Swanin synty oli sisun mestarinäyte

TS/Timo Jakonen<br />Purjehdus on Heinz Ramm-Schmidtin mukaan ylivoimainen harrastus kasvattamaan nuorisoa.
TS/Timo Jakonen
Purjehdus on Heinz Ramm-Schmidtin mukaan ylivoimainen harrastus kasvattamaan nuorisoa.

JAMIE NIEMINEN

Heinz Ramm-Schmidt, 86, näyttää hieman ikäistään nuoremmalta kreikkalaiselta jumalalta. Hän on kuitenkin syntynyt Viipurissa ja suku on kotoisin Norjasta.

Siinä kun Nautoria ei olisi olemassa ilman Pekka Koskenkylää , ei Swaneja olisi olemassa Ilman Heinz Ramm-Schmidtiä.

Ramm-Schmidt tilasi vuonna 1966 kaikkien aikojen ensimmäisen Swanin, Tarantella I:n, joka on mukana Turun juhlaregatassa. Vuotta myöhemmin hän tilasi nykyisen Swaninsa, Tarantella II:n, joka on yhden jalan ykköstä pitempi ja myös mukana Turun regatassa.

Mitä Ramm-Schmidtin ulkonäkö tähän kuuluu? Pienenä vinkkinä vain osoittamaan, mitä saa aikaan elämänmuoto, josta 95 prosenttia kuluu purjehduksen parissa.

Kahden sanan myyntipuhe

Ramm-Schmidt korostaa, kuinka Nautorin perustaneen Koskenkylän visiot ja hänen täysin uudet ajatuksensa veneenrakennuksesta ovat olleet ratkaisevia Swanin menestykselle.

- Lasikuitu teki tuloaan ja Pekka suunnitteli sarjavalmistuksen aloittamista samalla menetelmällä kuin Henry Ford aikoinaan autoalalla. Tarkoitus oli alkuun rakentaa lasikuidusta sata avomeriristeilijää, jotka sarjatyönä tehtyinä tulisivat muita halvemmaksi.

Tällä hetkellä kilpaveneiden kehitys Nautorilla viittaa samaan suuntaan.

Ensimmäisen Swanin synty oli kuin suoraan suomalaismetsästä. Ramm-Schmidt kertoo:

- Istuin konttorissani joulukuussa 1966. Etuhuoneessa oli koko päivän sitkeästi odottanut nuori mies, joka illansuussa tuli huoneeseen, ei puhunut sanaakaan, mutta levitti veneen piirustukset eteeni. Lopulta hän kysyi "tykkäätkö veneestä?".

- "It´s a winner", vastasin.

Siihen mennessä Koskenkylä oli sinnikkäällä puhelin- ja kirjepommituksella onnistunut saamaan amerikkalaiselta venesuunnittelijagurulta Rod Stephensiltä aivan uudentyyppisen lasikuituveneen piirustukset. Niissä oli ensi kertaa mm. ruori erotettu kölistä, mikä takasi veneelle paremman ohjattavuuden ja pienemmän veden vastustuksen.

Viikon päästä Koskenkylä toisti kahden sanan myyntipuheensa Ramm-Schmidtille.

- Sanoin, etten aio ostaa sellaista venettä vaan puolta pienemmän. Pekka sanoi, että eikö ole hyvä kauppa ostaa häneltä vene ja maksaa puolta pienemmästä?

- Sanoin, että perhe ei hyväksy mitään muuta kuin puuveneen. Kun sitten tulin töistä kotiin jouluaaton aattona Pekka istui siellä ja oli juuri tehnyt perheen kanssa kaupat lasikuiturakenteisesta Swanista.

37 vuotta, kolme sukupolvea

Koskenkylä oli saanut kaksi muuta tilaajaa, jotka suostuivat kauppoihin vain jos Ramm-Schmidt suostuu.

Ensimmäistä Swania yritettiin valmiiksi kesän Gotland Runtiin.

- Koko perhe tuli auttamaan rakentamisessa ja yksi pojista jäi (vapaaehtoisesti) luokalleen vietettyään kevätlukukauden Pietarsaaren telakalla.

Syksyllä Ramm-Schmidt halusi parannella 36-jalkaisen veneensä lastentauteja. Koskenkylä neuvoi myymään sen Ruotsiin ja lupasi kauppahinnalla uuden 37-jalkaisen Swanin, joka kastettiin Tarantella II:ksi.

- Se oli huikeasti nopeampi ja on sitä edelleen. Se kulkee aalloilla kuin tarantellaa tanssien.

Kuusihenkinen perhe purjehti Tarantella II:lla vuosikymmenet. Swan on osallistunut esimerkiksi Gotland Runt -kilpaluun 15 kertaa ja voittanut seitsemän kertaa luokkansa. Nyt menossa on 37. vuosi ja kolmas sukupolvi.

Esikois-Swanista Nautorin lippulaiva

Nautorin työnjohtaja Ralf Brännbacka muistelee, että hänen setänsä oli tekemässä ensimmäisen Swanin pluggia. Tämä nolla-Swan tehtiin mahongista ja se on yhä purjehduskelpoinen. Plugg on mallirunko, josta veneen lasikuitumuotit valetaan.

Pari vuotta sitten Ruotsista soitettiin Nautorille, että Tarantella I haluaisi palata kotiin.

- Se oli ensimmäinen kerta, kun tämän veneen kohdalla ei tarvinnut ketään ylipuhua, Brännbacka myhäilee.

- Nyt firmalla on vihdoinkin oma Swan; tähän saakka meidän on pitänyt turvautua esittelyissä asiakkaan veneeseen.

Tarantella I on kutakuinkin alkuperäisessä kunnossa. Juhlan kunniaksi se sai messinkivinssit ja uuden spriikeittimen. Nyt kaikkien aikojen ensimmäinen Swan palvelee telakan lippulaivana.

Swanien juhlavuoden merkeissä Tarantella I laivataan vielä näytteille Sardiniaan.

TS/Timo Jakonen<br />Kaikkien Swanien kantaäiti, Tarantella I, Nauvon laiturissa.
TS/Timo Jakonen
Kaikkien Swanien kantaäiti, Tarantella I, Nauvon laiturissa.
TS/Kalle Ipatti
TS/Kalle Ipatti
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.