Liikenne

Sähköauton kotilataus ei vaadi kalliita pikalatureita – tavallinen vikavirtasuojattu pistorasia saattaa riittää hyvin

Mitsubishi-hybridin ajoakku latautuu täyteen yön aikana Jorma Moision kotitalon parkkihallissa. Ajossa auto vaihtaa sähkölle heti, kun nopeus laskee alle 65 kilometrin, mutta sähköä voi myös "säilöä" kaupunkiosuuksille.
Mitsubishi-hybridin ajoakku latautuu täyteen yön aikana Jorma Moision kotitalon parkkihallissa. Ajossa auto vaihtaa sähkölle heti, kun nopeus laskee alle 65 kilometrin, mutta sähköä voi myös "säilöä" kaupunkiosuuksille.

Sähkötoimisen auton lataaminen ei juuri tämän helpommaksi muutu. Jorma Moisio ajaa parkkiruutuun, kaivaa latausjohdon takakontista ja kytkee sen ruudun viereen tolppaan kiinnitettyyn kahdeksan ampeeri...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tutustun 1 kk 0 €

Haluatko lukea koko artikkelin?
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Paljonajava
Vain tilapäiskäyttöön
Schuko-pistorasiaan kytkettyä laturia saa käyttää vain tilapäisesti. Ei siis niin, että auto ladataan jatkuvasti vain tuolla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Vain tilapäiskäyttöön
Paljonajava väittää: "Schuko-pistorasiaan kytkettyä laturia saa käyttää vain tilapäisesti. Ei siis niin, että auto ladataan jatkuvasti vain tuolla."

Perustele!
Tuollaiset ulkotiloihin sopivat maadoitetut, kannelliset pistorasiat on yleensä luokiteltu 16 A virralle, sen ne kestävät.
Usein rasia on 10 A sulakkeen takana.
Aika yleinen tapa lienee se että siinä kotilatausjohdossa on oma rajoitin joka rajoittaa virran 8 ampeeriin, tuo virta näkyy uutisen kuvassakin.
Jos sähköverkko on kunnolla tehty, johdot, sulakkeet ja rasia ovat 'samaa paria' niin aivan hyvin voi auton ladata tavallisesta pistorasiasta.
Itse kun en ole paljon ajava niin saan keskimääräiset päivän ajot ladattua noin kolmessa tunnissa, sehän ei ole rasitus eikä mikään sähköverkolle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljonajava
Tukes
Asiasta on Tukesin varoitus https://tukes.fi/-/lataa-sahkoautosi-turvallisesti_
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljonajava
Peruste
Schuko-pistorasian mekaaninen rakenne ei kestä jatkuvaa suurella virralla tapahtuvaa kuormitusta. Ajan saatossa pistorasian kosketinpinnien jännitys vähenee niiden lämmetessä käytössä, jolloin kosketinpinnien ja pistokkeen välinen vastus kasvaa kiihdyttäen pistorasian lämpenemistä. Toinen ongelma liittyy
olosuhteisiin; ulkokäytössä kosketinpintojen väliin pääsee likaa, hiekkaa, kosteutta, joka osaltaan nopeuttaa pistorasian kulumista sekä lisää kosketinpintojen välistä vastusta. Lisäksi latausjohdon paino vääntää pistorasiaa, jos sitä ei tueta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Peruste
Tämä on piristävä poikkeus. Eli kun kysyy niin saa vastauksen, vieläpä perustellun.
Pahoittelen että epähuomiossa vastaus jäi näin myöhäiseksi.

Itse en ollut noita Tukesin ohjeita nähnyt.
Toisaalta sähköstä tiedän jotain, esimerkiksi koulutukseen liittyen kytkin vanhanaikaisella käsipelillä tahtikoneen valtakunnan verkkoon. Ja lisäksi on koulutusta mekaniikastakin.
Tuossa jutun valokuvassa mies on kytkemässä latausjohtoaan tavalliseen pistorasiaan. Ja tuo latausjohdossa oleva virranrajoitinhan painaa melkoisesti.
Niinpä ihan sillä maalaisjärjellä päätin että teen siihen pistorasian alle tukikonsolin jossa tuo 'mötikkä' lepää, eikä rasita töpselin napoja.
Tällainen järjestely minulla on kahdessa latauspaikassani. Lisäksi pistorasiat ovat tietysti mahdollisimman suojatuissa paikoissa.

Näillä siis itse etenen ja kun ajomääräni on sen verran pieni että pari tuntia päivässä riittää lataamiseen niin en pidä tuota lataustyyliäni mitenkään riskialttiina. Luonnollisesti pidän myös huolta siitä että systeemin kaikki osat ovat hyvässä kunnossa.

Joka tapauksessa hyvä että esimerkiksi Tukes valistaa sähköautoilijoita.
Ehkä kauppiaatkin voisivat pikkuisen enemmän satsata asiakkaiden neuvomiseen. Itse kun autoni ostin oli kaikki vielä kovin uutta enkä saanut mitään opastusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.