Urheilu

Mosleyn uudistuspaketti
kohdistuu vuoteen 2008

LK/AFP<br />Yksi Max Mosleyn ehdottamista sääntömuutoksista vaikuttaisi moottorin kuutiotilavuuteen. Vuodesta 2008 eteenpäin Kimi Räikkönenkin joutuisi ajamaan 2,4 litran moottorilla.
LK/AFP
Yksi Max Mosleyn ehdottamista sääntömuutoksista vaikuttaisi moottorin kuutiotilavuuteen. Vuodesta 2008 eteenpäin Kimi Räikkönenkin joutuisi ajamaan 2,4 litran moottorilla.

HEIKKI KULTA

Formula 1 -jännitys on romahtanut, kun Ferrari ja Michael Schumacher ovat ylivoimaisempia kuin koskaan ennen. Kansainvälinen autoliitto FIA reagoi tähän esittämällä tukun vallankumouksellisia sääntöehdotuksia vuodeksi 2008.

Minkäänlaista päiväkohtaista merkitystä FIA:n puheenjohtaja Max Mosleyn esittämillä sääntömuutoksille ei kirjata. Formula 1 -urheilussa eletään tässä ja nyt - vuosi 2008 on sekunnin murto-osilla kilpailtaessa jopa iäisyyttä kauempana.

- Meille lähetettiin sääntöehdotuksia vuodeksi 2008, mutta kun keskustelemme niistä, kukaan meistä ei edes tiedä, onko silloin enää koko touhussa mukana, Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore murahteli.

Mosley osaa politiikkona lukea peliä. Hän on mestari naamioimaan mitä sääntömuutoksia hän ehdottomasti haluaa lävitse. Antaessaan pitkän listan talleille, siinä muutama tulee väkisinkin voimaan.

Perjantaina puntaroitiin lähinnä, mitkä ovat mahdollisia, mitkä eivät. Kokonaisuuteen ei juuri kiinnitetty huomiota.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koko F1-kenttä kaipaa pakkotoimia kustannuskehityksen katkaisemiseksi. Mullistava sääntöpaketti vuodeksi 2008 ei välttämättä kuitenkaan ratkaise mitään.

- Periaatteessa ehdotukset ovat hyviä, Briatore myöntää.

Kohteena renkaat ja V10-moottorit

Ehkäpä rajuimmin muutosesitys kohdistuu rengasvalmistajiin. Mosley ehdottaa, että vuodesta 2008 sallittaisiin vain yksi rengastoimittaja.

Michelinin kilpapäällikkö Pierre Dupasquier sanoo, ettei jaksa kantaa vielä huolta, mitä tapahtuu neljän vuoden kuluttua.

- Jos olisimme sitoutuneet F1-urheiluun 20 vuodeksi, olisimme myrtyneitä. Emme tiedä itsekään, mitä haluamme tehdä vuonna 2008.

- On myös karu totuus, että mitä enemmän sääntöjä muutetaan, sitä enemmän Ferrari voittaa. Olen vakuuttunut, että Ferrari hallitsee tätä lajia neljännesvuosisadan, Dupasquier tuumaili.

Rengasrajoituksen lisäksi paineet kohdistuvat erityisesti moottorivalmistajiin. Mosley yrittää laskea yhä hurjemmaksi käyviä nopeuksia ehdottamalla moottoritilavuudeksi nykyisen kolmen litran ja kymmenen sylinterin sijasta 2,4-litraista V8-voimanlähdettä.

On ilmeistä, että F1-urheilussa todella siirrytään 2,4 litran kahdeksansylinterisiin moottoriin vuonna 2008, ellei saksalaisjätti BMW tyrmää ideaa.

Baijerilaisyhtiön tiedetään suunnittelevan nykyisen F1-moottorinsa hyödyntämistä ja suunnitteilla on kolmilitraista V10-voimanlähdettä käyttävä katuauto.

BMW:n F1-johtaja Mario Theissen muistuttaa, että moottoritilavuuden vaihtaminen tulee hyvin kalliiksi. Siirtymävaiheessa tehtaat joutuvat rakentamaan rinnakkain vähintään vuoden ajan kumpaakin vaihetta.

Harva ehdotus menee lävitse

Turun Sanomille F1-teknologiaa kommentoiva italialaistoimittaja Paolo Filisetti näkee sääntöesityksissä useita heikkouksia. Hän uskoo, että tallit päätyvät hyväksymään moottoritilavuuden muutoksen, autojen minimipainon alennuksen 50 kilolla ja mahdollisesti yhden valmistajan rengasmonopolin.

- Kaikenlainen yhteneviin materiaaleihin ja nykytekniikan kieltämiseen tähtäävä esitys ei missään tapauksessa mene lävitse, Filisetti arvioi.

Moottoritilavuuden pienentäminen neljän vuoden kuluttua ei Filisettin mielestä johda Mosleyn kaavailemaan tulokseen tehojen vähenemisenä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Moottorivalmistajat ovat kahden vuoden kuluessa kehittäneet 80-90 hevosvoimaa lisää. Jos heillä on aikaa neljä vuotta, olen varma, että jo vuonna 2008 moottoritehot ovat lähes samaa luokkaa kuin nykyisin.

- Lisäksi kahden Grand Prix -viikonlopun ajaminen yhdellä moottorilla arveluttaa.

- Ensinnäkin sellaisen moottorin rakentaminen tulisi entistä kalliimmaksi ja toiseksi tv-yleisön kaipaama kilpailujen näyttävyys kärsisi, kun moottorin ensimmäinen kisa ajettaisiin aina varovaisemmin ja vasta toisessa voitaisiin ottaa kaikki irti, Filisetti laskeskeli.

Manuaalinen vaihdelaatikko, kytkin ja tasauspyörästö, FIA:n kontrolloima yhtenevä tietokonejärjestelmä, luistoneston ja ohjaustehostimen poistaminen ja standardijarrut tuskin saavat kannatusta. Silloin jopa Amerikan IRL-sarja olisi paljon edellä.

Harjoituksia ei voi vähentää

Vara-auton kieltäminen ja kilpa-auton määrääminen koko viikonlopun luppoajoiksi suljetulle parc fermee -alueelle merkitsisivät sitä, että kukaan ei ajaisi vapaita harjoituksia. Kisaisännät vaativat kuitenkin kolmea ajopäivää, jotta katsojatulot säilyvät nykyisellään.

Testien rajoittaminen päivien sijasta ajomääriin menee lävitse, mikäli kisamäärää lisätään. Muuten huipputallit eivät siihen taivu.

Mosley yrittää myös kannustaa uusien tallien saamista mukaan. MM-sarjaan hyväksyttäisiin ehdotuksen mukaan 12 tallia nykyisen kymmenen sijasta. Nykytallit saisivat myydä kalustoa keskenään tai uusille yrittäjille.

Ehdotus voisi poikia mukaan uuden moottoritoimittajankin, mikä on tärkeää, jos joku nykyrakentajista vetäytyy sarjasta.