Uudistus koskee myös paketti- ja matkailuautoja

Ajoneuvovero päästöperusteiseksi maaliskuussa

– Päästöpohjainen ajoneuvovero on tarkoitus ottaa käyttöön ensi maaliskuussa. Se koskee 2.3.2010 jälkeen alkavia maksukausia eli käytännössä se tietää monelle vuoden siirtymäaikaa, toimialajohtaja Olli Lindroos Ajoneuvohallintokeskuksesta (AKE) sanoo.

Eduskunta on hyväksynyt ajoneuvoverolain muuttamisen henkilöautojen osalta. Hallituksen esitys pakettiautojen osalta annettin viime viikolla ja päätöstä odotetaan loppuvuodesta.

Perheautoilla autoilevien verotaakkaa uudistus ei kasvata. Seitsemän-kahdeksan litraa sadalla kuluttavien henkilöautojen vero pysyttelee suunnilleen nykyisissä lukemissa eli noin 130 eurossa vuodessa. Neljällä litralla sata kilometriä kulkevien autojen vero jää sitä vastoin neljään kymppiin. Kulutuslukemana käytetään valmistajan ilmoittamaa keskikulutusta.

Hiilidioksidipäästöjen (CO2) mukaan verotetaan massasta riippuen vuoden 2001 tai 2002 jälkeen käyttöönotetut henkilöautot . Tätä vanhempien vero määräytyy kokonaismassan mukaan.

– Henkilöautoista kaksikolmasosasta on päästötieto käytettävissä vuonna 2010, arvioi Lindroos.

Noin 80 prosentilla henkilöautoista CO2-päästö on 131 – 200g/km ja veron määrä 70 – 160 euroa.

Vanhojen pakujen
verolasku kasvaa

Pakettiautoista perusveroa maksetaan nyt 127 euroa. Tiedot pakettiautojen hiilidioksidipäästöistä on saatavissa vain uusimmasta autokannasta. Ennen vuotta 2008 käyttöönotetut pakettiautot verotetaankin kokonaismassan mukaan.

Tyypillisin tavarankuljetukseen käytettävä pakettiauto painaa
2 700 – 2 800 kiloa, josta veroa maksetaan jatkossa noin 317 euroa vuodessa.

Samankokoisen uuden pakettiauton päästöpohjainen vero jäänee 200 euron tuntumaan.

Veron korotukseen voivat varautua myös matkailuautojen omistajat, sillä kiinteästä vuosimaksusta painon mukaiseen veroon siirtyminen tietää maksamista 300 – 485 euroa vuodessa.

– Mikäli autoa käyttää vain osan vuotta, kannattaa se väliajoiksi poistaa liikennekäytöstä. Poiston ajalta ei tarvitse maksaa ajoneuvoveroa, Lindroos neuvoo.

Käyttövoimaveroon
ei muutoksia

Ajoneuvoveron perusveron lisäksi käyttövoimaveroa eli entistä dieselveroa peritään muilta kuin bensiinikäyttöisiltä autoilta. Käyttövoimavero säilyy ennallaan ja pakettiautoilta kannetaan aiempaan tapaan henkilöautoja alempaa veroa. Henkilö- ja kaksikäyttöautoilta käyttövoimaveron määrä on 6,7 snt/pv ja paketti-, matkailu- ja huoltoautojen osalta 0,9 snt/pvä kokonaismassan jokaiselta alkavalta sadalta kilolta. Keskimäärin perheautojen vero on 300 – 500 euroa.

Hybrideistä ei käyttövoimaveroa peritä, mutta sitä vastoin sähköautoista kylläkin.

–  Poliittisten päättäjien olisikin pohdittava, onko käyttövoimaveron kantaminen sähköautoilta päästöjä painottavan autoverotuksemme linjan mukainen, Lindroos lisää.

MARJA HEIKKILÄ