Jäikö pyllysi talviunille? Selkä ja etureisi jumittuvat, kun takalisto uinuu – Lue viisi konstia heikon pakaran herättelyyn

Kärsiikö sinunkin pyllysi gluteal amnesiasta? Liika istuminen ja väärä kävelytekniikka altistavat nukkuvan pakaran syndroomalle. Lähes joka toisella selkäongelmaisella yhtenä syynä on pakaralihasten heikkous. Lue vinkit, miten pakara herätetään.

Jussi Leinonen
Testaa, nukkuuko pakarasi: Asetu päinmakuulle toisen polven päälle ja nosta toinen jalka kohtisuoraan ylös. Älä heilauta tai kompensoi liikettä vartalosi avulla. Nouseeko jalka? Hyvä, pakarasi aktivoitui. Tämä liike käy myös harjoittelusta.
Testaa, nukkuuko pakarasi: Asetu päinmakuulle toisen polven päälle ja nosta toinen jalka kohtisuoraan ylös. Älä heilauta tai kompensoi liikettä vartalosi avulla. Nouseeko jalka? Hyvä, pakarasi aktivoitui. Tämä liike käy myös harjoittelusta.

Armi Auvinen

Gluteal amnesia eli laiskan tai nukkuvan pakaran syndrooma muhii yllättävän monen suomalaisen takalistossa, vaikka virallisesta tautiluokituksesta sitä ei löydykään.

Liikuntalääketieteen er...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.