Liikenteen trendit 2020: millä kannattaa ajaa?

Hannu Pärssinen tietää jo, paljonko ladattavia Fordeja pitäisi Suomeen myydä tänä vuonna. Takana olevan Kugan hinta alkaa 40 000 euron tietämistä.
Hannu Pärssinen tietää jo, paljonko ladattavia Fordeja pitäisi Suomeen myydä tänä vuonna. Takana olevan Kugan hinta alkaa 40 000 euron tietämistä.

Kari Pitkänen

Mikä on oikea voimavaihtoehto?

Bensiinille, dieselille, kaasulle ja sähkölle riittää kullekin puolustajia. Vetyäkään ei sovi unohtaa muutaman vuosikymmenen tähtäimellä.

Yhtä oikeaa voimavaihtoehtoa ei ole. Kaikkia ratkaisuja tarvitaan. Autoilijan oma käyttötarve, ajotavat ja motivaatio ratkaisevat, millä hän voi ja haluaa ajaa.

Kyse on aina myös rahasta: keskimääräinen suomalainen henkilöauto on yli 10-vuotias ja noin 3 600 euron arvoinen. Tällä alkupääomalla ei tehdä radikaaleja käyttövoimaratkaisuja kerralla.

– Asiakkaan epätietoisuus on haaste koko alalle. Mihin uskaltaisi rahansa sijoittaa? Konsultoivan ja neuvovan myynnin rooli korostuu autokaupassa tänä vuonna, Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen linjaa.

Kuka maksaa päästövähennykset?

Tieliikenne tuottaa viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Henkilöautojen osuus tästä on runsaat puolet, raskaan liikenteen kolmannes ja muun moottoriliikenteen noin 15 prosenttia. Henkilöautot siis aiheuttavat noin kymmenesosan koko Suomen hiilidioksidi- eli co2-kuormasta.

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tuoreimpienkin tietojen mukaan iso osa näistä velvoitteista kohdistuu henkilöautoiluun.

Linjaus herättää varmasti kritiikkiä. Pitkien etäisyyksien maassa ja suurten kaupunkien ulkopuolella oma auto on monille välttämätön työmatkoilla ja arjessa.

Suomessa myytiin viime vuonna parisen tuhatta täyssähköautoa. Yksi tärkeimmistä tehtävistä ennen ostopäätöstä on omien latausmahdollisuuksien varmistaminen.
Suomessa myytiin viime vuonna parisen tuhatta täyssähköautoa. Yksi tärkeimmistä tehtävistä ennen ostopäätöstä on omien latausmahdollisuuksien varmistaminen.
Volkswagen Golfin 8. mallisukupolvi kuvaa ajan ja ajattelun muutosta. Autosta tulee myyntiin viisi erilaista hybridiversiota bensiini- ja dieselmallien lisäksi.
Volkswagen Golfin 8. mallisukupolvi kuvaa ajan ja ajattelun muutosta. Autosta tulee myyntiin viisi erilaista hybridiversiota bensiini- ja dieselmallien lisäksi.

Miten käy dieselautojen?

Dieselautojen myynti romahti viime vuonna 7 000 kappaleella. Vain hieman käytettyjä uudehkoja dieselautoja saa nyt autokaupoista tarjoushinnoilla.

Dieselin mainetta ovat kurittaneet päästömanipuloinnit sekä niihin vaadittu uusi ja kallis puhdistusteknologia, joka nostaa autojen hintaa.

Uusimmissa Euro 5- ja 6 -tason dieseleissä pienhiukkas- ja typpipäästöt hallitaan hyvin. Paljon pitkää matkaa ajaville diesel on edelleen varteenotettava vaihtoehto. Suomalaisten oma etu on mahdollisuus käyttää autoissa jätepohjaista uusiutuvaa dieselpolttoainetta, joka vähentää myös lähipäästöjä.

Houkuttavatko kalliit lataushybridit?

Henkilöautomallistot täydentyvät juuri nyt vauhdikkaasti plug-in-lataushybridiversioilla. Tekniikan hintalisä on helposti 5 000–10 000 euroa.

Polttoainetta säästyy, kun akkuvoimalla voi ajaa sähköllä. Vastaavasti pääomakulut nousevat. Ostaja epäröi.

– Jokaisen autonvalmistajan on tänä vuonna kyettävä rekisteröimään merkittävä määrä lataushybridejä, käytännössä kymmeniä tuhansia autoja. Muuten koviin co2-tavoitteisiin ja 95 gramman keskipäästöihin ei voida yltää, Fordin Suomen toimitusjohtaja Hannu Pärssinen perustelee.

– Pullonkaulana on akkujen saatavuus, toisekseen hinta. Kalliimmissa lataushybrideissä yritysmyynnin osuus korostuu. Ladattavan hybridiauton hinta pitäisi olla 25 000 euron tietämissä, jotta markkinat räjähtäisivät.

Pärssinen tietää jo, paljonko Fordin kiintiöstä on jyvitetty Suomeen. Tänne pitäisi saada kaupan tuhatkunta ladattavaa Kuga-maasturia sekä sata kappaletta isompaa Explorer-mallia.

Kannattaako enää omistaa autoa?

Suomessa vain prosentti tai pari uusista autoista hankitaan käyttöön leasing-sopimuksella. Muissa Pohjoismaissa joka kolmas auto otetaan vuokralle, ei enää osteta omaksi.

– Leasingissa on valtavasti potentiaalia. Auton vuokraaminen yksityiskäyttöön on se tapa, jolla kuluttajan epävarmuus uuden auton jäännösarvosta ja oikeasta moottorivalinnasta saadaan kokonaan pois, K-ryhmän autokaupan toimialajohtaja Johan Friman sanoi toimittajatapaamisessa Vantaalla.

Vehon toimitusjohtajan Juha Ruotsalaisen mukaan autokauppa toimii jatkossa entistä selvemmin konsulttina asiakkaan ja valmistajatehtaan välillä.
Vehon toimitusjohtajan Juha Ruotsalaisen mukaan autokauppa toimii jatkossa entistä selvemmin konsulttina asiakkaan ja valmistajatehtaan välillä.

Kelpaavatko sähköautot suomalaisille?

Tähän mennessä sähköautot ovat olleet kalliita, mutta monilla on niihin varaa. Tesla 3 nousi viime vuonna tyhjyydestä maan myydyimmäksi sähköautoksi 697 kappaleella. Vielä isompaa ja kalliimpaa Audi e-tronia myytiin 159.

Tänä vuonna tarjonta laajenee. Volkswagen tuo myyntiin odotetun ID.3:n, josta on puhuttu "30 000 euron sähköautona". Ihan tähän ei tosin meillä välttämättä päästä.

Jos sähköauto on oikein hinnoiteltu, kysyntää riittää. Lähtöhinnaltaan 17 400 euroa (mukana valtion 2 000 euron hankintatuki) maksavaa Seat Mii electric -mallia on tilattu Suomeen yli 600 kappaletta. Auton odotusaika tosin on jo venähtänyt kohta kahteen vuoteen.

Miten käy tuontiautojen?

Suomeen tuotiin viime vuonna ennätykselliset 46 000 käytettyä henkilöautoa sekä 5 000 pakettiautoa erityisesti Saksasta ja Ruotsista.

Uutena ostetun henkilöauton co2-päästöt olivat viime vuonna keskimäärin 117 grammaa kilometrillä, mutta käytettynä maahantuotujen bensiini- ja dieselautojen yhä 150 grammaa.

– Jos poliitikot oikeasti haluavat vaikuttaa liikenteen päästökehitykseen, tälle tilanteelle pitäisi tehdä jotakin ja suuripäästöisimmille tuontiautoille antaa jonkinlaista piiskaa, Fordin Hannu Pärssinen ehdottaa.

Yltääkö sähköauto jo Vuoden Autoksi?

Vuoden autouutuuksien joukosta voi jo nyt poimia muutaman helmen. Ensiksi meille ehtii Volkswagen Golfin 8. sukupolvi helmikuun aikana. Se antaa suuntaviivat myös tuoreistetuille sisarmalleilleen Seat Leonille ja Audi A3:lle.

"Normaalivuonna" uusi Golf olisi vahvoilla Vuoden Autoksi 2021, mutta nyt aika on toinen. Saman valmistajan ID.3 voi hyvinkin kerätä suurimman äänisaaliin – tai sitten jokin toinen vuoden lukuisista uusista sähkö- ja hybridiautoista. Odotukset kaikkien uusien autojen yleisestä tasosta ovat tänä vuonna harvinaisen korkealla.

Tausta

Autokaupan voittajat ja häviäjät 2019

20 myyntiään lisännyttä henkilöautomallia*

Malli Myynti kpl Muutosprosentti

1. Toyota Corolla 5004 1220,3

2. Mitsubishi ASX 855 170,6

3. Mercedes-B. A 180 850 112,5

4. Mitsubishi Outlan. 726 101,1

5. Hyundai Kona 570 115,1

6. MB C 200 4Matic 541 129,2

7. Hyundai Tucson 368 116,5

8. BMW 320D XDrive 352 137,8

9. Seat Tarraco 303 10000,0

10. Merce.-B. A 180D 235 88,0

11. Citroën Berlingo 228 111,1

12. Hyundai i20 Active 215 141,6

13. BMW 330E 206 20500

14. Peugeot 508 199 610,7

15. MB A 220 4Matic 179 2883

16. Opel Combo Life 155 933,3

17. Audi A1 Sportback 142 167,9

18. Peugeot Rifter 139 1163,6

19. Merce.-B. C200 133 259,5

20. Range Rov. Sport 127 429,2

*Taulukosta puuttuvat automallit, joita ei myyty yhtään kappaletta vuonna 2018.

Myyntiään eniten menettäneet henkilöautomallit**

Malli Myynti kpl Muutosprosentti

1. Toyota Auris 836 –78,7

2. Volvo V90 530 –47,2

3. Nissan Micra 460 –48,3

4. Skoda Rapid 304 –57,5

5. Ford Mondeo 298 –66,5

6. Audi Q2 276 –45,1

7. BMW 520D XDrive 255 –67,5

8. Volvo S90 241 –56,2

9. Audi A3 Sedan 235 –48,0

10. Suzuki Swift 218 –52,1

11. Dacia Sandero 217 –45,3

12. Mercedes-Benz C 180 211 –51,8

13. Ford Kuga 211 –63,6

14. BMW 118i 205 –43,4

15. Audi Q5 204 –51,0

16. Honda Civic 5-ov. 180 –58,7

17. Volvo V90 Cross C. 162 –51,9

18. Honda HR-V 131 –65,7

19. MB GLC 250 D 4Matic 119 –49,8

20. BMW X1 XDrive 18D 100 –45,1

**Taulukoissa on huomioitu vain automallit, joita on myyty vähintään 100 kappaletta vuoden 2019 aikana. Mallit on listattu kappalemyynnin mukaisessa järjestyksessä.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus/Tilastokeskus

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vastaa
Kommentattori
10% maksaa lystin
Henkilöautot tuottavat vain 10% Suomen hiilidioksidipäästöistä, mutta silti autoilijoita yritetään saada maksumieheksi entistä enempään, vaikka nytkin verot jo kohtuuttomalla tasolla. Vaikka kaikki henkilöautoilu lopetettaisiin Suomesta, kokonaispäästöihin sillä olisi hyvin mitätön vaikutus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jylppy
Eteenpäin
Taitaa olla polkuauto kohta ainoa kulkupeli mihin tavis kansalaisen rahat riittää. Itse en osta enää uutta autoa, ajan vanhan loppuun ja sen jälkeen ostelen alle tonnin romuja mitkä pidän käyttökunnossa purukumilla ja teipillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »