Jussi Pihlava saavutti selviä säästöjä polttoainelaskussa hybridiautolla ja jakaa nyt vinkkinsä muillekin

Ennakointi, rauhallinen ajotapa ja kilpailu puolisoiden kesken pitävät euralaisperheen kulut kurissa. Hybridiautolla ajaessa kannattaa hyödyntää esimerkiksi moottorijarrutusta. Ajoneuvoveron perusveroa kevennetään vuoden 2020 alusta alkaen. Muutos suosii pihejä hybridejä.

Kari Pitkänen
Jussi Pihlava pitää hyvänä sitä, että hybridi-Toyota opastaa oikeaan ajotapaan. Säästöjä painottavaa eco-ajotilaa hyödyntämällä Toyotan keskikulutus pysyy noin neljässä litrassa.
Jussi Pihlava pitää hyvänä sitä, että hybridi-Toyota opastaa oikeaan ajotapaan. Säästöjä painottavaa eco-ajotilaa hyödyntämällä Toyotan keskikulutus pysyy noin neljässä litrassa.

Kari Pitkänen

– Miksi ihmisillä on yhä ennakkoluuloja hybrideitä kohtaan, kysyy euralainen Jussi Pihlava ja kertoo hyvän vinkin siitä, miten perheen polttoainekuluja voi pienentää periaatteessa millä v...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vastaa
DI.
Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
Olipas hyvin pihistelty.
Oliskos vaan kannattanut ostaa dieseli niin pääsee 3,5l/100km kulutuslukemiin matka-ajossa.
Kun vielä tankkaa nesteen biodieseliä niin ilmastointi pelastuu.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
Nimimerkki DI. toteaa: "Oliskos vaan kannattanut ostaa dieseli niin pääsee 3,5l/100km kulutuslukemiin matka-ajossa.
Kun vielä tankkaa nesteen biodieseliä niin ilmastointi pelastuu."

Olettaisin että se TDI on tavanomainen yksimoottoriauto.
Eli siinä ei ole formuloista tuttua KERS:iä, kineettisen energian talteenottoa. Jospa siitä TDI:stä olisi tehty hybridi niin menisi vielä pienemmällä.
Yksi tuttu muuten luopui tällaisesta pihistelyautosta kun se oli talvella kylmä kuin jääkaappi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DI.
Vast: Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
Nimimerkki T.S. toteaa: "TDI:stä olisi tehty hybridi niin menisi vielä pienemmällä.
Yksi tuttu muuten luopui tällaisesta pihistelyautosta kun se oli talvella kylmä kuin jääkaappi."

Nyt vertailuna oli jo vanhahko TDI auto ja uusinta tekniikkaa edustava hybridi eikä silti saavuta säästöjä polttoainelaskuissa. Mun auto on vielä sitä kelpoa koeteltua tekniikkaa että tuottaa lämpöä riittävästi, ilman webastoa. Eikä edes PTC-elementtiä ole yleensä tarvinnut kylmän auton lämmitykseen, jopa Lapin ennätyspakkasissa lämpöä on riittänyt.

Hybridin ei tule ikimaailmassa taloudellisesti kannattavaksi, lisäkustannus on ainakin luokkaa 8 000 euroa, (eikä se riitä),ja se ei tule polttoainekuluissa ehkä koskaan takaisin.

Lisäksi siinä on monta kallista vikakohdetta, esimerkiksi 13000e voi maksaa hybridi akuston vaihto hinta.

Hybridi-tekniikka vielä uutta ja monet makselevat vielä oppirahoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
DI. toteaa: "Nyt vertailuna oli jo vanhahko TDI auto ja uusinta tekniikkaa edustava hybridi eikä silti saavuta säästöjä polttoainelaskuissa. Mun auto on vielä sitä kelpoa koeteltua tekniikkaa että tuottaa lämpöä riittävästi, ilman webastoa. Eikä edes PTC-elementtiä ole yleensä tarvinnut kylmän auton lämmitykseen, jopa Lapin ennätyspakkasissa lämpöä on riittänyt."

Jotenkin ristiriitaista, kuluttaa 3.5 satasella mutta tuottaa silti niin paljon hukkalämpöä että auto on lämmin arktisissa oloissakin.

DI. jatkaa: "Hybridin ei tule ikimaailmassa taloudellisesti kannattavaksi, lisäkustannus on ainakin luokkaa 8 000 euroa, (eikä se riitä),ja se ei tule polttoainekuluissa ehkä koskaan takaisin."
Itselläni oli pitkään hybridi ja tuo ainakin 8000 euron hintaero oli minun tapauksessani täysin väärä.
Pelkkiin polttoainekuluihin ei aina kannata tuijottaa. Kun ostat hybridin niin saat auton joka lähtee reippaasti liikkeelle vahvasti vääntävän sähkömoottorin takia, jaksaa paremmin ylämäet eikä sorru 'kengurubensalle'.

DI.: "Lisäksi siinä on monta kallista vikakohdetta, esimerkiksi 13000e voi maksaa hybridi akuston vaihto hinta."
Noita akustojahan on monen kokoisia, omassani akuston hinta oli noin viidesosa DI:n mainitsemasta. Ei muuten tarvinnut vaihtaa. Kun alta kymmenen vuoden meni vaihtoon ei akustossa ollut vielä merkkiäkään 'väsymisestä'.

DI. lopettaa: "Hybridi-tekniikka vielä uutta ja monet makselevat vielä oppirahoja."
Toyota Prius tuli vuonna 1996.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DI.
Vast: Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
Ihan vanhempi perusdieseli kyllä lämpenee riittävästi, vaikka kulutus alkuun ennenkuin normikäyntilämpötila on saavutettu niin kulutus varmasti isompi. Mutta sama koskee kaikkia, tuotetaan se lämpö sitten vaikka sähköllä kuten dieselissäni tarvittaessa PTC-elementillä.
Dieselissä kyllä tunnetusti riittää vääntöä , jos ei mitään ahveniston kiihdytysajoista puhuta.
Hienoa että sinulle ei sattunut hybridissäsi mustaa pekkaa, japseilla on usein laatu kohdillaan, monet valmistajat vasta aloittavat laajempaa tuotantoa ja aika paljon on vielä monasti parantamisen varaa, kuten aina uudessa tekniikassa.
Entä kulutus, menikö aina edes alle 6l/100km? Pitemmällä matkalla lataus hybridistä ei ole polttoaineenkulutukseen paljon vaikutusta, enemmän vaikuttaa kuljettajan ajotaloudellisuus.
Prius ei vielä ollut töpselistä ladattava joten akustokin pieni ja edullinen (1950€), mutta kyllä niille sähkömoottoreille, elekstroniikalle ja muulle tulee ainakin se 8 tonnia.
Ainoa etu siitä oli alempi autovero, teknisesti ja taloudellisesti laskien siitä ei tule kannattavaa.
Paitsi tietenkin jos ostaa kalliin uuden auton jossa alempi autoveroprosentti on enemmän euroja, suosittelisinkin sinullekin uudessakaupungissa valmistettua hybridi-Mersua. Mitä kalliimpi, sitä enemmän säästää veroissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Pääsi melkein samaan kuin mun TDI:llä
Heti alkuun huomio että alkujaan DI. kirjoitti hybrideistä, nyt hän vaihtoi pistokehybrideihin. Sitenhän saa edes jotain pohjaa noille keksityille akkujen hinnoille.

Itse uutisessa kuitenkin lukee: "Nyt ajamme itselataavalla Priuksella. Noin 60 000 kilometrin jälkeen kulutus pyörii 3,9–4,1 litran haarukassa."
Eli juttu käsittelee täyshybridejä, ei lataushybridejä.

DI.: "Dieselissä kyllä tunnetusti riittää vääntöä , jos ei mitään ahveniston kiihdytysajoista puhuta."
Ja tunnetusti se vääntömomentti ei tule heti täysillä vaan vasta kierrosten noustessa. Hybrideissä se sähkömoottori antaa heti täyden väännön.

DI.:"Hienoa että sinulle ei sattunut hybridissäsi mustaa pekkaa,"
Tyypillistä mielikuvapeliä. En muuten tiedä että kenellekään tutuistanikaan olisi osunut mustaa pekkaa.
DI. pitäytyy edelleen uuden tekniikan ongelmissa: "monet valmistajat vasta aloittavat laajempaa tuotantoa ja aika paljon on vielä monasti parantamisen varaa, kuten aina uudessa tekniikassa."
Ymmärtääkseni tuo TDI on erään konsernin rekisteröity tuotenimi, ja ymmärtääkseni kyseisellä konsernilla on ollut suuria laatuongelmia.
DI. sitten jatkaa lukujen keksimistä: "Entä kulutus, menikö aina edes alle 6l/100km?"
Kerran talvikylmällä oli sellainen kilometrin ajo jossa ei kone edes ulkoa seisseenä lämmennyt, silloin meni yli 6 litraa. Mutta koko ajohistoria 100 000 kilometrin kohdalla oli reilusti alle 5 litraa satasella.

Lopuksi DI. suosittelee: "Paitsi tietenkin jos ostaa kalliin uuden auton jossa alempi autoveroprosentti on enemmän euroja, suosittelisinkin sinullekin uudessakaupungissa valmistettua hybridi-Mersua."

Liian kallis hankinta, aivan liian kalliit kilometrit. Nythän auton ajokustannukset jostain marketista ladattuna ovat parin euron luokkaa sadalle kilometrille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Ei koko totuus
Nyt näissä keskusteluissa on huomioitu ainoastaan polttoainekustannus. Autoilussa on pääomakustannus usein merkittävämpi tekijä. Tänä päivänä, kun uusien täyssähkö- ja hybridien hinta laskee jyrkästi niiden käyttöominaisuuksien samalla parantuessa on se erittäin negatiivinen tekijä sähköautojen taloudellisuutta arvioitaessa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DI.
Sähköllä ajotkin kallistuu nopeasti
Saksassa jo ajauduttu ongelmiin lataus pisteiden riittävyydestä.
Lisäksi Berliinissä taksiautoilija luopui Teslastaan kun lataus nousu kuudesta eurosta 33:een euroon kolmen vuoden aikana. Tannkkauksella ajoi 300 kilometriä joten ajoaineen/sähkön kulutus 11e/100km.
Vastaavat korotukset tulevat varmasti Suomessakin.
Ja lisäksi jossain vaiheessa myös verokarhu herää.
Ilman veroja dieselin 4*.46€=1.84 euroa.
Siis alle 2e/100km !!!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköllä ajotkin kallistuu nopeasti
Nimimerkki DI. jatkaa samalla linjalla, eli erikoisilla luvuilla. Nyt tällaisia:
"Lisäksi Berliinissä taksiautoilija luopui Teslastaan kun lataus nousu kuudesta eurosta 33:een euroon kolmen vuoden aikana. Tannkkauksella ajoi 300 kilometriä joten ajoaineen/sähkön kulutus 11e/100km."

Satuin juttelemaan yhden Tesla S:n omistajan kanssa kun oltiin vierekkäisissä töpseleissä. Kertoi että kulutus on noin 20 kWh/ 100 km. Saksalainen Autobild antoi pari kilowattituntia pienemmän kulutuksen.

DI. siis ennustaa että sadan kilometrin sähköt maksaisivat 11 euroa. Se tekisi sähkön hinnaksi tuolla kulutuksella 0,55 euroa.
Nythän paikallinen sähköntuottajamme tässä aviisissa mainostaa sähköä joka maksaa viitisen centtiä kilowattitunnilta. No siihen tietysti siirtomaksut päälle.

Eli DI. siis ennustaa että sähkön hinta viisinkertaistuisi. Kuka uskoo.

Toisen erikoisen lukeman DI. antoi kun puhui 300 km toimintamatkasta. Keväällä kuitenkin uutisoitiin näin Teslasta:
"Model S Long Range -mallin luvataan yltävän yhdellä latauksella 610 kilometrin toimintamatkaan ja Model X:n lukema on 505 kilometriä."

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DI.
Vast: Sähköllä ajotkin kallistuu nopeasti
Haeppa Googlella "Tesla Berliini"
niin löydät samat luvut. Esim tekniikka ja talous lehdestä.
Tänne kun ei linkkejä sallita.

Suora lainaus:
"auton lataus maksoi vielä kolme vuotta sitten kuusi euroa. Nyt hinta on noussut 33 euroon.
Täydellä akulla ajaa noin 300 kilometriä."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköllä ajotkin kallistuu nopeasti
Aika usein annettu neuvo: "Haeppa Googlella..."

Satuin kerran näkemään hulppean näköisen sotalaivan, oli laivastovierailulla. Laitoin nimen muistiin ja hain Googlesta.
Tuli oikein hieno artikkeli kyseisestä alussarjasta, oli kaikki mahdolliset tiedot mitä nyt sotapaateista voi antaa. Oli sarjan laivojen nimet, ja tuon jo laivastovierailulla alkukesästä olleen laivan kerrottiin valmistuvan loppuvuodesta.
Paljon löytää Googlesta tietoa, paljon oikeaa, paljon väärää.
Teslan tyyppimerkistä muuten näkee akun kapasiteetin. Jos toimintamatka on 300 km niin auton täytyy olla jokin vanha pieniakkuinen.
Lisäksi DI. antaa harhaanjohtavaa tietoa kun vihjaa verokarhun heräämisestä. Nythän ei ole kyse sähkön hinnasta vaan noista suurteholatausasemista. Ne ovat kaupallista toimintaa niistä peritään hinta kysynnän ja tarjonnan mukaan. Aiemmin Suomessa oli 50 kW:n latauspisteitä. Nyt on muutama 350 kW:n latauspiste, niissä lataus on 8 euroa per kerta. Kyllä tuo taksikuski olisi siis autonsa saanut halvemmallakin ladattua.
Sähköautot muuten lähettävät tietoa valmistajalle. Noiden tietojen mukaan Suomessa on Tesla jolla kilometrejä toiseksi eniten maailmassa. Tuosta uutisoitiin pari päivää sitten: "Vantaalainen taksiyrittäjä Ari Nyyssönen ajoi Teslallaan 744 000 kilometriä. Jättiremontit toi vasta 600 000 kilometrin rajapyykki. ”Huoltoväli” on nyt 100 000 kilometriä: ”En mielelläni enää vaihtaisi polttomoottoriautoon.”"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Hybridi säästää välisinkin
Tuossahan esitettiin tällaista: "Nyt vertailuna oli jo vanhahko TDI auto ja uusinta tekniikkaa edustava hybridi eikä silti saavuta säästöjä polttoainelaskuissa."

Kaikilla autoilla energiankulutus riippuu hyvinkin paljon ajotyylistä. Raskas kaasujalka lisää kulutusta oli sitten polttomoottori, hybridi tai täyssähköauto.
Mutta voihan tuosta siivota pois 'inhimillisyydet' ja käsitellä vai. periaatteita.
Eli siis

Jarrutus ja moottorijarrutus
- polttomoottoriautoissa jarrut muuttavat liike-energian lämmöksi ja lämmittävät ilmaa
- hybridissä sähkömoottori muuttuu generaattoriksi ja energia varastoidaan akkuun

Liikkeellelähtö, kiihdytys ja ylämäet
- polttomoottoriautossa kaikki tuo voima tuotetaan bensaa/dieseliä polttamalla
- hybridi ottaa avuksi akkuun aiemmin varastoidun sähkön

Noissa liikkeellelähdöissähän hybridin hyödyt korostuvat. Kuten tunnettua niin nuo polttoaineen syöttöjärjestelmät ovat osin puutteellisia. Jokainen on varmaan joskus ajanut reippaasti kiihdyttävän 'nokivasaran' takana ja saanut savut silmilleen.
Kun se hybridin sähkömoottori antaa heti kunnon väännön ja lisätehon niin bensaa kuluu selvästi vähemmän.

Eli hybridillä ei siis voi olla säästämättä polttoaineenkulutuksessa. Oma ajotapa ratkaisee sen paljonko säästöä tulee.

Varsinaisissa sähköautoissahan energian talteenotto on viety selvästi korkeammalle tasolle. Ennakoivalla ja rauhallisella ajotavalla olen lähes kokonaan lopettanut jarrujen käytön, moottorijarrutus riittää lähes yksin. Varsinaisilla jarruilla sitten hoidetaan ne viimeiset metrit ennen pysähtymistä, ja sitten erikoistilanteissa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Hybridin tulevaisuus
Tuossa esitettiin tällainen kanta: "Hybridin ei tule ikimaailmassa taloudellisesti kannattavaksi,..."

Ilmeisesti hybridit ovat osoittautuneet hyvinkin kannattaviksi, jatkuvasti tehtaat julkistavat uusia malleja. Selkeästi vain polttomoottorilla toimivat autot ovat väistymässä markkinoilta.

Mutta pitkällä aikavälillä hybridien tulevaisuus ei ole niin valoisa. Ne saattavat säilyä vielä melko pitkäänkin markkinoilla, odottamassa latausverkkojen ja akkuteknogian kehittymistä.
Itse olen kovasti ihmetellyt jutussa mainitun automerkin toimia. Se on kiistatta hybriditekniikan edelläkävijöitä ja on myös onnistunut tuotteissaan. Mutta jostain syystä se ei ole vielä lanseerannut täyssähköautoa.
Se uhkaa jäädä jälkijunaan, kaikki muut vakavasti otettavat autonvalmistajat ovat jo innolla julkistamassa omia sähköautojaan.

Vähän asian sivusta; minulla on valtaisa määrä hyviä kuunnelmia C-kaseteilla ja kaikenlaista kivaa CD-levyillä. Kun autoa vaihdoin niin ei ollut mitään mahdollisuutta saada autoon sellaista radiota joissa olisi voinut noita soittaa, oli vain USB-paikka.
Nythän moni uhoaa ettei ikinä halua ostaa sähköautoa tai hybridiä. Siinäkin voi käydä niin että päätös ei jonkun ajan päästä olekaan kuluttajan vaan autotehtaat ovat tehneet valinnan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »