Teemat

"Jäin selvästi plussalle" – koronakevät toi opettajille paljon töitä mutta myös digioivalluksia

Marttiina Sairanen
Historian ja yhteiskuntaopin opettajan Marko Iljamon mielestä vuorovaikutteisuus kärsi etäopetusjaksolla eniten. Tavallisesti hänen tunneillaan puhutaan paljon, mutta luontevaa keskustelua oli vaikea järjestää etänä.
Historian ja yhteiskuntaopin opettajan Marko Iljamon mielestä vuorovaikutteisuus kärsi etäopetusjaksolla eniten. Tavallisesti hänen tunneillaan puhutaan paljon, mutta luontevaa keskustelua oli vaikea järjestää etänä.

Turkulaisessa Rieskalähteen koulussa syksyyn katsotaan odottavaisin mielin. Koronakevät oli opettajille voimanponnistus, mutta antoi itsevarmuutta.

– Eihän tässä oikein tiedä, mitä tulee tapahtumaan, m...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Toimihenkilö
Digiajan synergiaedut kouluissa käyttöön
Nyt opetuksen siirtyessä enemmän digialustalle, niin eikö kuntien ja kaupunkien kannattaisi käyttää sitä oikeasti hyväksi. Yhtenä esimerkkinä on aineopetuksen perusteiden streamaus verkosta videolla, joka on näin yhden aineopettajan (lehtorin?) tekemänä sama kaikille hallintoalueen koululuokille, näin taataan yhtäläiset perusteiden opetussisällöt. Toimii niin luokissa kuin etänä. Tämä vähentää opettajien omien valmistelutöiden määrää tältä osalta, mutta samalla merkistys kasvaa sitten lähituen antamisessa jolloin koulunkäyntiavustaja & opettaja pystyy tunnilla avaamaan tarvittaessa asioita yksilöllistä tukea tarvitseville oppilaille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Digiajan synergiaedut kouluissa käyttöön
Tiedon "kaataminen" oppilaisiin ei ole nykyään muodissa. Opetustapahtuman toivotaan olevan interaktivinen. Jos käytetään yhtä opettajaa, jonka opetusta lähiopettaja kommentoi, täydentää ja vastaa oppilaiden kysymyksiin, niin ollaan aika lähellä nykytilannetta, eli että yksinkertaisesti käytetään yhteisiä opetusmateriaaleja. Sama kai se, onko materiaali tekstiä, kuvaa, videota tai esitys. Digitaalisuus ei minusta tuo mitään kovin uutta ja ihmeellistä siinä suhteessa.

Miten valittaisiin se superopettaja, joka saisi yksinoikeuden kaataa tietoa? Mikä hänen palkkansa olisi, entä lähiopettajien? Vai kiertäisikö esitysvuoro esim. kunnan sisällä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.