Teini-ikäisillä pyöräilykypärät kateissa

Pyöräilykypärän käyttö vähenee kouluvuosien karttuessa. Teini- ikäisistä vain joka  kymmenes käyttää  kypärää.
Pyöräilykypärän käyttö vähenee kouluvuosien karttuessa. Teini- ikäisistä vain joka kymmenes käyttää kypärää.

Monet vierastavat kypärää sen ulkomuodon takia. Turvavälineiden valmistajat ja liikenneturvallisuusviranomaiset miettivätkin koko ajan, miten nuoret saataisiin houkuteltua suojaamaan päänsä.

Epsira Oy:n materiaalijohtajan Raimo Tihveräisen mukaan suunnittelussa on viime vuosina pyritty saamaan kypärät houkuttelevamman näköisiksi mm. uudella muotoilulla, väreillä, erilaisilla heijastimilla ja logoilla. Niiden arsinaista tarkoitusta ei Tihveräisen mukaan kuitenkaan saa unohtaa.

– Se on ensisijaisesti turva-, ei muotiväline, Tihveräinen kuvaa.

Kypärän muoto perustuu materiaalipäällikön mukaan ihmisen pään muotoon. Kypärän sisällä on oltava riittävästi iskun voimaa hajoittavaa solumuovia.

Huoli paljain päin ajavista varhaisteineistä on aiheellinen. Käyttö on vähäisintä juuri siinä ikäryhmässä, joka on alttein onnettomuuksille. 10-15-vuotiailla riski joutua pyöräilyonnettomuuteen on noin kaksinkertainen vanhempiin ikäluokkiin verrattuna.

Mitä isot edellä...

Liikenneturvassa nuorten kypärän vieroksuminen nähdään myös asenne- ja kasvatuskysymyksenä.

– Mitä isot edellä, sitä pienet perässä, turvallisuusinsinööri Ari-Pekka Elovaara kuvaa.

Liikenneturvan tutkimusten mukaan vain puolet lapsia kuljettavista aikuisista pyöräilijöistä käyttää itse kypärää. Koko aikuisväestössä käyttö on vielä heikompaa: vain joka viides näyttää hyvää esimerkkiä.

Luvut ovat Elovaaran mielestä erittäin huolestuttavia, sillä kypärän tuoma suoja onnettomuustilanteissa on täysin kiistaton. Kypärän käyttö vähentää tutkimusten mukaan esimerkiksi päävammojen riskiä 90:llä prosentilla, ja joka toinen onnettomuuksissa menehtynyt pyöräilijä olisi jäänyt henkiin jos olisi käyttänyt sitä.

Monien mielestä myös lainsäädäntöä pitäisi muuttaa. Vaikka tieliikennelaki jo nyt velvoittaa pyöräilijöitä käyttämään kypärää, ei käyttämättä jättämisestä seuraa mitään rangaistusta.

Liikenneturvallisuusviranomaiset ovatkin usein esittäneet, että rangaistuksena olisi vähintään rikesakko.

Mikä tahansa ei kelpaa

Viime aikoina pyöräilijöiden keskuudessa ovat yleistyneet erilaiset maaston- tai krominväriset skeittikypärät. Vaikka nämä muotikypärät näyttävätkin nuorekkaimmilta kuin perinteiset kypärät, ne eivät suojaa päätä riittävästi tositilanteissa. Tihveräisen mukaan ne on tarkoitettu suojaamaan skeittaria kaaduttaessa, mutta liikenneonnettomuuksissa niistä ei ole riittävästi apua. Toisaalta sekin on parempi kuin ei mitään.

Kypärää valittaessa kannattaa Tihveräisen mielestä varmistaa, että siinä on yleiseurooppalainen CE-hyväksyntä. Hyväksytyissä malleissa on sisällä solumuovia, joka tärähdyksen saatuaan hajoaa ja vaimentaa iskua.

Tihveräisen mukaan on tärkeää valita oikeankokoinen tuote. Liian pieni ei suojaa riittävästi, ja liian iso voi valahtaa takaraivolle jolloin otsan alue ei saa tarpeeksi suojaa. Kiinnityksessä pitää huomioida, että niskatuki on oikeassa asennossa, jolloin suoja pysyy myös vauhdissa paikallaan. CE-merkittyjen kypärien keskihinta on noin 40 euroa. Suurin osa Suomessa myytävistä pyöräilykypäristä valmistetaan Kiinassa.

KARI LAINE