Autokoulu

Autokoululiitto: Ajokorttilain uudistus yksinkertaisti opetusta liikaakin – simulaattoriharjoittelun seuraukset alkavat näkyä

Puolet autokoulun pakollisesta ajoharjoittelusta voi ajaa nykyään simulaattorilla. Kuvassa kuljettajantutkintoa suorittavia Meilahden Autokoulun oppilaita simulaattoritunnilla.
Puolet autokoulun pakollisesta ajoharjoittelusta voi ajaa nykyään simulaattorilla. Kuvassa kuljettajantutkintoa suorittavia Meilahden Autokoulun oppilaita simulaattoritunnilla.

Kerrostalon liikehuoneistossa on useita simulaattoreita, joiden tuoleissa istujat kääntävät rattia ja vaihtavat vaihteita keskittynyt ilme kasvoilla. Voisi luulla, että olemme saapuneet pelisaliin.

Hel...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (6)

Vanhimmat ensin
Vastaa
vexi
Ei mitään uutta.
Autokoulut vaativat lisää fyysisiä ajotunteja, koulupsykologit ja kouluavustajat lisää virkoja kouluihin, viittomakielen tulkit lisää vakansseja, jne, jne... Tottahan kaikkien ammattikuntien edunvalvontajärjestöt ovat omiensa työllisyydestä huolestuneita....
Todettakoon vielä autokouluväelle, että autoilun perinteisessä ykkösmaassa USAssa riitti ainakin takavuosina autonkäsittelyharjoittelu jonkin tutun kanssa vaikkapa autiolla parkkipaikalla, sen jälkeen terveydentilavakuutus, näkötesti ja kirjallinen koe ajokorttitoimistoissa, ennen ajokoetta. Me suomalaiset elämme , tämä on edelleenkin muistettava, pahimman luokan holhousvaltiossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Ei mitään uutta.
Niin, onhan USA:ssa pussilakanallakin ollut eri käyttötapa kuin Suomessa joten turha vertailu.
Harvinaisen vähän ketään on puuttunut noissa liikenneasioissa siihen että mikä vaikutus nuorien ajotapaan on lapsuudesta saakka saatu kokemus vanhempien ihmisten ajotavoista ja asenteista.
Ajosimulaattori on varmaankin omalla tavallaan toimiva alkuopetus ajamiseen sillä eivät kai lentoyhtiötkään turhaan käytä simulaattoreja koulutuksessa. Ajokortin suorittamisen kannalta on merkittävä ero esim. "Perähikiällä" ja Helsingillä sillä liikennekin on aivan erilaista. Liukkaan kelin oppimisessa ainoastaan kokemus tuo toivottavasti oppia mutta jos liikenteessä ei oletuksena ole velvollisuus edellä niin smör smör sentään. Yhteispelillä pitäisi olla liikkeellä eikä sillä että tuon pitää väistää kun minulla on lain mukaan etuajo-oikeus.
Liikenne yleensäkin on jatkuvaa opiskelua sillä aina tulee uusia liikennemerkkejä sekä lakeja ja viilataan pykäliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään uutta.
Ja silti peruskoulusta pääsee läpi vaikkei osaa lukea ja autokoulusta vaikka ei osaa ajaa saatikka liikennesääntöjä.

Tosiasia on edelleen se, että vähintään 70% autoilijoista ajaa täysin vaillinaisin taidoin ja he vaarantavatkin muiden hengen liikenteessä joka kerta kun auton rattiin päätyvät.

USA:n vetäminen mukaan tähän kertoo mihin ryhmään Vexi kuuluu huomioiden että USA:ssa yli 90% autoilijoista ei oikeasti sovi auton rattiin.

Jos nyt ajonopeuksia pudotettaisiin noin puoleen nykyisestä niin yli puolet autoilijoista saattaisi olla liikennekelpoisia. Edellyttäen että tämä puolitus tehdään kaikkialla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
skelet
Vast: Ei mitään uutta.
Pyöräillä saa vaikka ei ole käynyt edes kiertokoulua. Huhu kertoo osan pyöräilijöistä olevan jopa sokeita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään uutta.
Kuurosokeat kokevat juuri sellaisia huhuja kuin mitä haluavat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei mitään uutta.
Autoilijoiden palstat muuten todistavat sen, että ajokortteja jaetaan aivan liian heppoisesti. Esimerkiksi pyöräilijöitä bongaavien k-päiden palstalla julistetaan kuinka ammattikuskien työturvallisuus vaatii pysäköinnin pyörätielle tai jalkakäytävälle koska ajoradalla autoilija ajaisi päin.

Toisaalta siellä myös kerrottiin että auto pitää pysäköidä pyörätielle koska jos se olisi ajoradalla, pyörätien ylitys olisi vaarallista koska pyöräilijät ajavat päin ylittäjää. Jostain syystä kuitenkaan sitten pyörätiellä pysäköimällä ei aihetetakaan haittaa pyöräilijöille koska pyöräilijöitä on niin harvassa. Mutta siis jos pysäköidäänkin ajoradalle niin pyörätien käyttäjien määrä onkin ääretön eikä pyörätietä pysty enää ylittämään.

Eli tuollaisille on siis ajokortti annettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.