Malmö hengittää sillasta

Malmön kaupunkikuvassa on paljon aukioita  ja vanhoja kauniita rakennuksia.
Malmön kaupunkikuvassa on paljon aukioita ja vanhoja kauniita rakennuksia.

Virallista pohjoismaista unionia ei ole olemassa, mutta Tanskan pääkaupunkiseudun ja Ruotsin kolmanneksi suurimman kaupungin Malmön metropolialueet yhdistävä Juutinrauman silta on silti saanut ihmeitä aikaan. Vajaan kahdeksan kilometrin juna- ja autoliikenneyhteys on käytännössä synnyttänyt kaksoiskaupungin.

Moni Malmön seudulla asuva käy töissä Kööpenhaminan alueella, tanskalaiset puolestaan hankkivat naapurista edullisempia toimitiloja ja loma-asuntoja.

Malmössä on helppo puhua rakennemuutoksesta. Telakka- ja savupiipputeollisuus ovat kadonneet. Tilalle on tullut teknologia, kulttuuri ja koulutus.

Konkreettisena esimerkkinä muutoksesta on Kulttuuritalo Mazetti, entinen suklaatehdas, jonka punatiilisten seinien sisällä vaikuttaa kirjava joukko niin kunnallisia kuin vapaan kentän toimijoitakin.

Talossa on työtilojen ohella valokuvagalleria, ravintola, useita erikokoisia näyttämöitä sekä Etelä-Ruotsin tanssin aluekeskus.

Paikallinen suklaa on silti monen mielestä edelleen riittävän herkullinen syy vierailla Malmössä. Ruotsin ainoa suklaatehdas on nykyään alan museo, jossa kuitenkin myös valmistetaan ja myydään erilaisia suklaatuotteita perinteisessä Mazettin hengessä.

Malmön kaupunkikuvassa on säilytetty paljon vanhaa. Kontrastina sille on tarjolla uutta, suorastaan futuristista arkkitehtuuria.

Malmö on paitsi kulttuurilomakohde myös shoppailun keidas. Kävelykatuja on paljon ja niiden varrelle levittäytyy monipuolinen kirjo erikokoisista putiikeista suuriin tavarataloihin ja ostoskeskuksiin. Myös toreja on useita.

Malmössä on myös paljon puistoja ja vapaata merenrantaa.

Suomesta matkustettaessa luontevinta on lentää Kööpenhaminaan ja ajaa sieltä junalla tai bussilla sillan yli Skåneen. Toinen, enemmän aikaa vaativa vaihtoehto on mennä laivalla Tukholmaan ja jatkaa sieltä junalla tai bussilla.

Malmössä on helppoa ja päiväsaikaan yllättävän edullistakin liikkua.

Majoituksen ja ruokapaikan etsinnässä kannattaa aloittaa valitsemalla kaupunginosa, jonka hintataso parhaiten vastaa omaa matkabudjettia. Kaikkea on tarjolla luksuksesta rouheisiin korttelikapakoihin ja hotelleihin.

Malmön asukkaista viidennes on maahanmuuttajia. Se näkyy kaupungissa sekä hyvässä että pahassa. Hyvää on katukuvan värikkyys ja kansainvälinen meininki, pahaa erityisesti valtavaksi slummialueeksi kehittynyt Rosengårdin lähiö, jonka todellista asukasmäärää voi vain arvailla.

Myös Rosengård on kuitenkin tuottanut myös hyvää. Jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovich on suurin mutta ei ainoa ankean betonin keskeltä ponnistanut menestystarina.

KIMMO LILJA

Top 5

1. Bo01, Västra Hamnen. Vanhalle satama-alueelle rakennettu kestävän kehityksen kaupunginosa, jossa käytetään vain uusiutuvaa energiaa. Sillä lämpenee myös kaupungin uusi maamerkki, 190 metriä korkea Turning Torso.

2. Malmöhus on pohjoismaiden vanhin säilynyt renessanssilinna. 1500-luvun puolivälissä rakennetun linnan sisältä löytyy jäänteitä Eerik Pommerilaisen vuonna 1434 rakennuttamasta linnoituksesta.

3. Gamla Väster. Pittoreski vanhakaupunki, jossa sijaitsee matalia värikkäitä asuintaloja ja valtava määrä designputiikkeja, ravintoloita ja taidegallerioita.

4. Folkets Park. Maailman vanhin kansanpuisto, virkistävät keidas josta löytyy vihreyden lisäksi myös toimintaa klubeista tivoliin, ulkoilmaravintoloista minigolfiin – ja talvella tietysti luistinrata.

5. Juutinrauman silta. 7845 metrin pituinen yhteys Eurooppaan.

Leon Garson
Leon Garson
Kuningas Karl X Gustav ja ratsunsa Hannibal.
Kuningas Karl X Gustav ja ratsunsa Hannibal.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lisää alueen elinvoimaa
Mitäpä saisikaan aikaan H:ki - Tallinna tunneli. Pääsisi Suomikin pois "saaresta". Olisi todellinen satsaus tulevaisuuteen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei niin hyvää, ettei jotain pahaakin
Helsinki-Tallinna tunneli olisi myös taivaan lahja mm. Balttian auto- ja moottorityökonevarasliigoille.
Ei tarvitsisi odotella sydän syrjällään poliisin pelossa satamissa laivan tuloa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei nyt kuitenkaan liioitella..
Tekstin luettuani heräsi vahva epäilys käytetyistä lähteistä (ja lähdekritiikistä, tai sen puutteesta) - Rosengårdia ei voi parhaalla mielikuvituksellakaan kutsua slummiksi. Asun itse alueella, enkä voi kuvailla kotiseutuani mitenkään poikkeuksellisen rauhattomaksi. Kyseessä on lähinnä laaja kerrostalolähiö ei-niin-keskeisellä paikalla, ei mitenkään erityisen levoton alue ja vieläpä kaupunkialueella. Tällaiset kirjoitukset pitävät vain yllä turhia ennakkoluuloja..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »