Heikki on Briatoren uusi brändi

TS/Veikko Wahlroos<br />Heikki Kovalainen tuntee Renaultin ja Renault tuntee Heikin. Mikäs voisi olla paremmin tulokkaalle Grand Prix -uraansa aloittaessaan kuten kuljettajan ilmekin todistaa.
TS/Veikko Wahlroos
Heikki Kovalainen tuntee Renaultin ja Renault tuntee Heikin. Mikäs voisi olla paremmin tulokkaalle Grand Prix -uraansa aloittaessaan kuten kuljettajan ilmekin todistaa.

lavio Briatore on tallipäällikkönä voittanut yhtä monta maailmanmestaruutta kuin Michael Schumacher kuljettajana - seitsemän. Managerina italialaispohatalla on tällä kertaa jopa kaksi viehettä MM-vesissä, kun Fernando Alonso ajaa McLarenilla ja Heikki Kovalainen Renaultilla.

- Kunnioitan aina kuljettajieni päätöksiä. Kun Fernando päätti vaihtaa tallia, halusin nimenomaan Heikin hänen tilalleen, Briatore julistaa.

- Fernandon lähtö on iso menetys. Hän sanoi aina, mitä haluaa ja pystyi nostamaan tallia. Tietyt edut menetimme. Mutta kukaan ei vielä tiedä, kuinka hyvä Heikki on. Minusta hän oli valmis jo 2002, uskoin, että hän on ihan yhtä suuri lahjakkuus kuin Fernandokin. Taistelin vain, ettei Heikki tulisi liian aikaisin F1-kisoihin.

- Nyt on oikea hetki. Monitoroimme Heikin hyvin tarkasti viime kauden aikana ja tiedämme, että hän on enemmän kuin valmis ajamaan kisoja.

- On parempi ottaa nuori lahjakkuus kuin kokenut, joka ei ole voittanut mitään. Uskon, että kyllin lahjakas nuori kuljettaja voi voittaa heti kisoja ja vaikka maailmanmestaruuden. Jos Fernandolla olisi ollut parempi moottori 2003, en näe syytä, miksei hänestä olisi tullut mestaria heti silloin.

Briatore katsoo, että alkavasta kaudesta tulee erittäin tasainen.

- Mestaruudesta ajaa ainakin kuusi kuljettajaa. Jos joku tänä vuonna voittaa 4-5 kisaa, on varmasti vahvoilla MM-taistossa.

Kovalainen ei ole ensimmäinen suomalaiskuljettaja, joka Briatorella on ollut tallissaan. 1994 Benetton pestasi JJ Lehdon , mutta hänen kanssaan Briatore ei päässyt tekemään historiaa.

Pyysimme Briatorea vertaamaan Lehtoa ja Kovalaista, mutta hän myönsi sen mahdottomaksi tehtäväksi.

- Otin JJ:n suurena lupauksena talliin, mutta sitten hänelle sattui heti kaamea onnettomuus Silverstonen testissä ja yrittäessään tulla takaisin Ayrton Senna kuoli samassa kisassa Imolassa. Ei JJ saanut edes mahdollisuutta eikä oikeastaan ajanut meille kilpaa lainkaan.

- Heikki on ollut meillä jo viisi vuotta. Tunnen hänet paremmin kuin jonkun, joka tulee talliin kuin turisti Suomesta. Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, mitä ja miten Heikki kaiken tekee.

- Nykyinen F1 perustuu brändeihin ja Heikki on uusi brändi. Jos me annamme hänelle oikean auton, hän kyllä voittaa, Briatore hehkutti.

Kovalaiselle Briatore on ennen kaikkea tallipäällikkö.

- Flavion kanssa olemme lähes päivittäin yhteydessä, mutta juttelemme testeistä. Niitä hän seuraa erittäin intensiivisesti. Niistä managerijutuista puhutaan silloin, kun on sopimusten aika. Enemmän managereina pidän Matthew ja Bruno Micheliä , jotka pyörittävät sitä Flavion toimistoa, Kovalainen selvitti.

n HEIKKI KULTA

TS/Sutton-Images
TS/Sutton-Images