Ajotyylillä bensakulut alas

– Ajamalla taloudellisesti voi säästää sekä polttoainetta, autoa että itseään. Rahallinen säästö voi olla huomattava, autotekniikan lehtori Markku Ikonen muistuttaa.
– Ajamalla taloudellisesti voi säästää sekä polttoainetta, autoa että itseään. Rahallinen säästö voi olla huomattava, autotekniikan lehtori Markku Ikonen muistuttaa.

Kuljettajalla on merkittävä rooli polttoaineen kulutuksessa. Taitavalla ajotavalla kulutusta voi leikata jopa 20 prosenttia, kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia.

– Edelleenkään ei riittävästi tiedosteta, että ajotavalla voi vaikuttaa näin merkittävästi kulutukseen, sanoo taloudellisesta ajosta kirjan kirjoittanut Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori, DI Markku Ikonen.

Aja taloudellisesti – ajoneuvon, kuljettajan ja olosuhteiden vaikutus polttoaineen kulutukseen – on lähes 200-sivuinen opus, jossa annetaan konkreettisia ohjeita taitavaan ja säästeliääseen ajotapaan. Ohjeistusten tukena on esimerkkilaskelmia, jotka auttavat ymmärtämään energiataloudellisuuden kokonaiskuvaa.

– Kirjan toivon kuluvan niin tavallisten autoilijoiden kuin opiskelijoidenkin käsissä, Ikonen kertoo.

Tavallista kuluttajaa on pyritty helpottamaan tiiviiden tietolaatikoiden avulla. Tästä on kysymys -tietoiskuin kerrotaan keskeisimmät taloudellisuuteen vaikuttavat seikat kansantajuisesti ja käytännön ohjein höystettynä.

mielenkiintoista luettavaa kaikille auton kulutuksesta kiinnostuneille ja se kannustaa tarkastelemaan omaa ajotapaansa kriittisesti.

Oppikirjan pääasiallinen kohde on taloudelliset ajon kouluttajat, autokoulut sekä autoteknikot ja -insinöörit. Se on tarkoitettu myös oppimateriaaliksi ammattikorkeakoulujen autoalan insinöörikoulutukseen.

Liikenteen energiankäytön tehostaminen on välttämätöntä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja toisaalta öljyriippuvuuden vähentämiseksi. Voi olla, etteivät kaikki koe voivansa vaikuttaa ympäristöön omalla ajotavallaan. Mutta yleensä euro on kova konsultti.

– On kummallista, ettei ajamisen taloudellisuuteen kiinnitetä enempää huomiota. Näillä polttoaineen hinnoilla asian luulisi jo kiinnostavan.

kuten opettaa, sillä viimeksi kuluneen seitsemän vuoden aikana hän on pitänyt insinöörimäisen tarkkaa kirjaa ajoistaan hybridiautolla: kulutuksesta, matkojen laadusta ja eri tekijöiden vaikutuksesta polttoaineen menekkiin. Tilastotietoa on ehtinyt karttua peräti 150 000 ajetulta kilometriltä.

Kirjassa on oma luku hybridiautoista, muiden muassa hybriditekniikan taloudellisuuden syistä ja konkreettisia ohjeita optimaaliseen kaupunkiajoon. Ajotavalla on hybridiautolla ajettaessakin merkittävä rooli, eikä ekoauton status poista kuljettajan vaikutusta kulutukseen. Esimerkin Ikonen vetää omasta hybridiautoilustaan: kiinnittämällä huomiota ajotapaan keskimääräinen polttoaineen kulutus laski suunnilleen litran sataa kilometriä kohti.

polttoaineenkulutus on laskenut huomattavasti, joskaan valmistajan ilmoittamiin lukemiin voi päästä vain harvoin. – Arkielämä ja teoria harvoin pitävät yhtä, Ikonen myöntää. Autojen ajotietokoneet saattavat näyttää 5–10 prosenttia todellisuutta pienempiä lukemia, matkamittaritkaan eivät ole virheettömiä. – Mikäli laskelmia tekee tankattujen litrojen perusteella, saattaa siinäkin tulla epätarkkuuksia, sillä miten saada tankattua aina samaan tasoon, hän pohtii. Kun tankillisten määrä kasvaa, suhteellinen virhekin vähenee.

monet tekijät: ilmanvastus, kuorma, keliolosuhteet, lämpötila, pinnanmuodostus ja ajoreitit.

Kulutukseen vaikuttavia tekijöitä on paljon, mutta yksittäisistä tekijöistä kuljettajan osuus on suurin. Taloudellista ajotapaa ei kannata pitää riesana, vaan enemminkin haastaa itsensä. Pieni ponnistelu tuottaa säästöä joka kilometrillä.

Suhteellisesti eniten kulutukseen voi vaikuttaa noudattamalla erityisesti kaupunkiajossa ennakoivaa ajotapaa. Tavoitteena on minimoida hidastukset ja niistä aiheutuva uudelleen kiihdyttämisen tarve.

– Ajamalla taitavasti voi polttoaineen kulutus olla jopa 40 prosenttia pienempi tuhlailevaan turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sisältävään ajotapaan verrattuna.

Taloudellinen ajotapa ei hidasta matka-aikaa merkittävästi, eikä se vaadi kuljettajalta erityisiä ponnisteluja.

– Perustiedot ovat tarpeen ja ennen kaikkea oikea asennoituminen, Ikonen korostaa.

MARJA HEIKKILÄ

”Kaupunkiajossa ajotavalla
voi leikata
kulutusta jopa
40 prosenttia.”
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vastaa
Kane
Ruuhka
Jutussa oli otettu esille juuri tuo ennakoiva ajotapa kaupungissa, missä on yksi merkittävä ristiriita. Ennakoiva ajotapa sopii kaupunkiin silloin, kun liikenne on hyvin vähäistä. Sen sijaan ruuhka-aikana ajotapa pitää muuttaa varsin agressiiviseksi, jotta saadaan liikenteen kokonaisuuden kannalta säästöä. Jos ruuhka-aikaan lähtee valoista pikkuhiljaa valumaan kohti seuraavia valoja, koska ne näyttävät punaista, ei niistä edellisistä valoista pääse kuin pari autoa taittamaan tuota valojen väliä. Muut joutuvat jäämään odottelemaan seuraavia ja sitä seuraavia, keräten samalla peräänsä lisää jonoa, joka taas puurouttaa tilannetta edelleen. Oikea tapa tällaisessa tilanteessa on kiihdyttää erittäin voimakkaasti seuraaviin valoihin, takanatulijoiden lähtiessä myös ripeästi liikkeelle pitäen lyhyet välit edelläajaviin. Näin jokaisesta vihreästä saadaan samassa ajassa kolmin-nelinkertainen määrä autoja läpi, jolloin ruuhka on huomattavasti nopeammin ohi, ja pysyy senkin ajan pienempänä. Ajamisesta toki tulee kiihdytys-jarrutus -tyyppistä, mutta hieman kohonnut hetkellinen kulutus kompensoituu murto-osaan tippuvasta seisonta-ajasta jonoissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
täyttä sopaa
Vast: Ruuhka
Höpö höpö. Rauhallinen ja ennakoiva ajo jopa nopeuttaa ruuhkassa etenemistä, sen lisäksi että vähentää polttoaineen kulutusta. Juuri reipivä ja nykivä äkkinäinen nopeuksien muutos on se mikä puurouttaa liikenteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AK
Vast: Ruuhka
Paitsi että seuraavat valot todennäköisesti eivät ole punaiset, vaan ehtivät vaihtua vihreiksi kun auto on saavuttanut ne. Kokonaiskuvan kannalta on muutenkin yhdentekevää, lähteekö yksi auto liikkeelle verkkaisesti vai renkaita vinguttaen, koska loppukädessä tilastoja pyörittelevät kaupungin liikennesuunnittelijat pyrkivät järjestämään liikenteen joka tapauksessa mahdollisimman jouhevaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
I. S.
Hitaammin ajaminen ei välttämättä vähennä päästöjä
Tässä lähestymistavassa unohtuu että matka-aika lyhenee nopeuden kasvaessa ja tätä kautta esim kokonaispäästöt vähenevät. Tarkastelijat unohtavat että ajamme yleensä jotain säännöllistä päättyvää natkaa ja eteenkin pitkällä matkalla hitaasti ajavan auton kokonaispäästöt eivät automaattisesti laske nopeuden laskiessa. Autoissa kun on vaihteet ja moottorilla on viisivaihteisessa autossa siis viisi lähes yhtäläistä kulutustilaa jossa se saastuttaa suunnilleen samoin nopeudesta riippumatta. Kokonaispäästöt ovat ne jotka vaikuttavat maapallon tilaan ja hidastaminen voi myös lisätä päästöjen kokonaismäärää, olisi syytä siirtyä tarkastelemaan sitä että ajamme kiinteitä matkoja eikä suinkaan niin että ajamme lisää kun nopeus nousee kuten vallitseva käsitys näyttää olevan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »