Teemat

Kumipyöräkuljetuksilla kiirettä – Turun keskustan liikennejärjestelyt ovat jakeluautojen kannalta kaoottiset

TS/Riitta Salmi
Turun keskusta on kuljetus­yrittäjän painajainen. – Kadut ovat joka puolella kaupunkia auki tai tukossa, päivittelee Esa-Pekka Perttu.
Turun keskusta on kuljetus­yrittäjän painajainen. – Kadut ovat joka puolella kaupunkia auki tai tukossa, päivittelee Esa-Pekka Perttu.

Sinulla ja vaimollasi Susanne Lintula-Pertulla on kuljetusliike Rahtipolku, jonka toimenkuva on kuljettaa kappaletavaraa Varsinais-Suomen alueella. Yrityksellä on 13 autoa ja väkeä töissä parisenkymme...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
VanhaLauri
llman kokemusta päätöksiä
Kun kaupungin hiilijalanjäljet loppuvat, ei kaupoissa ole myytävää. Samalla konsernihallinto joutaa ulkoistaa. Katusuunnittelijoilla tuskin on raskaan kaluston ajolupia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: llman kokemusta päätöksiä
Ehdotomasti. Kaikki tavarat kauppoihin kuljetetaan yksityisautoilla ja siksi tarvitaan rajoittamattoman ajan pysäköintipaikkoja yksityisautoille kauppojen eteen. Jos joku nyt erehtyy tuomaan tavaraa jollain muulla kuin henkilöautolla, ajakoon jalkakäytävälle koska pysäköintipaikat ovat tosiaan niille tärkeille tavarantoimittajille yksityisautoillaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: llman kokemusta päätöksiä
T.s. Kerro toki sitten tarkemmin? Ainakin omalla logiikalla voisi päätellä että jos kyseinen lastia purkamaan ajanut auto ei olisi ajellut jalkakäytävällä ei olisi myöskään ihminen siinä kuollut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: llman kokemusta päätöksiä
EpäHumanisti on eksynyt väärän alaotsikon alle, ja pyytää: "T.s. Kerro toki sitten tarkemmin? "

Ei liene tarpeellista eikä mielekästä käydä uudestaan läpi tuota parin vuoden takaista tapausta.
Mutta jos sinua EpäHumanisti tuon onnettomuuden olosuhteet kiinnostavat niin lue nämä tämän lehden kolme uutista, keskusteluineen:
"Kuorma-auto peruutti päälle – nainen kuoli Turun Satakunnantiellä", "Nainen menehtyi kuorma-auton alle kuun alussa – poliisi etsii yhä silminnäkijöitä" ja "Satakunnantien kuolonkolarista sakkoja – onnettomuusnopeutta testannut poliisi oli joutunut painamaan kaasua tuntuvasti"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Ei hääviä, ei.
Jakeluliikenne on varmaankin vaikeuksissa niinkuin muukin liikenne Turun ruutukaava-alueella. Ainoat tieosuudet, jotka Turussa pelittää ovat keskustaa halkovat läpiajotiet Puistokatu ja Koulukatu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Eli viestisi on että Turkuun ei tuoda tavaraa vaan tavarantoimittajat vain ajavat Turun läpi.

No, jotkut tosiaan luulevat että tavaroita saa kaupasta ilman että niitä sinne toimitetaan ja että läpiajoliikenne tuo rahaa keskustaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei hääviä, ei.
Asiahan ei minulle kuulu, mutta miten niin "viestisi on että Turkuun ei tuoda tavaraa vaan tavarantoimittajat vain ajavat Turun läpi"? Itse en saa sellaista irti Sampan kommentista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Koska 'ainoat toimivat väylät ovat keskustaa halkovat'. Keskustaan on useitakin toimivia väyliä, niitä vain ei voi käyttää läpiajoon. Siten niin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Ja kysehän jutussa siis on autoväylistä kun joku kuitenkin haluaa lähteä sille tietylle linjalle...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei hääviä, ei.
Luitko nyt ihan varmasti Sampan kommentin? Hän toteaa liikenteen takkuavan koko ruutukaava-alueella lukuunottamatta läpiajoväyliä Koulu- ja Puistokatu. Miten hitossa siitä saa irti, että hänen mielestään tavarantoimittajat ajavat Turun läpi?

Väylien toimivuus on pitkälti mielipidekysymys. Vaikka Pyöräilijän mielestä muitakin toimivia väyliä on kuin mainitut, niin Sampan mielestä ilmeisesti ei ole. Siis millekään (auto)liikenteelle. Ja mainituilla kaduilla taas liikenne sujuu hänestä ilmeisesti muillekin kuin läpiajajille, mm. tavarantoimittajille. Vaikka ne ovat läpiajoväyliä, ei niitä mitenkään pakko ole käyttää läpiajoon, vaan niitä pitkin saavat ajella muutkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Keskustaa halkovat. Eli kyseisillä väylillä ajetaan läpi Turun. Niiltä ei tavaroita mihinkään toimiteta eikä muutenkaan tavaran toimittamisen osalta ole väylän takkuisuudella väliä koska tavaraa toimitettaessa auto ei liiku. Siksi sen voi jättää ihan laillisesti sille autotielle josta tavara toimitetaan perille viimeistään sen jälkeen kun auto on toimitettu lailliselle pysäköintipaikalle.

Jos ajoradalle ei saa pysäköidä niin vielä vähemmän jalkakäytävälle tai pyörätielle kuten Turussa tehdään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Kyllä siihen jalkakäytävälle tai pyörätielle saa pysäköidä tietyin edellytyksin. Nämä edellytykset ovat mainittu TLL 37§:ssä.
Pyöräilijä levittää ihan tahallaan väärää tietoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
"Kyllä siihen jalkakäytävälle tai pyörätielle saa pysäköidä tietyin edellytyksin."

Vai niin. Mietiskelijä sitten voi kertoa että minkä todellisuuden Tieliikennelain 37§:sta hän löytää kohdan joka salliin hänen väittämänsä pysäköinnin jalkakäytävällä tai pyörätiellä.

Jos nyt lähdetään siitä, että Mietiskelijäkin on aina väärässä ja siis puhutaankin pysähtymisestä, Mietiskelijä voi sitten kertoa että missä päin Turkua on sellainen paikka jossa pysähtyminen jalkakäytävälle tai pyörätielle on niiden poikkeusten mukaan sallittua. Kannattaa huomioida että pelkästään sisäpiha tarkoittaa että lähistöllä on muu pysähtymiseen sopiva paikka ja että pysäköityjen ajoneuvojen viereen ajoradalle saa pysähtyä jos paikalla ei ole pysähtymiskieltoa ja että vaikka olisi tonnin lava raahattavana, se on mahdollista purkaa vaikka siinä ajoradalla pienempiin yksiköihin jotka voi kantaa perille.

Miten on Mietiskelijä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Ja vielä lisätietoa Mietiskelijälle pysähtymisen ja pysäköinnin eroista; tavarantoimittaja pysähtyi pysäköintikieltoalueelle ja lähti viemään kirjettä sisälle. KHO piti pysäköintivirhemaksun voimassa koska tavaran toimittaminen sisälle on pysäköintiä, ei pysähtymistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Pysähtymiskieltoalueet, joita kaupungissa on paljon, aiheuttavat pääosin tuon kuorman lastaus-/purkamistarpeen sieltä jalkakäytävältä tai pyörätieltä käsin. Näissä tapauksissa se on tietyin edellytyksin ihan laillistakin.
Jos taas ollaan realistisia, on aivan selvää, että ajamalla auto sinne jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai lastaamista varten aiheuttaa yleisesti liikenteelle huomattavasti vähemmän haittaa, kuin esimerkiksi ajoneuvon rinnalle pysähtyminen ajoradalle tässä tarkoituksessa. Eihän siellä pyörätiellä ole liikennettä juuri nimeksikään, vähän kärjistäen, kuin pari kolme tuntia päivällä kesäisin. Jos se auto on taas jalkakäytävällä, ei sen pitäisi haitata pyöräilijöitä lainkaan.
Pyöräilypiirit halusivat TLL:n uudistuksessa poistaa kokonaan tämän mahdollisuuden pyörätielle pysähtymisen lastaus ja purkamistarkoituksessa. Onneksi kuitenkin otettiin järki käteen ja näin ei tehty. Kovin se silti vielä jäi närästämään näitä pyöräilyn etujärjestöjä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
"Mietiskelijä voi sitten kertoa että missä päin Turkua on sellainen paikka jossa pysähtyminen jalkakäytävälle tai pyörätielle on niiden poikkeusten mukaan sallittua."

Ja mitä Mietiskelijä kertoo? No ei ainakaan ensimmäistäkään paikkaa jossa Turussa olisi sallittua ja vielä tarve.

Ja kummasti muualla Euroopassa se purku ja lastaus onnistuvat ajoradalta. Maitokin tulee kauppaan vaikka auto pitää ajoradalle jättää. Suomessa liikenneasioissa ei vieläkään ole otettu järkeä käteen vaan edelleen sallitaan (toki olemattomissa poikkeustapauksissa kuten Mietiskelijäkin osoitti sillä, että ei kertonut ensimmäistäkään paikkaa jossa jalkakäytävälle tai pyörätielle olisi sallittua tai tarve pysähtyä lastaamaan) sen muille kuin autoille rakennetun väylän tärveleminen. Juuri niin, ei pyörätietä taikka jalkakäytävää ole rakennettu kestämään auton painoa kuin talvella routa-aikaan. Ja tuloksia näkyy ympäri kaupunkia kun jalkakäytävillä on vettä kerääviä koloja yleensä keljän kappaleen sarjoina jotka kummasti osuvat autojen renkaiden kohdille.

Eli Turussakaan ei ole sen kummemmin oikeasti sallittua kuin tarvetta purkaa tai lastata jalkakäytävälle tai pyörätielle pysähtymällä. Pysäköinti sitten on täysin kiellettyä ja jos tavara viedään sisälle asti, muuttuu se pysähtyminen aina pysäköinniksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Aika vaikeaa on Aninkaistenmäen liikkeisiin tavaraa viedä pysähtymättä jalkakäytävälle.
Kohtuutonta olisi myös vaatia jakeluauton pysähtymään ajokaistalle Koulu- tai Puistokadulle ruuhka aikaan. Noissa jakeluautoissa on usein kaksi kuljettajaa juuri siitä syystä, että toinen voi pysyä siinä ajoneuvon läheisyydessä, jotta lain mukainen pysähtyminen toteutuu.
Ei ole kovin järkevää vaatia jakeluauton kuljettajaa työntämään lumisohjossa niitä varastokärryjä jostain kauempaa sen vuoksi, että olemattomalle pyöräilijälle olisi pidettävä baana auki. Omassa edunvalvonnassa ei itsekkyyskään saisi mennä kohtuuttomuuksiin.
Ei ole ympäristöystävällistäkään, jos parin pyöräilijän tai jalankulkijan takia turhaan ruuhkautetaan liikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei hääviä, ei.
Nimimerkki Pyöräilijä esiintyy nyt kovin haastavasti nimimerkkiä Mietiskelijä kohtaan:
"Ja vielä lisätietoa Mietiskelijälle pysähtymisen ja pysäköinnin eroista; tavarantoimittaja pysähtyi pysäköintikieltoalueelle ja lähti viemään kirjettä sisälle. KHO piti pysäköintivirhemaksun voimassa koska tavaran toimittaminen sisälle on pysäköintiä, ei pysähtymistä."

Jo aiemmin Pyöräilijä kirjoitti: "Jos nyt lähdetään siitä, että Mietiskelijäkin on aina väärässä ja siis puhutaankin pysähtymisestä,..."

Näköjään Pyöräilijä elää jossain menneisyydessä kun puhuu pysähtymisestä. Aiemmin oli noita tulkintakiistoja joten nyt lakitekstissä onkin terminä pysäyttäminen.
Ja mitä sitten lakiin tulee niin nyt TLL 37§ antaa esimerkiksi polkupyöräilijälle oikeuden jopa pysäköidä jalkakäytävälle: "Polkupyörän tai mopon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle."
Lakiteksti tuosta jatkuu ja antaa muille ajoneuvoille oikeuden lyhytaikaiseen pysäyttämiseen, tietyin edellytyksin: "Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä."

Ihan sellainen yleisneuvo keskustelijoille. Aina kannattaa käydä ensin Finlexistä lukemassa se laki, ja niin että naposta 'Viitetiedot' valitsee vaihtoehdon 'Ajantasainen säädös'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Kohtuutonta? Aninkaistenkadulla on sivukatuja, oman työn helpottaminen ei ole laissa mainittu pakottava syy eikä tule koskaan olemaankaan. Vaikka kalusto ei sisäpihalle mahtuisi, ei pienemmän kaluston käyttö nostaisi kaupan hintoja lainkaan vaikka rahtikulut terminaalista kauppaan kaksinkertaistuisivat, sen verran pienistä kulueristä oikeasti on kyse. Mutta koska € on tärkein, saa eräiden mielestä lakia rikkoa mielinkielin kunhan oma työ helpottuu ja saa siitä enemmän voittoja. Se on havaittu.

Ps. Koulukadulla ja puistokadulla on kadunvarressa pysäköintipaikkoja, siksi siellä ei missään tilanteessa ole sallittua edes ujoparkki pyörätiellä tai jalkakäytävällä. Kokonaan pysähtymisestä nyt puhumattakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei hääviä, ei.
T.S. suorittaa taas lainauslouhintaansa. Kyllä, olen kirjoittanut että polkupyörän saa pysäköidä jalkakäytävälle. Se, että en siihen liittänyt koko lakia johtuu vain ja ainoastaan siitä, että ko. kirjoitus oli vastaus väitteeseen että mopoa ei saisi pysäköidä jalkakäytävälle. Nyt T.S. valehtelee että minä olisin jotenkin tarkoitushakuisesti jättänyt pois sen lopun :D

Ja kun T.S. syyttelee tuosta valikoinnista niin huomauttaisin että JOKA IKISEN poikkeuksen on täytyttävä jotta auton saisi ajaa jalkakäytävä'lle tai pyörätielle eikä Suomen oloissa normaalissa jakeluliikenteessä ole sellaisia pakottavia tekijöitä jotka täyttäisivät tuon lain kirjaimen saatikka hengen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei hääviä, ei.
Nimimerkki Pyöräilijä: "T.S. suorittaa taas lainauslouhintaansa."
Tuo on nykyisin Pyöräilijän mielisana. Kun viestin merkkimäärä on rajoitettu niin tulen vastedeskin siteeraamaan vain olennaiset kohdat laista.

Pyöräilijä: "Nyt T.S. valehtelee että minä olisin jotenkin tarkoitushakuisesti jättänyt pois sen lopun :D"
Mitenkä minä nyt olisin valehdellut kun en ole mitään tuollaista väittänyt, taitaa olla taas jokin rinnakkaistodellisuusmoodi päällä.

Yksi syy aiempaan kommenttiini oli tämä Pyöräilijän heitto: "Jos nyt lähdetään siitä, että Mietiskelijäkin on aina väärässä ja siis puhutaankin pysähtymisestä,..."
Keskusteluissa tulisi olla kohtelias ja kunnioittava. Jos kuitenkin valitsee tyylilajikseen maksimaalisen ylimielisyyden niin silloin kannattaisi tosiaan ensin käydä tutustumassa mitä laki todella sanoo.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ei hääviä, ei.
Jos Suomessa ei kuvatun laista tilannetta voi tulla, miksi se on sitten otettu uudistettuun lakitekstiin?
Sen syyn voi lukea sieltä lain perusteluista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ei hääviä, ei.
"Jos taas ollaan realistisia, on aivan selvää, että ajamalla auto sinne jalkakäytävälle tai pyörätielle kuorman purkamista tai lastaamista varten aiheuttaa yleisesti liikenteelle huomattavasti vähemmän haittaa, kuin esimerkiksi ajoneuvon rinnalle pysähtyminen ajoradalle tässä tarkoituksessa."

Onkos siitä nyt vähän päälle vuosi kun näin tehtiin ja ajettiin ihminen kuoliaaksi. Mutta varmaan se on sitten vähäisempi haitta kuin ajoradalle pysähtyminen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Ei hääviä, ei.
Pyörätie ja jalkakäytävä on sopiva paikka tavaranpurkua tai hakua varten. Pienempi haitta liikenteelle kuin ajoradalla. Selkeä homma. Jotain se harmittaa, mutta sellaista se elämä joskus on. Kokonaisuus ratkaisee, eikä kyllä kiinnostaisi edes kuunnella, jos nyt joku rohkenisi tulla moisesta pikkuasiasta nillittämään. Ei tuollaisen luulisi kauheasti elämää haittaavaan. Enpä ole ainakaan itse sitä ongelmaksi kokenut missään roolissa, kuskina/jalankulkijana/pyöräilijänä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ei hääviä, ei.
Nimimerkki Mietiskelijä kirjoitti jalkakäytävälle tai pyörätielle ajamisesta kuorman purkamiseksi tai lastaamiseksi.

Tähän EpäHumanisti vastasi: "Onkos siitä nyt vähän päälle vuosi kun näin tehtiin ja ajettiin ihminen kuoliaaksi. Mutta varmaan se on sitten vähäisempi haitta kuin ajoradalle pysähtyminen?"

Jos EpäHumanisti tarkoittaa traagista Satakunnantien tapausta niin siitä tulee kohta kaksi vuotta.
Tapaus ei kuitenkaan ollut noin yksioikoinen kuin EpäHumanisti nyt esittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.