Helmiä vai täysiä pommeja?

Tarjonta: Verkkokaupat ovat pullollaan sisäänajettuja rengassarjoja, halvimmat saa kympeillä.

Kompastuskivet: Yli 6-vuotiaita renkaita ei suositella käytettäviksi, kulutuspintaa ja nastat on oltava tallella.

Mieti tätä: Ostaisitko pinnoitetut talvirenkaat vai halvemman hintaluokan merkkikumit yhdessä takuun kanssa?

Mikä ilmiö? Entistä useampi ostaa autonrenkaat netin verkkokaupoista. Tarjolla on sekä uusia että käytettyjä renkaita. Käytettyjen sarjojen hinnat vaihtelevat 40 eurosta aina 1 500 euroon saakka. Usein pakettiin kuuluvat sekä renkaat että vanteet.

Mitä on tarjolla? Kitka- ja nastarenkaita kaikenkokoisiin autoihin. Verkkokauppa Tori.fi:n hakujen kärjessä ovat BMW:n, Volvon, Mercedes-Benzin, Opelin, Audin, Volkswagenin ja Toyotan renkaat.

Miksi juuri nämä? Isot saksalaisautot ovat suosittuja tuontiautoja, mutta kaupan mukana ehkä tulevat Keski-Euroopan kitkarenkaat eivät sovellu Suomen talveen. Esimerkiksi 19-tuumaiset nastarenkaat isoon Bemariin maksavat 1 400 euroa, joten halvempia vaihtoehtoja etsitään.

Uskaltaako ostaa? Kyllä, jos renkaat ovat ehjät ja pääset näkemään ne. Kuvan perusteella ja tuotetta näkemättä älä osta tai maksa mitään. Kuluttajien välisessä verkkokaupassa toimit omalla vastuullasi. Ostamallasi tuotteella ei ole takuuta sen jälkeen, kun tavara on vaihtanut omistajaa.

Mitä on muistettava? Tarkistuslista on pitkä: onko kulutusuraa riittävästi jäljellä, ovatko nastat tallella, ovatko renkaat autoosi sopivaa kokoa ja kuluneet tasaisesti, ovatko pintakumi ja venttiilit ehjät, kuinka vanha rengas on, ovatko renkaat samaa sarjaa, miten niitä on aikaisemmin käytetty ja onko ne oikein varastoitu. Kauppaan kuuluvat vanteet on tarkistettava vastaavasti.

Mikä merkitys varastoinnilla on? Renkaat on säilytettävä puhtaina ja kuivina viileässä paikassa suojassa auringonvalolta. Älä siis osta likaista rengassarjaa, jossa pintakumi on hapertunut ja kastunut kesän aikana navetan tai autotallin takana.

Mikä viestii väärästä käytöstä? Jos nastoja puuttuu paljon. Rengas on kulunut epätasaisesti, sillä on kiihdytelty, jarruteltu tai vedetty raskaita kuormia vajaapaineisena – tai tehty kaikkea tätä yhdessä. Älä osta valmiiksi loppuunajettuja kumeja.

Miksi renkaiden pitää olla kunnossa? Auton renkailla on vain noin neljän kämmenen kokoinen kosketuskohta auton ja liukkaan alustan välillä. Renkaiden kunto ratkaisee auton talviset ajo-ominaisuudet ja ajamisen turvallisuuden.

Kaksi kolmesta niistä onnettomuuksista, joissa renkaissa on todettu ongelma, tapahtuu talviolosuhteissa. Yleisin rengasriski on liian kulunut nastarengas.

Onko käytetyille vaihtoehtoja? Halvemman hintaluokan uuden rengassarjan saa alan liikkeestä usein samalla rahalla kuin käytetyt maksavat nettikaupassa.

Uudelleen pinnoitetut merkkirenkaat ovat vaihtoehto suurimmissa kokoluokissa, sillä niiden hinta voi jäädä puoleen täysin uuden rengassarjan myyntihinnasta.

Voiko käytetty olla turvallinen ostos? Ilman muuta, kunhan tarkistat tuotteen ja tiedät, mitä ostat.

Myös rengasliikkeet myyvät käytettyjä sarjoja edullisesti. Näissä kaupoissa myyjäliikkeelle jää myös vastuu tuotteen laadusta ja toimivuudesta.

KARI PITKÄNEN

Juttua varten on haastateltu Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtajaa Jarmo Nuoraa ja Nokian Renkaiden teknisen palvelun päällikköä Matti Morria.

Kulutuspintaa on riittävästi, mikäli kahden euron kolikon hopeareunus ei pilkistä urasta. TS/Veikko Wahlroos
Kulutuspintaa on riittävästi, mikäli kahden euron kolikon hopeareunus ei pilkistä urasta. TS/Veikko Wahlroos
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
esa
nettikauppa on edullisin
Käytetyissä voi tulla pommeja, jos ei pääse näkemään. Mutta uusia ostettaessa rengaskauppa netissä on yhtä hyvä kuin missä muussa tahansa, Asiantuntija liikkeeseen mennään kyselemään ja katselemaan ja kun sopiva löytyy tilataan se puolella hinnalla netistä.
Kaikki järkevät tekevät näin oli kyse lastenvaunuista tai akvaariotarvikkeista niin EU-alueelta saa netistä erikoistarvikkeet puolellahinnalla mitä Suomesta erikoisliikkeestä.
Erikoisliikkeitä pyöräilyyn, retkeilyyn ja kaikkeen muuhun Suomessa tarvitaan kyllä kun ostoksen on sovitettu ja hyväksi havaittu ja tiedetään oikea koko niin netistä tilaaminen on helpompaa, kun tietää mitä saa.
Vain täydellinen idiootti tai Whalroos ostaa mitään suomalaisista erikoisliikkeistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »