Liikenne

Ministeri Harakka haluaa nuorille yhä kevytautot – EU-komission vastausta odotetaan lähiviikkoina

Arttu Laitala
Toyotan Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen toivoo kevytautolain tulevan voimaan.
Toyotan Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen toivoo kevytautolain tulevan voimaan.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd) mukaan kevytautolain säätäminen on yhä tavoitteena Suomessa. Uudessa laissa on otettava huomioon EU-komission linjaukset, sillä komissio ei hyväksynyt edellistä Suomen kevytautolakia.

– Kevytautolain tavoitteet nuorten turvallisemmasta liikkumisesta ovat yhtä tärkeitä kuin ennenkin. Ratkaisua on haettu komission kanssa uuden lain pohjalta. Totta kai haluan löytää tavan mahdollistaa nuorten turvallinen liikkuminen, vastaa Harakka sähköpostitse.

Suomen alkuperäisen ehdotuksen mukaan kevytautot olisivat 60 kilometrin tuntinopeuteen rajoitettuja enintään 1 500 kilogrammaa painavia autoja, joita saisivat ajaa 15-vuotiaat mopoautokortilla.

Harakka odottaa komissiolta sellaista linjausta, jolla vanhan kevytautolain tavoitteisiin päästäisiin uudella lailla.

– Valitettavasti koronatilanne on hidastanut ratkaisuista käytäviä keskusteluja EU-virkamiesten kesken, ministeri toteaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lakia joka tapauksessa muokattava

Liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtaja Sini Wirén kertoo, että EU-komission linjausta Suomen kevytautolain edellytyksistä odotetaan lähiviikkoina.

EU-linjaus pitää joka tapauksessa saada hyvissä ajoin ennen marraskuun alkua, jolloin nykyinen Juha Sipilän (kesk) hallituksen säätämä kevytautolaki tulisi voimaan. Tämä ei ole vaihtoehto, sillä komission mukaan laki ei ole EU-lainsäädännön mukainen.

Hallituksen on siis komission evästyksen jälkeen ehdittävä vielä esittää eduskunnalle säädettäväksi uusi kevytautolaki.

– Lainsäädännön valmistelu vaatii yleensä useita kuukausia lausuntokierroksineen, sanoo Wirén.

Lainsäädäntöä vaatisi myös alkuperäisen kevytautolain kumoaminen.

Wirénin mukaan keskustelut komission kanssa ovat jatkuneet taas korona-ajan katkoksen jälkeen. Yhteydenpitoa on jatkettu muun muassa edellisviikolla ja jatketaan edelleen.

Arttu Laitala
Toyotan mahdollisia kevytautomalleja ovat Aygo, Corolla ja kuvan Yaris.
Toyotan mahdollisia kevytautomalleja ovat Aygo, Corolla ja kuvan Yaris.

Näitä EU-komissio voi vaatia

Yksityiskohtaisesti Wirén ei arvioi, mitä muutoksia EU-komissio edellyttää kevytautolailta.

– Se on selvää, että jos ratkaisu yleensä on löydettävissä, komissio edellyttää liikenneturvallisuuden ja nuoren kuljettajan valmiuksien parantamista.

Kevytautolain kohdalla komissiossa nousevat esiin myös vaikutukset liikenteen sujuvuuteen, mopoautomarkkinoihin ja ympäristöön.

Lain lykkääntyminen alun perin liittyi siihen, että EU:n ajokorttidirektiivi ei sallisi kevytautoja traktoriluokan ajoneuvoiksi. Komissio olisi voinut käynnistää rikkomusmenettelyn Suomea vastaan, jos laki olisi tullut voimaan.

Ruotsissa on ollut pitkään voimassa A-traktorilaki, joka sallii enintään 30 kilometriä tunnissa kulkevat kaksipaikkaiset henkilöautot nuorille. Sitä EU-komissio ei ole kieltänyt.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Toyota ei kiirehdi

Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen kertoo, että kevytautolainsäädäntö ei ole toistaiseksi vaikuttanut maahantuojan suunnitelmiin.

– Meillä ei ole tehty yhtään konversiota. Teimme päätöksen, että viemme isommilla valoilla asiaa läpi, kun on mustaa valkoisella, Karvinen viittaa lainsäädäntöön.

Tavallisesta henkilöautosta saa kevytauton asentamalla siihen nopeusrajoittimen ja viemällä sen muutoskatsastettavaksi.


Mikä?

Kevytauto

Nykyisessä säädetyssä ja lykätyssä kevytautolaissa kevytauto määritellään seuraavasti:

Kevytauto on henkilöautosta muutoskatsastettu ajoneuvo, jonka maksiminopeudeksi on rajoitettu 60 kilometriä tunnissa.

Kevytautoa saa ajaa 15-vuotiaana samalla ajokortilla kuin mopoautoa, mutta vain Suomessa.

Kevytauton enimmäismassa on 1 500 kilogrammaa. Jos kevytauto on täyssähköauto, enimmäismassa on 1 800 kilogrammaa.

Kevytauto saa olla aikaisintaan vuonna 2015 käyttöönotettu auto, enintään 10-vuotias ajoneuvo. Kun ajoneuvon ikä ylittää 10 vuotta, sitä ei voi enää käyttää kevytautona.

Kevytauton voi milloin tahansa palauttaa tavalliseksi henkilöautoksi poistattamalla nopeusrajoittimen ja viemällä sen muutoskatsastukseen.

EU-komissio voi kuitenkin vaatia näihin kevytauton määritelmiin muutoksia, jotka huomioitaisiin mahdollisessa uudessa kevytautolaissa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vastaa
Sivustaseuraaja
Harakka on eksynyt
Nykytilastoihin pitäytyen, ei kai kukaan järjellä varustettu ihminen voi puoltaa k.o. asiaa.
Vaikka kevytautot olisivatkin turvallisempia kuin mopoautot, tulisi koko ideaa tarkastella uudesta vinkkelistä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Seppo Huuskonen
Harakka ja harakan visio
Nythän puhutaan varsinkin tämän koronan hoidon yhteydessä kansallisesta yhtenäisyydestä. Miten se toteutuu tämän kevytautojen mahdollisen liikkeelle laskun jälkeen? Kuilu rikkaiden ja köyhien mukuloitten välillä kasvaa. On tietenkin mahdollista, että harakka sosialisoi kaikille menopelit valtion piikkiin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Harakka ja harakan visio
Tämä oli Sipilän ja Bernerin kuningasidea. Piti saada maajussien pojille traktorin korvike.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Harakka ja harakan visio
Harakka epäonnistui työministerinä eikä liikenneministerinkään pesti näytä sujuvan, äkkiä kenkää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TAPIO HEINONEN
Toivottavasti toteutuu
Kerrankin järkevä laki Suomelta, mutta EU pistää vastaan. Toteutuessaan olisi todella fiksu ratkaisu. Vielä, kun rajoittimen saisi käyttäjäkohtaiseksi, eli aikuisen käytössä olisi auto ja nuorella kevytauton rajoitukset. Nykytekniikalla ei olisi vaikea toteuttaa. Ja turha sanoa, että nuoret käyttäisivät väärin, koska aina kaikkia sääntöjä voidaa rikkoa. Voisihan nytkin meidän lapset ottaa auton laittomasti pihasta tahtoessaan. Jos laki toteutuu, meidänkin talouteen tulisi historian ensimmäinen uusi auto, nykyisten ikäloppujen tilalle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Toivottavasti toteutuu
Hei haloo oletko tosissasi vai vaikuttiko korona. Eihän tätä tilannetta voi edes unissaan kuvitella toteutettavaksi. Nyt putos demarien kannatus ainakin 2prossaa. Toivotaan että EU löytyy järkee ja kieltää edelleen mokomat hölmöilyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Toivottavasti toteutuu
Tämä on Kepun aloite. Eikä se mene läpi, mutta pitää esittää hallitussovun vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
IleTku
Ei
Ei mitään kevyt autoja, mopoautotkin pois. Kyllä siihen auton rattiin kerkiää kun on aikanaan ajokortin saanut laillisella iällä ei alle 18v:lle korttia. Pitäisi kyllä näille nykynuorille lisäksi laittaa joku psykologinen testi kortin saamiseksi. Sillä tämäkin kevät on taas osoittanut että ovat on vaaraksi liikenteelle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää