Liikenne

Volkswagen haluaa toistaa Golfin menestyksen uudella sähkömallillaan: ID.3 pyrkii todelliseksi sähköajan kansanautoksi

Terävälinjainen ja kiilamainen muotoilu tekee ID.3:sta modernin, mutta ei keinotekoisen urheilullisen näköisen nykyauton. Matkustamo jatkuu pitkälle keulaan, ja korin ylitykset ovat pienet.
Terävälinjainen ja kiilamainen muotoilu tekee ID.3:sta modernin, mutta ei keinotekoisen urheilullisen näköisen nykyauton. Matkustamo jatkuu pitkälle keulaan, ja korin ylitykset ovat pienet.

Hannover

Volkswagen ID.3 ei ole päässyt helpolla lyhyen historiansa aikana. Ohjelmistoteknisistä syistä tuotantoversion ensiesittely viivästyi, ja vasta alkukesästä 2020 kantautui tieto koeajojen järjestämisestä. Heinäkuussa oli vihdoin aika pakata kasvomaskit lentolaukkuun ja suunnata Saksaan, Hannoverin lentokentälle.

Ohjaamoilme on varsin konstailematon ja muistuttaa muiden Volkswagen-mallien käyttöratkaisuja. Näyttöjen grafiikat on toteutettu selkeästi, ja turhaa kikkailua on vältetty.
Ohjaamoilme on varsin konstailematon ja muistuttaa muiden Volkswagen-mallien käyttöratkaisuja. Näyttöjen grafiikat on toteutettu selkeästi, ja turhaa kikkailua on vältetty.

Koeajoyksilöksi oli valikoitunut ID.3 1ST Max. Se edustaa mallin ennakkoerän kolmesta varustelutasosta parasta. Kaksi muuta ovat 1ST ja 1ST Plus.

Tuoreen ID.3:n avain pyörii nyrkissä stressilelun lailla, kunnes edessä oleva auto alkaa soitintanssinsa. Ajovalot morsettavat valoshownsa reippaaseen tahtiin.

Auto tunnistaa avaimen, ja istuudun ID.3:n ohjaamoon. Seuraa muutaman sekunnin hämmennys, sillä käynnistysnappi on piilotettu näkymättömiin rattipylvään sivuun.

Syy paljastuu nopeasti. Sitä ei tarvitse käyttää, sillä kuljettajan penkin sensorit ovat tunnistaneet painoni ja ohjauspyörä otteeni. ID.3 on jo lähtövalmis. Sama tapahtuu käänteisesti noustessa ulos. Tässä on siis aidosti avaimeton auto.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy
Yksivaihteisen vaihteiston käyttökytkin on viety ratin yläkehän oikealle puolelle. Sitä eteenpäin kiertämällä ajovaihde kytkeytyy päälle.
Yksivaihteisen vaihteiston käyttökytkin on viety ratin yläkehän oikealle puolelle. Sitä eteenpäin kiertämällä ajovaihde kytkeytyy päälle.

Käännän ID.3:n keulan liittymäviidakon kautta kohti Wolfsburgia. Keltaisia peltoja halkovat maantieosuudet mahdollistavat ohjaamoon tarkemman tutustumisen. Yleisilme on rauhallinen ja avara, sillä suuret ikkunapinnat tarjoavat hyvän näkyvyyden.

Kuljettajan edessä on 5,3-tuumainen kompakti vaakanäyttö ja kojetaulun keskellä 10-tuumainen kosketusnäyttö, joiden grafiikat ovat ihailtavan selkeitä. Turha kikkailu on onneksi jätetty kokonaan pois. Max-varustelussa kuljettajan näkökentästä löytyy myös HUD-tuulilasinäyttö.

Keskinäytön alareunassa ovat uudesta Golfista tutut ja mielipiteitä jakavat sisälämpötilan ja radion äänen hipaisuliukupainikkeet, joiden käytettävyydessä on parantamisen varaa. Hyvä ajoasento löytyy vaivatta, ja pitkää kuljettajaa ilahduttaa ryhdikkään istuimen lisäreisituki.

Takajalkatilat ovat tässä autojen kokoluokassa ruhtinaalliset. Etureunastaan kallistettu istuin parantaa reisitukea.
Takajalkatilat ovat tässä autojen kokoluokassa ruhtinaalliset. Etureunastaan kallistettu istuin parantaa reisitukea.

Tavaratila vetää 385 litraa, mikä riittää mainiosti perusarjen kuljettamiseen. Välipohjan alapuolella oleva matala tila on järjen riemuvoitto, sillä pakolliset latauskaapelit mahtuvat sinne eivätkä jää kolisemaan lastaustilan pohjalle.

Uusi ID.3 on ensimmäinen Volkswagen, joka on toteutettu sähköautoille suunnitellulle MEB-alustarakenteelle. Sen myötä palataan merkin perinteisiin, sillä ID.3 on sekä takamoottorinen että takavetoinen.

Vaikka ID.3:n ulkomitat ovat Golfin luokkaa, on akseliväli onnistuttu venyttämään lähes Passatin mittaan.

Tuore elementti on yksivaihteisen vaihteiston käyttökytkin. Se on ID.3:ssa viety ratin yläkehän oikealle puolelle, josta se on kätevästi käden ulottuvilla.

Sitä eteenpäin kiertämällä ajovaihde kytkeytyy päälle. Toistamiseen eteenpäin napsauttaessa kytketään B-moodi, jolloin ID.3 moottorijarruttaa tuntuvasti ladaten samalla liike-energiaa talteen. Kuljettajaa päin kierrettäessä päästään vapaan kautta peruutusvaihteelle. P-painike löytyy vivun päädystä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Käden ulottuvilla olevaa vaihdevipua tottuu käyttämään varsin nopeasti. B-moodin aktiivinen käyttö tukee loistavasti myös ennakoivaa ajamista.

Liikkeellelähdöt ovat odotetusti äänettömiä, mutta ohjaamon äänettömyys - ajotilanteesta riippumatta - on yllätys. Euforinen tunnelma ei järky edes saksalaisella vapaan nopeuden moottoritieosuudella 160 kilometrin huippunopeuteen kiihdytettäessä. Tunnelma on hetkittäin kuin lentokoneen palvelualttiissa Business-luokassa, jossa matkanpään lähestyminen harmittaa.

Maantiellä ID:3 on vakaa kulkija. Pieni särö tulee jämäkän jousituksen hienoisesta pintakovuudesta. Pieni kääntösäde puolestaan tekee ID.3:sta ketterän kaupunkien ytimessä puikkelehtijan.

Ohjaustunto on hyvä, ja sähkömoottorin välitön vääntö luo ID.3:lle tuntuvaa katu-uskottavuutta liikkeellelähdöissä ja liittymistä kiihdytettäessä.

Takaa katsoen ID.3 näyttää melkein tila-autolta. Korin huomattavan leveä C-pilari muistuttaa Golfin vastaavaa ratkaisua.
Takaa katsoen ID.3 näyttää melkein tila-autolta. Korin huomattavan leveä C-pilari muistuttaa Golfin vastaavaa ratkaisua.

Ennakkotiedoissa ID.3:sta on puhuttu ensimmäisenä alle 30 000 euroa maksavana perheautojen kokoluokan sähköautona. Suomessa malliston hinta kuitenkin alkaa 40 000 euron tuntumasta, ja hyvin varusteltu koeajoyksilö on vielä tästäkin kymmenen tuhatta euroa kalliimpi.

Kaikki ID.3 1ST -mallit ovat varusteltu 58 kWh:n akustolla, ja toimintamatka on noin 420 kilometriä. Syksyllä esitellään viisi uutta malliversiota ja myös 77 kWh:n versio, jolle luvataan 550 kilometrin toimintamatka.

Alkuvuodesta 2021 mallistoon liittyy 45 kWh:n perusversio. Sen toimintamatka yltää 330 kilometriin. Tätä autoa myydään Saksassa alle 30 000 hinnalla, mutta tuohon tuskin Suomessa päästään.

ID.3:n virran kulutus riippuu muiden sähköautojen tapaan kuljettajan tavasta polkea kaasua. Hidastusenergian talteenotto tuo pitkällä matkalla ja ennakoivasti ajamalla lisäkilometrejä, mutta ei poista sitä faktaa, että aktiivinen lataaminen on sähköautoilussa avain onneen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

ID.3 1ST Max -mallin sähkönkulutukseksi ilmoitetaan 16,1 kWh sadalla kilometrillä. Vajaan 160 kilometrin koeajomatkalla auton ilmoittama toimintasäde lyheni reilulla 180 kilometrillä.


Tekniikka

Volkswagen ID.3 1ST Max

Voimanlähde sähkömoottori

Akku 58 kWh, litiumioni

Teho 150 kW (204 hv)

Vääntö 310 Nm

Pituus/leveys/korkeus 426/180,9/155,2 cm

Paino/akseliväli 1719 kg/276,5 cm

Tavaratila 385 l.

Voimansiirto Takaveto, yksivaihteinen automaatti

Huippunopeus 160 km/h

Yhd. kulutus 16,1 kWh/100 km

Toimintamatka 409 km

CO2-päästöt 0 g/km

Hinta 49 991 euroa (vakiovarustein)

Mallisto alk. 39 981 euroa

Plussaa: Saumattomasti toimiva voimalinja, hiljainen ohjaamo kaikissa ajotilanteissa, suorituskyky, reilut takajalkatilat, ketteryys, pieni kääntösäde

Miinusta: Ilmastoinnin ja äänentason hipaisuliukukytkimien käyttö ajon aikana, ratin painokytkinten toiminta hetkittäin epätarkkaa 

Arvio: ★★★★

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Muumimamma
No jopas?
Ei taida kansan sähköautoa tulla ikinä.Akku 58kwh ja kulutus 16,1kwh/100km=360km.Mistä siis tulee 409km toimintamatka?Lyhyt alle 160km koeajo kesälämpimällä toimintamatka lyheni reilu 180km.Miten lienee 20 asteen talvipakkasella?Ja hintaa noin 50000euroa.Ai nii.Tämä olikin vain mainos,jota ei kannata uskoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma kysyy: "Akku 58kwh ja kulutus 16,1kwh/100km=360km.Mistä siis tulee 409km toimintamatka?"

Muumimammalta jäi huomaamatta tämä: "Toistamiseen eteenpäin napsauttaessa kytketään B-moodi, jolloin ID.3 moottorijarruttaa tuntuvasti ladaten samalla liike-energiaa talteen."

Volkkaria minulla ei ole, mutta itsellänikin on tuo säästömoodi. Pariin vuoteen en ole juurikaan varsinaisia jarruja käyttänyt vaan ajan ennakoivasti, nostan jalan kaasulta, ja sähkömoottori muuttuukin sähkögeneraattoriksi ja lataa akkuja.
Melkein sääliksi käy polttomoottoriautoilijoita. Ensin poltetaan bensaa ja muutetaan kemiallinen energia liike-energiaksi. Kun sitten tulee tarve hiljentää niin muutetaan se liike-energia jarruissa lämpöenergiaksi, lämmitetään ulkoilmaa. Kovin vanhanaikaista ja kehittymätöntä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No jopas?
Yhdistetty kulutus oli 16,1kwh.Siinä on jo laskettu "moodit"mukaan.Kyllä muumimamma on sen huomannut,että jarruttaminen lataa akkuja,mutta vain vähän.Syytä onkin.Polttomootoriauto ei tuota kaipaa.Olet T.S varmaan laskenut paljonko ulkoilma lämpenee,kun pensa-autolla jarruttaa????Älä tee itseäsi tyhmenmäksi kuin oikeasti olet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma: "Yhdistetty kulutus oli 16,1kwh.Siinä on jo laskettu "moodit"mukaan."
Tuo yhdistetty kulutus saadaan näin: "EU-yhdistetty kulutus mitataan 11 kilometrin matkalla, josta kaupunkiajoa on 4 ja maantieajoa 7 kilometriä. Kaupunkiajoon kuuluu kolme pysähdystä kilometrillä."
Todellisuus voi olla aika erilainen.

Muumimamma: "Kyllä muumimamma on sen huomannut,että jarruttaminen lataa akkuja,mutta vain vähän.Syytä onkin.Polttomootoriauto ei tuota kaipaa."
Muumimamma rehellisesti siis myöntää ettei polttomoottoriauto kaipaa energian talteenottoa!

Muumimamma: "Olet T.S varmaan laskenut paljonko ulkoilma lämpenee,kun pensa-autolla jarruttaa????"
Miksi minä sellaista mittaisin? Kyse on periaatteesta, ensin käytetään runsaasti energiaa auton saamiseksi liikkeelle ja sitten kaikki tuo liike-energia muutetaan lämmöksi. Tuhlausta.

Muumimamma: "Älä tee itseäsi tyhmenmäksi kuin oikeasti olet."
Muistatko Muumimamma oman kirjoituksesi: "Hyvä kun mainitsit tulivuoret,joita on yli4000.Viime vuonna purkautu JOKA viikko 14-27 tulivuorta.Havajilla on tulivuori joka tehnyt sitä jo 25vuotta lähes jatkuvasti.Yksi purkaus vastaa kaikkia euroopan henkilöautojen hiilidioksidi päästöjä vuodessa.Ihmisten aiheuttamat päästöt vastaa noin 5%kaikista päästöistä.Ja tästä on Suomalaisten osuus n,0,13%.Vieläkö joku uskoo pysäyttävänsä ilmastonmuutoksen verottamalla yksityisautoilun kuoliaaksi????Seuraavaa jääkautta odotellessa."
Sinua Muumimamma mukaillen voisi sanoa; Älä tee itseäsi tietämättömämmäksi kuin oikeasti olet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No jopas?
Eu yhdistetty kulutus mitataan 11km matkalla.."Todellisuus voi olla aika erillainen"Ei voi olla kun se nimenomaan ON erillainen.Yhd.kulutus on siis todellisuudessa paljon isompi.Eli toimintamatka on vastaavasti pienempi,kuin on ilmoitettu.Itse väitit,että pensa-autolla jarruttelu lämmittää ulkoilmaa.Siis periaatteessa.Kyllä muista hyvin kirjoitukseni hyvin,siksi täytyy korjata vähän,koska sinä et muista.Kirjoitus oli Popular Science tiedelehdestä.Vuonna 2018(ei siis viimevuonna)purkautui joka viikko 14-27tulivuorta.Yksikin voi työntää hiilidioksidia määrän,joka vastaa kaikkia euroopan henkilöautojen vuotuista päästömäärää.Se riippuu purkauksen voimakkuudesta ja kestosta.KAIKKI tulivuoret ei siis tuohon yllä.Eikä kaikki autotkaan kokoaikaa käynnissä ole.Havajin Kilauea on purkautunut lähes tauotta 35vuoden ajan,eikä hiipumisesta ole merkkejä vieläkään.Osa laavasta purkautuu mereen,joita ei näe joka puolestaan vapauttaa valtavat määrät hiilidioksidia.Ja prosettilukuja en ole keksinyt,vaan ne on koottu eri julkaisuista,joita on yleisesti nähtävillä.Totta,ei polttomoottoriauto kaipaa energian talteeottoa.Miksi kaipaisi?Ei tarvii,kun yhdellä tankillisella pääsee tuhat kilometriä,ehkä enemmänkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma: "Itse väitit,että pensa-autolla jarruttelu lämmittää ulkoilmaa.Siis periaatteessa."
Ei vain periaatteessa vaan ihan käytännössä. Jos olet mamma huomannut niin nykyisin jarrulevyt on varustettu tuuletuskanavilla, sen verran paljon sitä energiaa haaskataan.

Muumimamma: "Kyllä muista hyvin kirjoitukseni hyvin,siksi täytyy korjata vähän,koska sinä et muista.Kirjoitus oli Popular Science tiedelehdestä.Vuonna 2018(ei siis viimevuonna)..."
Kyllä minä muistan. Edellisessä viestissäni siteerasin sitä mitä sinä Muumimamma kirjoitit
6.10.2019 13:09 keskustelussa "Lukijalta: Mikä on ihmisen osa ilmastonmuutoksessa?" Tosin et silloin maininnut että teksti ei ollutkaan omaasi vaan jostain lehdestä.

Muumimamma: "Totta,ei polttomoottoriauto kaipaa energian talteeottoa.Miksi kaipaisi?"
Todella mielenkiintoinen kanta. Ilmastoinnissa nykyisin otetaan aina hukkalämpö talteen, yhä useammin myös jätevesien lämpö otetaan talteen. Mutta Muumimamma vain sitkeästi vastustaa energian säästämistä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No jopas?
En ole koskaan ole vastustanut energian säästämistä.Itsekin pyrin sitä säästämään.On perin erikoinen väite,että jarruttaminen pensa-autolla lämmittää ulkoilmaa.Täytyy olla vähän hemmetin tarkat mittarit,että sen pystyisi todentamaan,eikä vaan periaatteessa.Lataaminen sähköautoa synnyttää myös lämpöä laturiin,mutta ei sekään ulkoilmaa lämmitä,varsinkin pikalataus.Mitä sitten vaikka kirjoitus olikin tiedelehdestä,joka on ilmestynyt jo yli sata vuotta.Tarkistin,että se Kilauea tulivuori on purkautunut jo vuodesta 1983alkaen yhtä kyytii,eli 37vuotta."Pikkusen" on siis puskenut hiilidioksidia ilmakehään.Se on siis todennäköysesti paljon enemmän kuin kaikki euroopan henkilöautot vuoden aikana.En enää kirjoita tästä aiheesta.Jos ja kun ei mene sinun jakeluun,se on sinun vikasi,ei minun,eikä kenenkään muunkaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma: "En ole koskaan ole vastustanut energian säästämistä.Itsekin pyrin sitä säästämään."
Ja kuitenkin ensin kirjoitit: "Polttomootoriauto ei tuota kaipaa.",
ja jatkoksi:
"Totta,ei polttomoottoriauto kaipaa energian talteeottoa.Miksi kaipaisi?Ei tarvii,kun yhdellä tankillisella pääsee tuhat kilometriä,ehkä enemmänkin."

Muumimamma: "On perin erikoinen väite,että jarruttaminen pensa-autolla lämmittää ulkoilmaa.Täytyy olla vähän hemmetin tarkat mittarit,että sen pystyisi todentamaan,"

Taitaa olla nyt sellainen tilanne että minulla on selvä koulutusylivoima.
Täytyy siis ottaa käytännön esimerkki. Itsehän en maksa mistään huonosta, mutta aikoinaan formuloita sai katsoa ilmaiseksi. Sattui sitten olemaan yksi kamera juuri radan sivussa pitkän suoran päässä, ennen tiukkaa mutkaa. Tuli sitten Räikkösen tulipunainen Ferrari ja kun Räikkönen teki kovan jarrutuksen niin oli muutakin tulipunaista näkyvillä, näet jarrulevyt hehkuivat punaisina. Siinähän se on jarrujen periaate. Autoon varastoitunut liike-energia muutetaan kitkapaloilla lämpöenergiaksi. Ja minnekä muuallekaan se energia menisi kuin ilman lämmittämiseen.
Ei siinä Muumimamma mitään tarkkoja mittalaitteita tarvita, riittää teorian ymmärtäminen; ja omat silmät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No jopas?
Valehtelin: kerran vielä kirjoitan.Miksi ostit täyssähköauton,jos et maksa mitään HUONOSTA?SiinäEI OLE MITÄÄN HYVÄÄ.Koulutuksestasi en tiedä,enkä haluakkaan,koska sillä ei ole mitään merkitystä.Ei tarvii olla minkäänlaista koulutusta ymmärtääkseen ettei jarrutus ilmaa lämmitä.Ja minkä takia F1 ei jarrulämpöö oteta talteen?Koska EI TARVITA ottaa.Täyssähköautot pitää lailla kieltää koska semmosen härpäkkeen ostaminen on ympäristörikos.Hiilijalanjälki on aivan hirvittävä.Niin ostin juuri vähän ajetun 350cdi mersun Ruotsista halvemmalla ja olen hyvin tyytyväinen.Ei tarvii latauspaikkoja etsiä.Ei huolen häivää kun dieselillä ajaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma palasi mieliaiheeseensa, tulivuoriin: "Vuonna 2018(ei siis viimevuonna)purkautui joka viikko 14-27tulivuorta.Yksikin voi työntää hiilidioksidia määrän,joka vastaa kaikkia euroopan henkilöautojen vuotuista päästömäärää.Se riippuu purkauksen voimakkuudesta ja kestosta.KAIKKI tulivuoret ei siis tuohon yllä.Eikä kaikki autotkaan kokoaikaa käynnissä ole.Havajin Kilauea on purkautunut lähes tauotta 35vuoden ajan,eikä hiipumisesta ole merkkejä vieläkään.Osa laavasta purkautuu mereen,joita ei näe joka puolestaan vapauttaa valtavat määrät hiilidioksidia."

Viime lokakuussa jo vastasin Muumimammalle: "Väärää tietoa. Tulivuorista tulee vuodessa 200 miljoona tonnia hiilidioksidia, ihmiset tuottavat 24 miljardia tonnia."
Ja heti minun perääni nimimerkki Esko kommentoi: "Pikahaku netistä kertoo ihmisten toiminnasta tulevan hiilidioksidipäästöjä satakertaisesti tulivuoriin verrattuna."
Muumimamma kuitenkin viime vuonna sinnikkäästi jatkoi linjallansa joten tarkensin: "Laitan nyt vähän laajemmin sen mitä jo eilen kirjoitin: "According to the U.S. Geological Survey (USGS), the world's volcanoes, both on land and undersea, generate about 200 million tons of carbon dioxide (CO2) annually, while our automotive and industrial activities cause some 24 billion tons of CO2 emissions every year worldwide."
Tuo USGS on siis USA:lainen viranomaistaho, yli 8000 työntekijän Geologian tutkimuskeskus ja sen tietojen mukaan CO2 vuosipäästöt:
- tulivuoret 200 miljoonaa tonnia
-ihmisen toiminta 24 miljardia tonnia."

Asia lienee siis taluteltu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: No jopas?
Tuo 24miljardia tonnia on KAIKKIEN ihmisten tuottama päästö.Se ei lähellekään tuota,mitä henkilöautot EU:ssa tuottaa.Ja myös 200tonnia tulivuorista vaihtelee vuosittain.Se EI ole mikään vakio.Kysymys EI OLLUT,mitä Kilauea tupruttaa vuodessa,vaan siitä,mitä se on päästänyt yhtäjaksoisesti 37vuoden aikana.Se siis vastaa VÄHINTÄÄN määrää,jonka euroopassa henkilöautot tuotta vuodessa.Tämäkään EI OLE vakio,vaan vaihtelee,varsinkin korona-aikana kun liikenne on vähentynyt ja näitä "sähkövatkaimia"on tullut liikenteeseen yhä enemmän.Pitää siis ymmärtää,mitä lukee ja miten lukee.Eri asia on,jos ei halua ymmärtää.Asia on taputeltu.Ainakin omasta puolesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma: "Valehtelin: kerran vielä kirjoitan."
Kova sana tuo valehteleminen. Itse sanoisin mieluummin niin että puutteellisten tietojen pohjalta jaat paikkansa pitämätöntä tietoa.

Muumimamma kysyy: "Miksi ostit täyssähköauton,jos et maksa mitään HUONOSTA?SiinäEI OLE MITÄÄN HYVÄÄ."
No mielestäni ostin hyvän sähköauton. On sopivan kokoinen perheelle, sopivan hintainen, tehoa riittää, kulkee tasaisesti ja äänettömästi. Talvella ei tarvitse odottaa moottorin jäähdytysveden lämpeämistä, lämpöpumppu tuottaa lämpöä heti. Eikä ole sitä pakoputkea syytämässä nokea ja kaasuja.
Nyt muuten näyttää ajotietokone kulutusta 14,0 kWh/100 km. Jokainen voi sähkölaskustaan katsoa paljonko tuo sähkö maksaa.
Ensimmäisen vuoden ajoin kutakuinkin ilmaiseksi kun kauppakeskukset houkuttelivat hyviä asiakkaita ilmaisella sähköllä, moni muuten antaa vieläkin ladata ilmaiseksi. Ihan hyvä ostos siis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: No jopas?
Muumimamma: "Koulutuksestasi en tiedä,enkä haluakkaan,koska sillä ei ole mitään merkitystä."

No onneksi minä tiedän koulutukseni, ja tiedän että usein siitä on hyötyä. Ja olenhan minä myös kouluttanut, suuren joukon ihmisiä vaativan ohjelmiston käyttöön.

Muumimamma: "Ei tarvii olla minkäänlaista koulutusta ymmärtääkseen ettei jarrutus ilmaa lämmitä."
Yritän siis kouluttaa muumimammaa. Ja kun en nyt viitsi enkä ehdi mitään oppimateriaalia luoda niin otan osan Wikipedian artikkelistä 'Levyjarru': "Levyjarrun idea perustuu akseliin, napaan tai vanteeseen kiinteästi kiinnitettyyn (tyypillisesti teräksiseen) levyyn sekä jarrupaloihin, jotka jarrutettaessa puristuvat pyörivää levyä vasten. Jarrupalan ja levyn välisen kitkan avulla saadaan jarruvoima, joka aiheuttaa liike-energian muuntumisen lämpöenergiaksi ja ajoneuvon nopeuden hidastumisen."
Kotitehtävänä voi sitten tuumia että mihin se jarrutuksessa syntyvä lämpö siirtyy.

Muumimamma: "Ja minkä takia F1 ei jarrulämpöö oteta talteen?Koska EI TARVITA ottaa."
F1-sarjassa on jo toista kymmentä vuotta ollut käytössä KERS, Kinetic Energy Recovery System, eli Kineettisen Energian Talteenotto Systeemi.
Nykyisinhän systeemillä saadaan tuottaa hetkellinen 120 kW:n ylimääräinen teho, käytettäväksi esimerkiksi ohituksissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.