Liikenne

Liikennetraktori kulkee lujempaa

Tuleva karjatilallinen  Sauli Nikula harjoittelee traktorinajoa pihapiirissä.
Tuleva karjatilallinen Sauli Nikula harjoittelee traktorinajoa pihapiirissä.

Mikäli traktori on rekisteröity tavalliseksi traktoriksi, sen suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 40 kilometriä tunnissa. Jos taas traktori on rekisteröity liikennetraktoriksi, silloin suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 50 kilometriä tunnissa. Mikäli liikennetraktoria käytetään maa - ja metsätalouden ajoissa, se luokitellaan nopeudesta huolimatta traktoriksi.

Maa- ja metsätaloudessa sekä maatilatalouden harjoittajan yksityistaloudessa maataloustraktoria saa kuljettaa T-kortilla. T-kortin ajo-oikeuden voi suorittaa 15-vuotiaana. Jos liikennetraktori on muussa kuin maa- ja metsätalouteen liittyvässä käytössä, sen ajamiseen tarvitaan C-luokan ajo-oikeus eli kuorma-autokortti. Kuorma-autokorttiin vaaditaan 18 vuoden ikä.

– Maanviljelijällä voi olla rekisteröity liikennetraktori, mutta jos se on maatalouskäytössä, se on maataloustraktori. Traktorit jaetaan käyttötarkoituksen perusteella, kiteyttää ylikonstaapeli Vesa Roima Liikkuvan poliisin Turun yksiköstä.

– Jos traktori pysäytetään liikennevalvonnassa, kuljettajan kortti tarkistetaan.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Roima painottaa, että kokonaisuutena traktori on maantiellä hitaasti liikkuva ajoneuvo. Niihin ei kohdisteta erityisesti nopeusvalvontaa muuta liikennettä enempää käytännön arkielämässä.

– Jos traktorin nopeus alkaa lähennellä 60 tai 70 kilometrin tuntivauhtia, se erottuu muun liikenteen joukosta. Siihen kiinnitetään huomiota. Liikennevalvonnassa ei tarkisteta tai erotella traktoreita, kun pysytään kohtuullisessa traktorin nopeudessa.

Muutaman kerran vuodessa liikkuva poliisi törmää siihen, että liikennetraktoria kuljetetaan T-luokan ajo-oikeudella ja käytetään maa- ja metsätalouden piiriin kuulumattomaan ajoon. Traktoreiden käyttö urakointiin, esimerkiksi maan kuljettamiseen, onkin lisääntynyt, jolloin korttiluokka nousee. Silloin ei voi myöskään ajaa polttoöljyllä, ja poliisi vaatii joko korkeammin verotettua polttoainetta eli dieseliä tai päivämaksukuitin.

– Turun seudulla tämä ei ole ongelma, mutta maassa on alueita, etenkin Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa, missä traktoreita käytetään runsaasti urakointiin. Tilanne ei ole meillä huolestuttava, joskin urakointi yleistyy täälläkin tulevaisuudessa, Roima arvioi.

Mikko Mäki, 15, hankki T-kortin keväällä. Nuoren sukupolven ajotaito on maatilalla suuri apu puintiaikaan ja syysviljan kylvömuokkauksessa.
Mikko Mäki, 15, hankki T-kortin keväällä. Nuoren sukupolven ajotaito on maatilalla suuri apu puintiaikaan ja syysviljan kylvömuokkauksessa.