Liikenne

Tummennuskalvo pitää
lämmön ja varkaat loitolla

1990-luvulla romuautojen vakiovarusteeksi ilmestyneet, itse asennettavat ja mustalta jätesäkiltä näyttäneet tummennuskalvot loivat kalvoille turhan huonon maineen. Ammattilaisen asentamista tummennuskalvoista on autoilijalle paljonkin hyötyjä. Ne pitävät UV-säteet ulkona, auton viileänä ja auttavat jopa alentamaan polttoaineen kulutusta.

Turkulaisessa Mainoxi Paikal -yrityksessä työskentelevä Lasse Isomaa on tummentanut lähes 2 500 auton ikkunat. Autoja käsitellään noin 400 vuodessa. Suurimpia asiakkaita ovat autotalot.

– Yleensä kalvot laitetaan uuteen autoon. Jonkin verran tehdään myös näyttelyautojen tummennuksia. Nykyään uuteen autoon voi tilata tehdastummennetut lasit, mutta sellaisten ominaisuudet eivät ole koskaan kalvon ominaisuuksien tasalla. Autojen valmistajat tietävät tämän, eivätkä ilmoita tehdastummennettujen lasien suodatusarvoja edes autokauppiaille, Isomaa sanoo.

Tummennuskalvot keskikokoiseen perheautoon maksavat noin 300 euroa. Isojen katumaasturien ikkunoiden tummentaminen on kalliimpaa, pienten, kolmilasisten autojen taas halvempaa. Isomaan käyttämän kalvon valmistaja myöntää kalvolle kymmenen vuoden täystakuun.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tieliikennelain mukaan tummennuskalvot saa asentaa muihin paitsi etu- ja etusivulaseihin. Tummennuskalvoja suosivat esimerkiksi farmariauton omistajat, jotka kuljettavat auton takatilassa koiraa. Kalvoista hyötyvät myös pienten lasten vanhemmat ja autossaan arvotavaraa kuljettavat.

– Pikkulapsilla eivät pysy aurinkolasit päässä eivätkä he osaa kääntää päätään pois häikäisystä. Tummasta kalvosta ei myöskään näe, kuljetetaanko auton takatilassa vaikka tietokonetta tai muuta varkaita kiinnostavaa, Isomaa tietää.

Isomaa käyttää neljän eri tummuusasteen kalvoja. Tummin kalvo vastaa aurinkolaseja. Se estää 58 prosenttia lämmöstä, 92 prosenttia häikäisystä ja antaa täyden UV-suojan kuten vaaleammatkin kalvot. Auringonsuojakalvojen lisäksi on olemassa sirpale- ja murtosuojakalvoja. Niitä asennetaan pääasiassa paketti- ja ralliautoihin.

– Yli 80 prosenttia asiakkaista valitsee autoonsa toiseksi tummimman kalvon. Se torjuu vielä 52 prosenttia lämmöstä ja 82 prosenttia häikäisystä. Ominaisuudet ovat siis vielä hyvät, mutta vaaleammasta kalvosta näkee paremmin ulos esimerkiksi parkkihallin hämärässä, Isomaa kertoo.

Yhdestä palasta kutistamalla

Tummennuskalvo saadaan sopimaan lasiin täydellisesti lämmittämällä kalvo 340-asteisella ilmalla. Kuumailmapuhallin kuuluukin Isomaan tärkeimpiin työkaluihin. Muita tärkeitä ovat asennusneste ja kumilasta.

– Kalvo muotoillaan ikkunan mukaan. Sitten lasi pestään ja väliin laitetaan asennusnestettä. Kalvo näyttää muutaman viikon läikikkäältä, kunnes asennusneste on haihtunut, Isomaa kertoo.

Jos auton seuraava omistaja tahtoo kalvoista eroon tai jos kalvo jostain syystä rikkoutuu, kalvon poistaminen onnistuu niin ikään kuumailmapuhaltimella.

Kalvotettu auto kannattaa pysäköidä perä aurinkoa päin. Näin auto pysyy viileämpänä, vaikka aurinko porottaisikin.

– Kun autolla lähdetään taas ajamaan, ilmastointi pääsee paljon helpommalla kun auto ei ole tulikuuma. Kompura käy harvemmin ja se taas säästää polttoainetta, Isomaa selventää.

Talvellakaan kalvot eivät ole turhia. Ne torjuvat alhaalta paistavan auringon häikäisyn ja pitävät auton lämpimämpänä.

– Kalvo toimii molempiin suuntiin. Kun autoa lämmitetään, kalvo ei päästä lämpöä ulos. Takalasin lämmitinkin toimii tehokkaammin, kun ikkunan sisäpuolella on lämpöä heijastava kalvo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy