Liikenne

Tulevaisuuden auton piirtäjä

Miika Heikkinen on automuotoilun uusi lupaus. TS/Veikko Wahlroos.
Miika Heikkinen on automuotoilun uusi lupaus. TS/Veikko Wahlroos.

Turkulainen Miika Heikkinen kärkkyy paikkaa automuotoilun terävimmältä huipulta. Hän opiskelee Lontoossa Royal College of Art-oppilaitoksessa (RCA), joka on yksi maailman arvostetuimpia ja myös kovimpia alan oppilaitoksia. Vuosittain uusia opiskelijoita otetaan vain kymmenkunta.

– Minulla oli onni myötä, että pääsin opiskelemaan unelma-alaani, hän tokaisee.

Opetuksessa painotetaan innovatiivisuutta, uutuutta ja yllätyksellisyyttä. Tavoitteena on luoda konsepteja, jotka herättävät ajatuksia, teknologiaa ei tarvitse olla vielä edes olemassa. Autoja ei suunnitella lähivuosien, vaan lähivuosikymmenien tarpeisiin.

– Polte automuotoiluun iski opiskellessani Lahden muotoiluinstituutissa. Lisäpotkua antoi kolmen kuukauden visiitti Coventryn yliopiston ajoneuvomuotoiluun erikoistuneella linjalla, Heikkinen kertoo.

– Muotoiluinstituutin opit ovat hyvä ponnahduslauta vaikkapa autosuunnitteluun, sillä Lahdessa on vahva tekemisen kulttuuri. Muotoilija ei anna vain taiteellista näkemystä, vaan nivouttaa suunnittelun lopputulokseen ja painottaa käyttäjän asemaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Esineen kauneus ei riitä, vaan sen on tunnuttava käytössä hyvältä, Heikkinen kuvaa.

Tositöissä jo opiskeluaikana

Viime kesänä Miika Heikkinen suunnitteli Opelilla Saksan Rüsselsheimissä konseptiautoa. Lopputuloksena oli paineilmalla toimiva, lähes päästötön ja itse itseään tankkaava, tulevaisuuden urheiluauto.

Koulutuspaikkojen ohella kovaa kisaa käydään supistuvista työpaikoista.

– Siksi jo opiskeluaikana pitää hankkia pitkät kannukset.

Heikkinen on saanut useita merkittäviä muotoilupalkintoja ja ollut mukana useassa projektissa suunnittelemassa niin auton muotoa kuin sisustustakin.

Lopputyössään Stanfordin yliopistossa eri aloja sekoittavassa tuotekehitysprojektissa Heikkinen oli mukana suunnittelemassa General Motorsille Cadillacin uutta käyttöjärjestelmää keskikonsolille. Projektin lähtökohtana oli käytettävyyden parantaminen, sillä Cadillacin kojelaudassa oli peräti 80 nappia erilaisille toiminnoille.

– Automuotoilussa monipuolisuus, laaja-alaisuus ja vapaus viehättävät, vaikka toki hurjimpiakin luonnoksia hahmotellessaan pitää tiettyjä lainalaisuuksia ottaa huomioon. 

–Insinööri ei tarvitse olla, mutta auton toimintaperiaatteet pitää ymmärtää. Luovan ajattelun ja tuotantokelpoisuuden pitää olla suunnittelussa tasapainossa.

Kaikki lähtee kynästä

Paperi ja kynä kulkevat aina Heikkisen matkassa mukana, ja nuori mies piirtää aina kun se on mahdollista; 3–11 tuntia päivässä.

Ja pääosa raapustuksista on autoja, joskus myös robotteja. Myös päiväkirjamerkinnät ja muistiinpanot hän tekee piirtäen.

– Kun katson myöhemmin piirrosta, muistan, millainen fiilis ja mikä kantava ajatus minulla on silloin ollut, Heikkinen kertoo.

– Hienoimmatkaan tietokoneen piirrosohjelmat eivät korvaa käsin piirtämistä, ja se on äärettömän hidasta lehtiöpiirtämiseen verrattuna..

Muotoilun perustyöstä valtaosa tehdään paperille, josta luonnos skannataan ja siirretään tietokoneelle. Sen jälkeen muotoa haetaan sanamukaisesti rautalankamallista.

– Kun kehikon päällystää niksipirkan tapaan sukkahousuilla, saa huomattavasti todellisemman kuvan muodon toimivuudesta, Heikkinen lisää. Edelleen autotehtailla suunnitelmasta savimallintaja tai kuvanveistäjä tekee savimallin, jotta tärkeät heijastukset saadaan esille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Inspiraationi ammennan kaikesta mahdollisesta: taiteista, luonnosta ja arkielämän havainnoista. Työ on hirveän intensiivistä jo opiskeluaikana saatikka sitten työelämässä.

– Tärkein tukijalkani reaalimaailmaan on kihlattuni Petra, joka patistaa lenkille ja muihin arkisiin puuhiin, hetkeksi pois mielikuvitusmaailmasta.