Urheilu

Yksikin voitto
lievittäisi Kimin
katastrofikautta

LK/PUSK<br />Kimi Räikkönen on valmiina uuteen kilpailuun. Joko nyt pääsisi maaliin asti...
LK/PUSK
Kimi Räikkönen on valmiina uuteen kilpailuun. Joko nyt pääsisi maaliin asti...

HEIKKI KULTA

Mercedeksen päällysmies Norbert Haug ruoti San Marinon Grand Prix -viikonlopun alla, että McLaren olisi tallina tällä hetkellä vasta viidenneksi tai kuudenneksi paras.

Saksalaisjohtajaa ei ainakaan voi syyttää liiallisesta itsekehusta.

Mitä mieltä on McLarenin tilanteesta Kimi Räikkönen ? Osuuko Haugin arvio kohdalleen?

- En ole päässyt yhtään kilpailua maaliin, joten en voi sitä tietää, Räikkönen luotaili.

- Kymmeneskö? Tuskin sentään...

- Kaikki muut ovat jo päässeet kisan loppuun. Vasta ajettuani maaliin voin arvioida, millä sijalla tallina liikumme, Räikkönen luotaili.

Olisitko ikimaailmassa uskonut, että maaliinpääsy voi olla näin vaikeaa?

- On ihan ihan sama, pääseekö maaliin vai ei, jos ei aja kärkisijoista. Ei maaliinpääsy yksin merkitse kaikkea. Pitää saada pisteitä.

Keskeytykset eivät enää satu

Keskeytyssumaan Räikkönen väittää jo tottuneensa.

- Ei se enää harmita niin paljon, kun jotain hajoaa. Viime vuonna jokainen keskeytys sattui lujaa, kun menetin aina pisteitä muita vastaan taistelussa mestaruudesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Nyt mestaruuteen ei ole mitään asiaa, joten keskeytyskään ei harmita yhtä kovaa. Tietysti aina haluaisi päästä maaliin ja keskeyttäminen keljuttaa, mutta nyt se on vaan yksi kupru muiden joukossa.

- Viime vuonna ne muutamat keskeytykset haittasivat paljon enemmän. Nyt ei tunnu enää missään, Räikkönen kuvaili.

McLarenin suomalaiskuski myöntää, että tästä kaudesta tulee hänelle tavallaan välivuosi.

- Niin siinä varmasti käy. Pyrin ottamaan vain kilpailun kerrallaan ja tekemään aina maksimituloksen. Ei kannata murehtia, mitä on tapahtunut. Ei se muuta enää mitään. Nyt päästään tällä autolla niin lujaa kuin päästään.

Bahrainin roviolta Räikkönen aikoo nousta Feeniks-linnun tavoin entistä ehompana.

- Tietysti Bahrainin tapahtumat harmittavat aivan erityisesti, mutta eivät ne varmaan muuttaneet kokonaisuutta enää millään tavalla. Uskon meidän kulkevan parempaan suuntaan. Toivottavasti ehdimme voittaa ainakin yhden kilpailun tänä vuonna - tai muutaman.

Michael Schumacher on ajanut uskomattomat 42 kilpailua peräkkäin ilman teknistä vikaa. Voidaanko puhua ihmeestä?

- Ei se mikään ihme ole. Se kertoo vain, että Ferrari on valmistautunut paremmin kuin muut, Räikkönen kuittaa.

- Ei se ikinä ole huonoa tuuria, jos jotain hajoaa. Se on vain huonoa työtä tai jotain muuta. Ei sitä vain tuuriksi voi väittää.

- Kun ajoin Sauberilla 2001, ei meiltäkään hajonnut kuin korkeintaan yksi Ferrarin moottori koko vuonna. Ehkä niillä Ferrarilla on joku eri kikka tehdä niitä moottoreita. Ainakin niin minusta tuntuu. Eiköhän se ole ihan niiden omaa ansiota, Räikkönen ylistää kilpailijaa.

Tuhopoltto törkeä väite

Suomalaistähteä sieppaa melkoisesti brittilehti Guardianin väite, että hän olisi tahallaan järjestänyt Bahrainin kilpailussa Mercedeksen moottorin ilmiliekkeihin polkemalla mielenosoituksellisesti niin kauan kaasua.

- Eihän sellainen ole edes mahdollista. Kaikkea ne siellä yrittävät ja nyt loppupeleissä ne yrittävät aina syyttää kuljettajia, Räikkönen rykäisi.

- Kyllä minulla ainakin oli tarkoitus ajaa niin pitkälle kuin ne vehkeet kestävät. En halunnut pysähtyä siihen keskelle rataa ja jättää autoa siihen palamaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Oli parempi saada itsensä sellaiseen paikkaan, missä oli palomiehiä, pysäyttää siihen, missä rauhassa voi yrittää pelastaa, mitä autosta oli jäljellä.

- Sellaisilla ihmisillä, jotka kirjoittavat kuljettajan tahallaan tuhoavan autoa, ei ole mitään hajua koko urheilusta. Pitäisivät suunsa kiinni ne, joilla ei ole mitään tietoa, mitä oikeasti tapahtui, Räikkönen sihahti.

Testaaminen ei aina mielekästä

Räikköstä on kritisoitu myös hänen vähäisestä testimäärästään tämän kauden aikana.

- Meillä oli uusia osia autossa vasta viime viikolla Paul Ricardin testissä. Minun on turha ajella, jos ei ole mitään testattavaa. Ei se auto parane ajamalla ympyrää ja on ihan sama, kuka sitä testaa pelkästään luotettavuuden parantamiseksi. Ei se siitä heikkene tai parane, olen siellä minä tai joku testikuski.

- Jos ei ole mitään uutta testattavaa, testikuljettajat hoitavat kyllä rutiinit ihan hyvin, Räikkönen muistutti.

Räikkönen vahvisti, että Wokingin tehtaalla paiskitaan töitä vuorotta uuden B-kehitysmallin kimpussa.

- Ei voi sanoa, että se olisi kokonaan uusi auto. Se on kehitelmä tästä nykyisestä. Se on vain erilainen versio. Ei muuta. On sanottu, että saisimme sen Saksan kisaan heinäkuun lopussa.