Jumppavinkki: Kiertoa yläselkään

Selkä on kovalla koetuksella päivittäin, muun muassa istumisen, nostamisen tai kantamisen takia. Niska jäykistyy helposti muillakin kuin tietokonepäätteen ääressä työskentelevillä. Tämä liike herättelee niskaa, kylkiä ja selkää: veri kiertää taas paremmin ja kiristys helpottaa.

Lämmitä venytettävää kohtaa ennen venytystä esimerkiksi pyörittelemällä tai ravistelemalla.

Kipeimmin venyttelyä kaipaavat helpoimmin kireytyvät kehonosat eli kaulan, niskan ja hartioiden lihakset, rintalihakset, alaselän lihakset sekä lonkanseudun ja reisien lihakset.

Älä pidätä hengitystä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä tehdessäsi, vaan hengitä rennosti liikkeen rytmissä.

Seiso perusasennossa. Nosta kädet rinnan korkeudelle ja ota kiinni kyynärpäistä tai kyynärvarsista. Muista pitää hartiat rentoina. Aloita vartalon kiertäminen katsomalla olan yli ja anna sitten ylävartalon seurata kiertoa.

Pidä alavartalo lantiosta saakka paikallaan. Toista kierto muutaman kerran vuorotellen molemmille puolille.

Voit tehdä liikkeen myös istuen.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.