Sähköä Frankfurtin autonäyttelyssä

Saab 9-5 Saabin tuorein edustuspakkaus viisimetrisissä kuorissa ja tutusti vain turbomoottoreilla. Valikoimissa on sekä bensiini- että dieselmoottoreita sekä E85-polttoaineella toimiva BioPower-moottori. Tarjolla myös XWD-neliveto.  Se, elääkö Saab vai kuoleeko, ratkeaa tällä mallilla alkukesästä 2010.
Saab 9-5 Saabin tuorein edustuspakkaus viisimetrisissä kuorissa ja tutusti vain turbomoottoreilla. Valikoimissa on sekä bensiini- että dieselmoottoreita sekä E85-polttoaineella toimiva BioPower-moottori. Tarjolla myös XWD-neliveto. Se, elääkö Saab vai kuoleeko, ratkeaa tällä mallilla alkukesästä 2010.

Sähkö on nyt päivän sana. Liki jokaisella autonvalmistajalla on jonkinlainen sähköautoprojekti menossa. Nopeimmat lupaavat myyntimalleja jo ensi vuodeksi. Normaali ”toimitusaika” on 3–5 vuotta. Ennen kuin sähköautot todella yleistyvät ja teknologia halpenee, ollaan pitkällä ensi vuosikymmenen loppupuolella.

Puhtaaksi mielletylle sähköenergialle ei löydy tällä hetkellä mediakiinnostavampaa haastajaa. Vetykäyttöiset polttokennot ja muut vaihtoehtoratkaisut etenevät nekin, mutta kohu niiden ympärillä on takavuosia huomattavasti hiljaisempaa.

Uusimmissakin täyssähköautoissa toimintamatka on lyhyt, vain 100–180 kilometriä. ”Tankkaus” eli lataus kestää vielä kauan, jopa läpi yön. Tosin pikalatausmahdollisuudet yleistyvät.

Renault ja Nissan kehittävät sähköautojen vaatimaa infrastruktuuria muun muassa Tanskaan ja Israeliin. Näissä järjestelmissä onnistuisi myös akun vaihto toiseen ladattuun vaikka kesken ajomatkan.

Ilman akkutekniikan tuntuvaa vallankumousta tavarat tai ihmiset eivät kuitenkaan sähköautoilla pitkälle liiku.

Mercedes-Benzin sähköauto- ja hybridisovelluksissa käytetään litium-ioni-akkuja, mutta esimerkiksi uusinkin Toyota Prius perustuu vielä koeteltuun nikkeli-metallihydriditeknologiaan. Ratkaisulla halutaan varmistaa akkujen häiriötön toiminta.

Aitojen sähköautojen rinnalle saadaankin lähivuosina yhä enemmän hybridimalleja. Niissä pääasiallinen voima tulee edelleen polttomoottorista, mutta rinnalla toimii pieni sähkömoottori kulutushuippuja tasaamassa. Myös lyhyt kaupunkiajo pelkällä sähkövoimalla saattaa olla mahdollista.

Suurimmat polttoainesäästöt tehdään edelleen olemassa olevaa tekniikkaa hiomalla. Yhä useamman entisen kaksilitraisen nokalla pyörii esimerkiksi 1,4-litrainen turbomoottori. Ratkaisulla kulutus voi pudota kerralla kolmanneksen ja voimat jopa lisääntyä.

JARKO SIMANAINEN
KARI PITKÄNEN

Opel Astra Uusin Astra tulee myyntiin peräti kahdeksan moottorin voimin. Esimerkiksi 1,4-litrainen turbomoottori korvaa kokonaan aiemman 1,8-litraisen bensiinimoottorin. Kaikkien dieselien luvataan kuluttavan alle viisi litraa, vaikka iskutilavuutta on 1,3, 1,7 tai 2 litraa. Ulkonäössä on viime vuonna esitellyn Insignian piirteitä. Opel on taas saamassa kovaa maata jalkojensa alle.
Opel Astra Uusin Astra tulee myyntiin peräti kahdeksan moottorin voimin. Esimerkiksi 1,4-litrainen turbomoottori korvaa kokonaan aiemman 1,8-litraisen bensiinimoottorin. Kaikkien dieselien luvataan kuluttavan alle viisi litraa, vaikka iskutilavuutta on 1,3, 1,7 tai 2 litraa. Ulkonäössä on viime vuonna esitellyn Insignian piirteitä. Opel on taas saamassa kovaa maata jalkojensa alle.
Renault Fluence Z.E. Konseptimallin akku voidaan ladata kahdella eri tavalla: vakiolataus (4–8 tuntia) tai pikalataus (20 minuuttia). Kolmas vaihtoehto on Quickdrop-akunvaihto kolmessa minuutissa.  TFT-kosketusnäytöltä kuljettaja saa esimerkiksi navigointiavun lisäksi tiedon siitä missä lähin Quickdrop-akunvaihtoasema sijaitsee. Toimintamatka on 160 kilometriä, monitoiminäyttö opastaa mahdollisimman säästävään ajotapaan.
Renault Fluence Z.E. Konseptimallin akku voidaan ladata kahdella eri tavalla: vakiolataus (4–8 tuntia) tai pikalataus (20 minuuttia). Kolmas vaihtoehto on Quickdrop-akunvaihto kolmessa minuutissa. TFT-kosketusnäytöltä kuljettaja saa esimerkiksi navigointiavun lisäksi tiedon siitä missä lähin Quickdrop-akunvaihtoasema sijaitsee. Toimintamatka on 160 kilometriä, monitoiminäyttö opastaa mahdollisimman säästävään ajotapaan.
Peugeot iOn Perustana on Mitsubishin iMiEV-malli. Neliovinen ja -paikkainen iOn on tarkoitettu erityisesti kaupunkiliikenteeseen. Huippunopeus on 130 km/h ja toimintamatka 130 kilometriä. Litium-ioni-akut latautuvat täyteen 220 voltin kotitalouspistokkeesta kuudessa tunnissa, ja 80 prosenttia kapasiteetista saadaan pikalatauksella puolessa tunnissa. Markkinoille vuoden 2010 lopulla.
Peugeot iOn Perustana on Mitsubishin iMiEV-malli. Neliovinen ja -paikkainen iOn on tarkoitettu erityisesti kaupunkiliikenteeseen. Huippunopeus on 130 km/h ja toimintamatka 130 kilometriä. Litium-ioni-akut latautuvat täyteen 220 voltin kotitalouspistokkeesta kuudessa tunnissa, ja 80 prosenttia kapasiteetista saadaan pikalatauksella puolessa tunnissa. Markkinoille vuoden 2010 lopulla.
Citroen REVOLTe Konseptiautossa on perinteinen pieni polttomoottori yhdistettynä sähkömoottoriin. Voimansiirto pystyy välittämään voiman pyöriin suoraan kummastakin moottorista. Autoa on mahdollista käyttää päästöttömässä ZEV-tilassa (Zero Emission Vehicle) ja käyttöakut ladata ajossa. REVOLTen konepelti on peitetty aurinkokennoilla, joiden avulla saadaan virtaa matkustamon viilentämiseen auton ollessa pysäköitynäkin.
Citroen REVOLTe Konseptiautossa on perinteinen pieni polttomoottori yhdistettynä sähkömoottoriin. Voimansiirto pystyy välittämään voiman pyöriin suoraan kummastakin moottorista. Autoa on mahdollista käyttää päästöttömässä ZEV-tilassa (Zero Emission Vehicle) ja käyttöakut ladata ajossa. REVOLTen konepelti on peitetty aurinkokennoilla, joiden avulla saadaan virtaa matkustamon viilentämiseen auton ollessa pysäköitynäkin.