Näin Suomessa lomailtiin 1900-luvun alussa, kun matkailu oli vielä harvojen huvia

Suomalainen työväestö pääsi nauttimaan matkailun iloista yleisemmin vasta 1920-luvulta alkaen, kun heidän vapaa-aikansa lisääntyi. Imatrankoski oli Suomen matkailun suosikkikohde 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, mutta myöhemmin uusi hittikohde löytyi Jäämeren rannalta. Lentoyhtiö Aero Oy:n pikalinja kuljetti suomalaisia Petsamoon vain seitsemän välilaskun taktiikalla.

Ragnar Numelinin arkisto
Ernst Lampén ja Wolter Stenbäck kuvattuna vuonna 1921 todennäköisesti Sodankylän ja Ivalon välillä. Stenbäck jäi Inariin aloittaen siellä matkailun kehittämistyön. Lampén ja kuvan ottanut Ragnar Numelin jatkoivat matkaansa hevoskärryillä Petsamoon läänin maaherran Ilmari Heleniuksen luokse Alaluostarille. Tämä tapaaminen oli Seppo J. Partasen mukaan tärkeä koko Suomen matkailun kehittämisen kannalta.
Ernst Lampén ja Wolter Stenbäck kuvattuna vuonna 1921 todennäköisesti Sodankylän ja Ivalon välillä. Stenbäck jäi Inariin aloittaen siellä matkailun kehittämistyön. Lampén ja kuvan ottanut Ragnar Numelin jatkoivat matkaansa hevoskärryillä Petsamoon läänin maaherran Ilmari Heleniuksen luokse Alaluostarille. Tämä tapaaminen oli Seppo J. Partasen mukaan tärkeä koko Suomen matkailun kehittämisen kannalta.

Hannu Toivonen

Vuonna 1841 englantilaisen raittiusseuran sihteeri Thomas Cook vuokrasi junan ja kuljetti Leicesterin raittiusseuran jäsenet yhdellä shillingillä parinkymmenen mailin päässä olevaan Loug...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.