Pyöräily

Anne ajaa työmatkat pyörällä ympäri vuoden – pyöräilyviikko kannustaa polkemaan myös kouluun, treeneihin ja kauppaan

Jori Liimatainen
 Anne Salosyrjän mukaan töihin pyöräily on helppoa, kun siitä tekee rutiinin.
Anne Salosyrjän mukaan töihin pyöräily on helppoa, kun siitä tekee rutiinin.

Anne Salosyrjä,41, huristaa aamuisin Turun Länsikeskuksesta työpaikalleen Naantaliin pyörällä. Hän on polkenut työmatkat jo yli 10 vuoden ajan, välissä on työpaikkakin ehtinyt vaihtua.

– Edellinen työp...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EpäHumanisti
Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä niin huomaisivat missä kohtaa autoilijat tyypillisesti jättävät noudattamatta liikennesääntöjä. Tämä loisi turvallisemman liikennympäristön.

Puhtaasti oma kokemus on että autoilijat eivät kääntyessään tai tullessaan pihalta/parkkipaikalta noudata väistämissääntöjä vaan jättävät katsomatta tuleeko sieltä jalankulkija/pyöräilijä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Laittaisin itse kaikki Turun kaupungin liikennesuunnitelijat pyöräilemään työmatkansa seuraavat kaksi vuotta. Kertokoot sitten että kuinka sujuvaa ja turvallista se pyöräily Turussa on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KooVee
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Itse pyöräilen 3-4 tkm vuodessa ja ajan autolla 20-20 tkm. Päälle kävely- ja juoksulenkit. Oppii hyvin ymmärtämään ja näkemään vaaranpaikat liikenteessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Minulla on vähän sellainen tuntuma, että ne, jotka autoillessa ajavat röyhkeästi ottamatta muita huomioon ovat yhtä lailla itsekkäitä ja piittaamattomia myös pyörällä tai jalan kulkiessaan. Tunnen itse ainakin kaksi tämäntyyppistä henkilöä. Aina etuoikeus on itsellä, millä sitten liikkuukin, ja muut ovat idiootteja tumpeloita. Joskus melkein huvittaa sitä seuratessa, kun itse tekevät samat asiat/virheet, joista muita kiroavat. Eli ongelmana on asenne, ei niinkään väline. (Auto on tosin ongelma sikäli, että se tekee niin paljon pahempaa jälkeä kuin kevyt liikenne.)

Vähän siltäkin tuntuu, että kovin nopeasti sitä unohtuu muilla välineillä liikkujien näkökulma, vaikka itse välillä kokeiliskin. Jos pinttynyt autoilija innostuu ottamaan pyörän alleen, ehkä pari viikkoa löytyy hieman enemmän ymmärrystä pyöräilijöitä kohtaan, ja sitten taas asia unohtuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Jos pinttynyt autoilija innostuu ottamaan pyörän alleen, hän huomaa miten helppoa sillä on mennä mistä lystää ja miten haluaa. Säännöistä viis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Niin, kun vertaa autoiluun niin miksiköhän polkupyörällä ja kävellen on erittäin helppoa rikkoa lakeja?

Monellako jalkakäytävällä esimerkiksi on niin kapea väylä että yhteen suuntaan mahtuu kulkemaan vain jonossa ja vastaantulevaa jonoa erottaa joko kortteli, viherkaista tai aita? Ai miksi näin ei ole tehty? Niin, riittää kun vähän seuraa uutisia ihmisistä jotka lentokoneessakin tarvitsevat kahden ihmisen tilan. Tai käy kaupassa ja kantaa ostoskasseja edes autolle.

Monessako pyöräteiden risteyksessä on maalattu tarkat ryhmittymisalueet mihinkin suuntaan meneville ja näitä vielä painotettu liikenteenjakajilla? Entä liikennevaloissa, monessako liikennevaloristeyksessä pyöräilijöille on rakennettu yleensäkään paikka, jossa pitää odottaa valojen vaihtumista sen risteävän pyörätien sijaan?

Toisaalta autoilija on useimmiten syyllinen kun pyöräilijä ja autoilija kolaroivat. Tämä koska autoilijalla ei ole mitään menetettävää vaikkei mitään katselisikaan. Paitsi kun ylittää rautatietä. Ja silti autoilla ajellaan surutta junan eteen :D

Mutta siis totta todellakin on että autoillessa lakien rikkominen on vaikeaa - mutta se ei ole autoilijoita koskaan estänyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Tosiaan niin kapeita jalkakäytäviä tai pyöräteitä ei ole, etteivät jalankulkijat ja pyöräilijät mahtuisi niissä liikkumaan parvena ja se toki lisää sekamelskaa. Autojen tilanne on toinen, kun liikenne sujuu jonossa, kukin vuorollaan.

Vaikka risteyksessä tai muuallakaan olisi pyöräilijöille viivoja maalattu, ei niillä ole vaikuttavaa merkitystä, matalia kun ovat.

Kuten jalankulkijoiden, ei pyöräilijöidenkään tarvitse liikennevaloissa odottaa vuoroaan "isovarpaat rotvallin reunalla", vaan kolmen metrin päässä odottelu on turvallisempaa ja antaa tilaa niille ristiin liikkuvillekin, ei hidasta liikkumista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Autoilijoiden kannattaisi kokeilla pyöräilyä.
Joka päivä näkee 15 minuutin ruutukaava-alueella liikkumisen aikana autoilijoita joiden varpaat ovat risteävän liikenteen tiellä. Eli on ajettu parhaimmillaan takarenkaat siihen liikennevalojen pysäytysviivalle ja puolet autosta suojatielle. Mutta mikäs siinä sääntöjä rikkoessa kun on "turvakengät" käytössä eikä tarvitse pelätä että loukkaa itseään.

Puhumattakaan sitten valottomista risteyksistä joissa autolla odotetaan "koko keho" risteävän liikenteen tiellä. Mutta rautapuku päällä on hyvä siinä suojatien tai pyörätienjatkeen päällä odotella Oikean Liikenteen loppumista kun taaskaan ei itse ole se joka loukkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Hyötyliikunta
On parasta liikuntaa ja sopii erinomaisesti luonnostaan pihille. Tavallisen polkupyörän huoltoon löytyy netistä hyviä ohjeita, joten sitä ei kannata turhaan vältellä. Muutamia erikoistyökaluja tarvitaan, mutta ne maksavat nopeasti itsensä takaisin. Pyörä pysyy paremmassa kunnossa, kun ymmärtää sen toimintaa ja säätämistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.