Autot

Sähkö, kaasu, hybridi vai polttomoottori? – Ossi Rostén esittelee autojen käyttövoimatyypit

Sähkö- ja hybridiautotekniikka on uutta myös monelle auto-alan ammattilaiselle. Ossi Rosténin vetämään koulutukseen osallistuu nyt 22 aikuisopiskelijaa, mutta mukaan voi hypätä nonstop-tyyliin myöhemminkin. Tietyt aiheet toistuvat eri kuukausina.
Sähkö- ja hybridiautotekniikka on uutta myös monelle auto-alan ammattilaiselle. Ossi Rosténin vetämään koulutukseen osallistuu nyt 22 aikuisopiskelijaa, mutta mukaan voi hypätä nonstop-tyyliin myöhemminkin. Tietyt aiheet toistuvat eri kuukausina.

Vaikka olisit ostanut auton vain muutama vuosi sitten, sen jälkeen erilaisten käyttövoimien kehityksessä on tapahtunut paljon. Moni lukija on toivonut juonikäänteiden päivitystä.

Sähköautojen määrä on ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Perusteetonta veroetua
Lataushybridi on bensamallia kalliimpi vain halvemmissa hintaluokissa, joissa autoveroa on suhteellisesti vähemmän. Kalliimmissa hintaluokissa lataushybridi on taas hankintahinnaltaan vastaavaa bensamallia halvempi.
Siksi moni hankkii kalliimman hintaluokan auton lataushybridinä. Ajella voi sitten bensalla, jos ei ole mahdollisuutta ladata tai ei viitsi sitä tehdä. Varsinkin silloin, kun alla on työsuhdeauto ja työnantaja maksaa bensakulut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Perusteetonta veroetua
Käyttövoimaverot voisi poistaa ja laittaa vajeen suoraan polttoaineen hintoihin. Tosin tällöin ei voisi lypsää auton varmuuden vuoksi omistavia mutta jotka kulkevat melkein kaikki matkansa muilla liikennevälineillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Perusteetonta veroetua
Mietiskelijä: "Perusteetonta veroetua"

Hatunnosto lobbareille.
Ovat onnistuneet erinomaisesti tässä veroasiassa.
Nythän myydään runsaasti noita premium-luokan isoja SUV malleja.
Katselin erästäkin mallia, painoalähes kolme tonnia, melkein kolmilitrainen polttomoottori jossa tehoa melkein kolme sataa hevosvoimaa.
Sopiviksi lobatuilla päästömittauksilla tällekin saadaan bensan kulutukseksi alle kaksi litraa.

Tuo SUV on siis Sports Utility Vehicle.
Mutta kun se sähkömoottorin teho on Nissan Micra luokkaa ja painoa lastattuna kolmisen tonnia niin ei se kovin sport ole.

Jos tuollaista autoa sitten haluaa käyttää urheiluharrastuksiin ja lähteä vaikka puoleen väliin Suomea laskettelemaan niin sähköllä pääsisi noin 70 kilometriä. Sen jälkeen pitäisi ladata kuusi seitsemän tuntia ja latauskertoja lukuisia. No eihän kukaan noin tee vaan ajetaan bensalla.
Ja silloinhan ne CO2 päästöt eivät olekaan enää alle 50 g/km vaan luokkaa 250 g/km.

Lobbarit ovat kuitenkin onnistuneet työssään ja virallisten mittausten pohjalta sitten bensaversioon verrattuna autovero putoaa kolmisen kymmentä tuhatta euroa.
Luontoa ja veronmaksajia tässä huijataan ihan olan takaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Isijainsinööri
Virheitä...
Toyotan hybrideitä, joiden suurin etu nimenomaan on pieni taajamakulutus, ei todellakaan lueta kevythybrideiksi. Toyotan perinteinen hybriditekniikka on aivan erilainen kuin joitakin vuosia sitten markkinoille tullut kevythybriditekniikka.
Maantieajossa, ja varsinkaan moottoritienopeuksissa, ei näillä kummallakaan saavuteta kummempaa säästöä verrattuna tavalliseen bensamoottoriautoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Virheitä...
On totta, että kaikkia vaihtoehtoja kuten täyshybridiä ei ole saatu mukaan. Mutta muuten juttu on vaikesta asiasta harvinaisen asiallinen, selkeä ja kertakaikkisen hyvin tehty. Kiitos TS:lle siitä. Otan talteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Arvostus nollaantui
Ossi Rosténin arvostus nollaantui kun luin tämän kommenttinsa:

"Täyssähköauton 600–700 kilon akkujen lataaminen voi kestää yhteensä vaikka 20 tuntia Helsingistä Rukalle ajettaessa. 50 bensiinilitran tankkaus kestää noin minuutin", Rostén vertaa."
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Arvostus nollaantui
T.S.= Totuus Sattuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Arvostus nollaantui
Nimimerkki Heiskalaine: "T.S.= Totuus Sattuu."

Tässä jutussa Ossi Rostén on nostettu kovan tason asiantuntujaksi. Ensin hän kirjoittaa:
"Peruslataukseen tarvitaan laite, jossa on 7-napainen type2-pistoke. Latauslaitteen asennus voi maksaa tuhansia euroja. Latausajat ovat noin 6–7 tuntia.
Pikalataus (CSS-lataus) muuntaa vaihtovirran tasavirraksi (DC) jo auton ulkopuolella ja ohittaa laturin. Akku täyttyy noin puolessa tunnissa. Näitä latauspisteitä on latausasemilla."

Mutta sitten hän yhtäkkiä toteaakin: "Täyssähköauton 600–700 kilon akkujen lataaminen voi kestää yhteensä vaikka 20 tuntia Helsingistä Rukalle ajettaessa. "

Varmaan ymmärrät Heiskalaine että molemmat lausunnot eivät voi samaan aikaan olla totta. Kumman valitset?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Arvostus nollaantui
"molemmat lausunnot eivät voi samaan aikaan olla totta" - no kyllä ne periaatteessa voivat olla, minun käsittääkseni. En tiedä juuri mitään sähköautoista, akuista, latauksista jne., mutta puhtaasti keskusteluteknisesti väitteet voivat olla totta.

""Peruslataukseen... ...Latausajat ovat noin 6–7 tuntia.... ...Pikalataus... ... Akku täyttyy noin puolessa tunnissa. Näitä latauspisteitä on latausasemilla." Tässä on siis kyse yhdestä latauksesta akusto täyteen.

Mutta oletan, että yksi lataus ei vie Hesasta Rukalle, eli latausta on tehtävä matkalla. Jos ei ole jonotuksetta käytössä pikalatauspistettä, aikaa menee aika lailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Arvostus nollaantui
Jäi vastaamatta Angukselle tämä juttu: ""molemmat lausunnot eivät voi samaan aikaan olla totta" - no kyllä ne periaatteessa voivat olla, minun käsittääkseni. En tiedä juuri mitään sähköautoista, akuista, latauksista jne., mutta puhtaasti keskusteluteknisesti väitteet voivat olla totta."

Tässähän oli siis kyse lausunnosta: "Täyssähköauton 600–700 kilon akkujen lataaminen voi kestää yhteensä vaikka 20 tuntia Helsingistä Rukalle ajettaessa. 50 bensiinilitran tankkaus kestää noin minuutin", Rostén vertaa."

Noita lataustapojahan on siis käytännössä kolme;
– tavallisesta pistorasiasta jolloin virta on useimmiten rajoitettu 8 ampeeriin
– Type 2 latauslaite. Näitä on S-ryhmällä ja K-latauksella ja useimmiten niistä saa 11 tai 22 kW.n tehon. Tuo ei kuitenkaan kerro kaikkea koska se vaihtovirta menee auton oman sisäisen laturin kautta ja useimmiten se ei ole edes 11 kW.n tehoinen.
– suurteholataus tasavirralla jolloin virta ohittaa auton oman laturin. Näitä on ainakin K-ryhmän latausasemilla ja ne antavat 50 kW tehon.

Jos nyt pysytään tarinassa että mennään Helsingistä Rukalle niin tuon ensimmäisen vaihtoehdon voi heti hylätä. Kuka nyt alkaisi soitella ihmisten ovikelloja ja kysellä että saisinko käyttää pistorasiaanne parin kymmenen tunnin verran. Julkisissa latauspisteissä kun ei ole mahdollisuutta ladata tavallisesta pistorasiasta.

Jos ajattelee asiaa ajosuorituksena ja ottaa huomioon myös turvallisuusasiat niin järkevin tapa on suunnitella reitti niin että käyttää noita 50kW latureita. Siinä kun vähän jaloittelee ja syö niin saa akun melkein täyteen.

(Itseäni tämä ei oikeastaan koske. Sanoin puolisolle jo vanhoina huonoina bensa-autoaikoina että Oulun yläpuolella ei ole kuin hyttysiä ja saksalaisia turisteja)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Ei vielä
Sähköauto ei taida olla edes taloudellisesti kannattava vaihtoehto vielä. Kaupunkikäyttöön soveltuvaa 15000 euron bensa-autoa vastaava täyssähköauto maksaa helposti 34000 euroa.
Keskimääräisellä 12000 km vuosittaisella ajolla pienen bensa-auton polttoainekustannus on noin 100 euroa/kk.
Auton arvo puolittuu noin viidessä vuodessa. Tällöin arvonalennus bensa-autossa on 125€/kk ja sähköautossa 290€/kk. Sähköauton ajoneuvoverot ja vakuutukset ovat hieman kalliimmat mitä bensa-auton. Eli bensa-auton kustannukset ovat pienemmät 225/290€/kk vaikka sähkö olisi ilmaista.
Saman voi todeta leasing-hinnoista, bensa-auton kuukausimaksu+polttoainekulut pienillä ajomäärillä ovat pienemmät mitä sähköauton pelkkä kuukausimaksu.
Vielä ei ole sähköauton aika. Varsinkaan jos lukee lehtien koeajoselostuksia sähköautojen ongelmista talvisessa Suomessa.
Eri tarina on tietenkin se, mistä löytyy sähköautoihin tarvittava ostovoima.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää