OBD-mittaus voi aiheuttaa turhia kuluja

OBD-mittaus käynnissä. Mittarin anturi on pakoputkessa.
OBD-mittaus käynnissä. Mittarin anturi on pakoputkessa.

Katsastuksen tarkoituksena on paitsi liikenneturvallisuuteen vaikuttavien auton rakenteiden ja tekniikan tarkistaminen myös ympäristöhaittojen, vakuutusten ja verojen valvonta.

Bensiinikäyttöisessä autossa vuosimalli vaikuttaa pakokaasujen päästörajoihin.

Uusimmissa, vuonna 2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä autoissa suoritetaan katsastuksessa myös EU:n katsastusdirektiivin mukainen OBD-mittaus. Se on pakokaasujen sisäisen valvontajärjestelmän tarkistus, jossa luetaan pakokaasuihin vaikuttavat vikakoodit.

– Järjestelmän muistissa ei saa olla vikakoodeja. Jos lukulaite näyttää vikakoodia, se aiheuttaa automaattisesti hylkäyksen ja vaatii autokorjaamokäynnin, Turun Lausteen K1-Katsastajien katsastuspäällikkö Joni Järvelä kertoo.

Autoilijat ovat näreissään tästä ylimääräisiä kustannuksia ja kohtuutonta vaivaa vaativasta käytännöstä. Vikamuistiin on nimittäin saattanut kirjautua tilapäinen häiriö, vaikka järjestelmässä ei varsinaista vikaa olekaan. Tällaisissa tapauksissa auto on kuitenkin vietävä korjaamolle tai huoltoon, jossa vikamuisti tyhjennetään. Auto on tämän jälkeen myös tuotava jälkitarkastukseen, joka maksaa 10–25 euroa katsastusasemasta riippuen.

Kaikkineen auton katsastustarkastus noudattaa Ajoneuvohallintokeskuksen arvosteluperusteita. Järvelän mukaan useimmat katsastettavasta autosta annettavat korjauskehotukset liittyvät autojen valoihin. Kolme korjauskohtaa sallitaan, neljäs johtaa jo hylkäykseen. Korjausaika on enintään kuukausi, mutta se voi viasta riippuen olla lyhyempikin.

Jos autoilija ei noudata korjauskehotusta, seurauksena voi olla sakko ja rekisterikilpien palauttaminen katsastuskonttorille. Maksamattomat verot ja vakuutukset johtavat myös ajokieltoon.

Tyypillisimmät hylkäysperusteet katsastuksissa ovat liian korkeat pakokaasupäästöt sekä jarruviat.

Hylkäystuomio voi johtaa myös ajokieltoon.

JAANA KUJANEN