Hampurin suurkaupungilla on monet kasvot

Silmä lepää Karolinenviertelin rakennuksissa.
Silmä lepää Karolinenviertelin rakennuksissa.

Kahdelle vierekkäiselle aukiolle pystytettyjen myyntikojujen yllä parveilee satoja lokkeja. Useimmat siivekkäistä eivät epäröi tehdä saalistusiskuja alueen maatilaa hallitsevien kaksijalkaisten sekaan.

Sunnuntaiaamuisin Hampurin elämä keskittyy satama-alueelle puolisen kilometriä Reeberbahnin S-juna-asemalta etelään. Koska kaupat ovat pääsääntöisesti kiinni sunnuntaisin, kalastajien saalis myydään Fischmarkt-kalatorilla Altonassa. Tarjolla on toki paljon muutakin, kuten hedelmiä, kukkia ja teetä eri puolilta maailmaa.

Vaikka Fischmarkt on avoinna sunnuntaisin kello 5.00–9.30 (talvella kello 7.00–9.30), se houkuttelee uskomattoman paljon ihmisiä, niin turisteja kuin paikallisiakin. Moni vääntäytyy paikalle suoraan kaupungin yöelämän keskuksesta Reeberbahnilta. Railakasta sunnuntaita voi jäädä viettämään sisätiloihin Fischauktionshalleen aamiaisen, oluen ja elävän musiikin pariin.

Fischauktionshallen länsipuolella silmiin pistää ennakkoluulottomasti uutta ja vanhaa yhdistelevä arkkitehtuuri. Vielä komeampaa rakennuskanta on HafenCityssä, yhdessä Euroopan suurimmista kaupunkirakennusprojekteista, joka kohoaa Elbejoen historiallisen satama-altaan ympärille vanhan kaupungin eteläpuolella.

HafenCityä markkinoidaan urbanismin ja kestävän rakentamisen kaupunkina.

Myös kulttuuri on sen keskeisiä teemoja. 157 hehtaarin alueelle on jo avattu useita museoita, muun muassa Merimuseo, ja sinne on tekeillä myös sinfoniatalo, yliopisto ja viiden tähden hotelli. Asuntojakin on luvassa niin paljon, että keskustan väkimäärän odotetaan jopa kaksinkertaistuvan.

Kunnianhimoisen projektin on määrä valmistua vuonna 2025, mutta alueen pohjois- ja länsiosissa voi jo ihastella arkkitehtien visionäärisiä luomuksia. Marraskuun lopulla käyttöön otettu kaupungin uusin metroasema sen sijaan sijaitsee HafenCityn keskeneräisessä eteläosassa.

Jos HafenCityn on kritisoitu tarjoavan vain luksusta hyvätuloisille, on Hampurissa myös kiehtovia omaehtoisesti kehittyneitä rennompia ja värikkäämpiä kortteleita, joista etenkin Karolinenviertel ja Schanzenviertel ovat juuri nyt suosittuja.

Karolinenvierteliin kannattaa suunnata lauantaina, jolloin voi vierailla perinteisellä Schlachthofin kirpputorilla. Vanhassa teurastamorakennuksessa ja sen laajalla piha-alueella on myynnissä kaikkea mahdollista vaatteista, ruokailuvälineistä, koriste-esineistä ja huonekaluista äänilevyihin, polkupyöriin ja jopa alkoholiin. Seudulla on myös paljon paikallisten nuorten suunnittelijoiden kivijalkaputiikkeja.

Vain kivenheiton päässä sijaitsevasta Schanzenviertelistä löytyy niin ikään pikkukauppoja, mutta edullisia ruokapaikkoja ja ravintoloita siellä on paljon enemmän.

Schanzenviertelissä näkee myös Hampurin surullisemmat kasvot. Pääkadun varrella sijaitsevan ränsistyneen talon edustalla pilkottaa useita jalkapareja makuupussien ja peittojen alta. Jossain kodittomienkin on nukuttava.

ANSSI JUNTTO

Top 5

Hampurin satama on maailman kolmanneksi suurin heti New Yorkin ja Lontoon jälkeen.

Mönckebergstrassen ja Jungfernstiegin lähialueet saavat himoshoppailijan pakahtumaan.

HafenCityn visionäärinen arkkitehtuuri ammentaa veden ja maan vuorovaikutuksesta.

Reeberbahn on Hampurin yöelämän keskus.

Hampurin lähes pariakymmentä joulutoria voi ihastella marraskuun lopulta jouluun.

Metrolinja U4:n uusin pysäkki on HafenCity Universität.
Metrolinja U4:n uusin pysäkki on HafenCity Universität.
Schlachthofin kirpputorilla on myynnissä monenlaista roinaa.
Schlachthofin kirpputorilla on myynnissä monenlaista roinaa.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
HH
Hampurin satama
Miten mahdat arvioida satamien kokoa??Hampurin satama on Euroopan toiseksi suurin Rotterdamin jälkeen. Eikä Rotterdamkaan ole maailman suurin. Hampuri on ollut sijalla n. seitseman maailmanrankingissä. Satamia verrataan useimmiten tonni/vuosi tai TEU/vuosi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Keijo
Satamien koosta
Tosiaankin, mitäköhän noilla satamien koolla tarkoitetaan? Yksikään kolmesta mainitusta ei kuulu maailman kahdenkymmenen suurimman sataman joukkoon kun mitataan satamien kokoa rahdin määrällä. Artikkelia voisi siltä osin korjata.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »