Mäyräkoiran tarjous ulottuu myös yksittäiseen pulloon

Suomalaiset haluavat ostaa oluensa isoissa laatikoissa tai vähintään kannettavissa mäyräkoirissa. Viime vuonna Suomessa myytiin olutta noin 800 miljoonaa litraa.

Vaikka viime vuoden alussa voimaan astuneen uuden alkoholilain mukaan asiakkaille on myytävä myös yksittäinen pullo tai tölkki samaan hintaan kuin mitä se maksaa monipakkaustarjouksissa, ei mahdollisuutta juurikaan käytetä.

– Joko ihmiset eivät välitä, mitä tuote maksaa tai eivät ole tietoisia laista, arvelee sosiaali- ja terveysalan valvontaviraston, Valviran, ylitarkastaja, Toni Tuomainen.

Yksi syy tietämättömyyteen voi olla hintamerkintäasetuksessa, jonka mukaan yksittäisen pullon tai tölkin hintaa ei tarvitse pitää esillä, vaan koko tarjouksen litrahinta riittää.

Vain muutaman pullon ostajan kannattaakin ottaa kauppaan mukaan laskin, jolla voi selvittää tarjouksen edullisuuden per pullo tai tölkki.

Vaikka oluiden monipakkaustarjoukset eivät olekaan lakimuutoksen jälkeen poistuneet kaupoista, on niiden markkinointi ja hintakilpailu ainakin Panimoliiton tiedottajan, Katri Tuulensuun mukaan selvästi rauhoittunut.

– Esimerkiksi edelliskesällä viikonlopputarjoukset olivat ihan eri tasolla kuin nyt ja silloin oluttarjouksia käytettiin myös niin sanottuina sisäänvetotuotteina, näin ei ole enää, Tuulensuu kertoo.

Monipakkausten suosio perustuu Tuulensuun arvion mukaan siihen, että ne on helppo ostaa ja kuljettaa kotiin.

– Jos tarjoustuotetta ei löydy kaupan hyllystä yksittäisinä kappaleina, on asiakkailla oikeus avata pakkaus, muistuttaa alkoholin myyntiä ja markkinointia paikallistasolla valvovan lääninhallituksen alkoholitarkastaja Heikki Mäki.

Hänen mukaansa kaupat noudattavat uutta lakia pääsääntöisesti hyvin. Alkuun oli Mäen mukaan muutamia tapauksia, joissa yksittäisiä kauppoja piti huomauttaa.

Kaikki eivät esimerkiksi noudattaneet sitä, että tarjousten pitää kestää vähintään kaksi kuukautta. Joissakin liikkeissä taas asiakkaita kiellettiin avaamasta tarjouspakkauksia, vaikka se on lain mukaan sallittua.

Enemmän uutta alkoholilakia rikotaan Mäen mukaan ravintoloissa. Tämän vuoden kesäkuuhun mennessä lääninhallitus oli tehnyt Varsinais-Suomalaisiin ravintoloihin 210 tarkastusta, jotka johtivat 44:ään toimenpiteseen.

Toimenpiteitä olivat ohjaukset, huomautukset, varoitukset tai alkoholinmyyntilupien peruutukset. Uuteen alkoholilakiin liittyviä yleisimpiä rikkeitä ovat olleet muun muassa väkevien alkoholijuomatarjousten mainostaminen ravintolan ulkopuolella ja happy hour -tarjousten käyttö lain vastaisella tavalla.

KARI LAINE

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.