Lennon myöhästymisestä voi saada jopa 600 euroa hyvitystä, mutta lentoyhtiöt vikuroivat – Finnair joutuu jälleen oikeuteen

Jos lento myöhästyy tai peruuntuu, kuluttajalla on oikeus saada korvauksia ja huolenpitoa jopa satojen eurojen edestä. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole olleet kovin halukkaita maksamaan korvauksia. Lentokorvausriitoja käsitellään pian jälleen oikeudessa. Päätöksistä toivotaan ennakkotapauksia, jotka selkeyttäisivät korvauskäytäntöjä. Korvauskiistat ovat synnyttäneet jo bisnestäkin.

Riku Lavia

Myöhästyneitä lentoja koskeva korvauskäytäntö kaipaa selkeytystä, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg

Lautakunta saa käsiteltäväkseen vuosittain toista tuhatta tapau...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Miksi maksetaan?
Mihin tuo maksu oikein perustuu? Jokainen ymmärtää, että kaikki kulkuvälineet, niin oma auto kuin juna, bussi tai lentokone ei aina pysy aikataulussaan ja siihen on jokaisen varauduttava. Miksi siis myöhästymisestä maksetaan?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Miksi maksetaan?
Koska muuten lentöyhtiöt myöhästyttäisivät tiettyjä lentoja ehdoin tahdoin jos esimerkiksi pitäisi lentää vajaana ja 'myöhästymisellä' saadaankin matkustajat toiselle vajaalle lennolle.

Esimerkiksi Turusta oli viime vuonna lentoja Helsinkiin aamulla noin kuudelta. Suuri osa näistä lennoista peruttiin ja järjestettiin bussilla. Ihan mukavan korvauksen sai lentöyhtiö bussikuljetuksesta kun lentolipulla hintaa yli 100e ao. välille.

Eikä tämä maksu oikeasti ole korvaus vaan sen tarkoitus on olla rangaitus lentöyhtiölle jolla pyritään saamaan myöhästelijät ruotuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EUssa nykyään lentomatkustajilla oikeudet
Lentoyhtiöt ovat nauttineet vuosikymmenet poliitikkojen suojelua oltuaan useimmiten valtioiden omistamia. Niiden kuluttajavastuut ovatkin perustuneet 50-luvulta oleviin kansainvälisiin sopimuksiin, eli ajalta, jolloin tekniikka oli kehittymätöntä ja lentoliikenne säiden armoilla. Joitakin vuosia sitten saatiin vihdoin aikaiseksi EUn lentomatkustajien oikeuksia koskevat säännöt. Perusongelma on, että lentoyhtiöt, jotka saavat rahastaa matkan etukäteen asiakkailtaan, toimivat kustannuksia säästääkseen alimitoitetuilla resuresseilla: liian vähän koneita, miehistöjä, huoltomiehiä, varaosavarastoja, maapalveluja. Eli jos jotain häikkää ilmenee, on seurauksena lentojen myöhästyminen. Tästä on ollut seurauksena matkustajien suoranaista heitteillejättöä vaikkapa tilanteissa kun jatkolennoilta on myöhästytty. Lentoyhtiöt, Finnair valitettavasti etunenässä, yrittävät edelleenkin tehdä kaikkensa luistaakseen korvausvelvollisuuksiistaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuva on ihan höpöhöpöä
Miksi artikkelin kuvituksessa annetaan ymmärtää, ettö alle 3h myöhästymisistä voi saada korvauksia? EU:n sivusto asiasta toteaa yksiselitteisesti: Jos saavut lopulliseen määränpäähän yli 3 tuntia myöhässä, sinulla on oikeus korvaukseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »