Vihreämmäksi vuonna 2010

Kohta kaksi vuotta Littoisissa asunut Grönmanin perhe viihtyy asuinpaikassaan hyvin. – Täältä pääsee helposti Helsinkiin ja nopeasti Turkuun omalla autolla. Ruuhkia ei ole koskaan, toisin kuin Hirvensalossa, jossa asuimme aikaisemmin, kertovat Tuomas ja Jenny Grönman. Välissä lapset Oona ja Otto.
Kohta kaksi vuotta Littoisissa asunut Grönmanin perhe viihtyy asuinpaikassaan hyvin. – Täältä pääsee helposti Helsinkiin ja nopeasti Turkuun omalla autolla. Ruuhkia ei ole koskaan, toisin kuin Hirvensalossa, jossa asuimme aikaisemmin, kertovat Tuomas ja Jenny Grönman. Välissä lapset Oona ja Otto.

Hyvin on lähtenyt käyntiin Tuomas Grönmanin auto tänäkin aamuna, vaikka se piti kylmiltään käynnistää. Matkaan on startattu Liedon Littoisista puoli yhdeksän jälkeen, ja vähän ennen yhdeksää ollaan jo Oona-tyttären päiväkodin luona Turun linnan kupeessa.

Pakkasta on reippaasti yli kymmenen ja Grönman kyllä tietää, että autoa olisi kannattanut esilämmittää. Mutta mutta: perheen omakotitalon autotalli on toistaiseksi varastona, ja autokatos vasta rakenteilla.

Kylmäkäynnistystä pitää hieman selitellä, sillä Grönmanin perhe on lupautunut mukaan Turun Sanomien Kuluttaja-sivun ja Valonian Kelaa-hankkeen toteuttamaan juttusarjaan Vihreämmäksi vuonna 2010. Siinä käsitellään arkiseen kulutukseen liittyviä valintoja. Grönmanin perhe on lupautunut pohtimaan juttusarjan myötä omia kulutustottumuksiaan ja muuttamaan niitä vihreämpään suuntaan.

– Emme ole mikään ”esimerkkiperhe” elämäntapojemme suhteen, mutta olemme miettineet vihreitä asioita paljon. Toivomme lisää vinkkejä, Grönman summaa.

Tuomas Grönman on jääkiekkouransa aikana asunut eri puolilla maailmaa ja Suomea, mutta asettunut nyt Littoisiin. Perheeseen kuuluvat Jenny-vaimo sekä lapset Oona, 6 vuotta, ja Otto, 2 vuotta.

Kun perhe muutti pari vuotta sitten, Oonan haluttiin jatkavan Suomi-Ranska -päiväkodissa. Ponnekkaammin sitä halusi Oona itse. Onhan päiväkodissa tärkeät kaverit ja tutut hoitajat.

Oonan kuljettaminen hoitoon tietää ajolenkkiä Littoisten ja Turun välillä kaksi kertaa päivässä, mutta matka ei ole mikään ongelma: Tuomas Grönman ajaisi joka tapauksessa kaupunkiin. Jääkiekkokaukalot ovat vaihtuneet opiskeluun Turun yliopistossa, ja psykologian opinnot ovat gradua ja työharjoittelua vaille valmiit.

– Pelotti kyllä silloin aikoinaan mennä sinne opiskelemaan, olin nostanut yliopistomaailman mielessäni jalustalle ja ajattelin, että kaikki siellä ovat tosi viisaita...

Sekin mietitytti, että miten kolmekymppisenä sopeutuu nuorempien joukkoon.

– Mutta hyvin on mennyt ja nuoremmat ottaneet minut joukkoonsa – tai niin minä ainakin luulen, heh, Grönman nauraa.

Valonian projektisuunnittelija Riikka Leskinen vieraili Grönmaneilla keskustelemassa liikkumistottumuksista. Liikkuminen kun vastaa helposti neljännestä jokaisen perheen päivittäisistä ympäristövaikutuksista. Valtaosa vaikutuksista tulee henkilöautoliikenteestä.

Leskinen kertoi taloudellisesta ajotavasta, jolla voi säästä jopa 10 prosenttia kulutuksesta. On esimerkiksi taloudellista ajaa mahdollisimman isolla vaihteella ja kiihdyttää reippaasti tasaiseen nopeuteen. Autossa ei kananta kuljettaa turhaa kuormaa.

– Heh, tuo viimeinen kolahti... Meillä taisi olla kesärenkaat viime syksynä kyydissä ehkä kaksi viikkoa, Grönman hymähtää. Myöhemmin hän kertoo, että siivosi heti Leskisen käynnin jälkeen auton tavaratilasta kaiken turhan tavaran pois.

Ajotyylikin on muuttunut: nyt tulee kiihdytettyä reippaammin ja vaihdettua nopeammin isolle vaihteelle.

Bensankulutusta Grönmanin perheessä ei tilastoida, mutta aiemmin käytössä ollut maastoauto vaihdettiin pois muun muassa siksi, että se kulutti turhan paljon. Nyt tilalla on tavallinen perheauto.

Ekologista olisi, jos pystyisi käyttämään työ- ja opiskelumatkoillaan joukkoliikennettä. Grönmanin perhe sanoo, että nykyisessä asuinpaikassa se ei onnistu.

Littoisista pääsee toki Turkuun bussilla, mutta matka kestää kauan. Autolla se hoituu reilussa kymmenessä minuutissa.

Grönmanit ovat pohtineet paljon sitä, mihin Oona menee ensi syksynä kouluun. Littoisten ala-aste olisi lähellä kotia ja sikäli helppo valinta. Mutta jos ranskanopintojen halutaan jatkuvan, pitää kouluksi valita Vähä-Heikkilän ala-aste. Se tietäisi kuljetusrumban jatkumista vielä vuosikaudet.

Tuomas Grönman kommentoi tv-kanava Neloselle SM-liigan otteluista ”kuukauden pelin”, joita pelataan eri puolilla Suomea. Pudotuspelien ja finaalien aikana kommentoitavana ovat kaikki pelit.

Nämä matkat hoituvat pääsääntöisesti junalla – Kupittaalta kun pääsee kätevästi Helsingin Hartwall Areenalle, eikä parkkiongelmia ole.

Kulkemisia voisi yrittää järjestellä myös kimppakyyteinä. Perheen lapset ovat vielä niin nuoria, etteivät yhteiskyydit naapuruston kanssa esimerkiksi harrastuksiin ole vielä ajankohtaisia, mutta myöhemmin niitä varmasti tullaan miettimään.

Leskinen kertoo, että kimppakyydin suosio on lisääntynyt viime vuosina. Hän vinkkaa, että kyytien sopimista helpottaa verkossa toimivat sivustot, esimerkiksi www.kimppa.net ja www.kyydit.net.

HELI NIEMINEN

Keskivertosuomalainen kuluttaa vuodessa kiinteitä luonnonvaroja 40 tonnia. Tästä 17 tonnia kuluu liikenteessä. Jos hoitaa lyhyet asiointimatkat auton sijaan pyörällä, säästää vuodessa 2 000 kg luonnonvaroja.
Vaikka Oonan päiväkotiin on matkaa Littoisista, hoituu kyyti samalla kun Tuomas ajaa yliopistolle.
Vaikka Oonan päiväkotiin on matkaa Littoisista, hoituu kyyti samalla kun Tuomas ajaa yliopistolle.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.