Mikä on paras käyttövoima uudelle autolle? Vertailimme kaasun, sähkön, bensan, dieselin ja etanolin hyvät ja huonot puolet

Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Oma maksukyky, käyttötarpeet ja tankkaus-/latausmahdollisuudet ratkaisevat.

Biokaasua mahtuu Golfin komposiittitankkeihin enimmillään runsaat 17 kiloa. Tankkaus kestää hieman kauemmin kuin bensapumpulla, mutta hoituu letkun kiinnittämisen jälkeen täysin automaattisesti. "Kaasuajossa auton ääni on vähän hiljaisempi, muuten en huomaa mitään eroa bensiiniin", Tapio Leppinen sanoo.
Biokaasua mahtuu Golfin komposiittitankkeihin enimmillään runsaat 17 kiloa. Tankkaus kestää hieman kauemmin kuin bensapumpulla, mutta hoituu letkun kiinnittämisen jälkeen täysin automaattisesti. "Kaasuajossa auton ääni on vähän hiljaisempi, muuten en huomaa mitään eroa bensiiniin", Tapio Leppinen sanoo.

Kari Pitkänen

Tapio Leppisestä tuli kaasuautoilija neljä kuukautta sitten. Eläkkeellä olevan kemian diplomi-insinöörin tarkka kirjanpito paljastaa, että biokaasulla ajaminen on ollut kannattavaa sekä l...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vastaa
Werneri
Miksi akku, jos parempaakin on?
Vihdoinkin asiallinen juttu muuttuvasta autoilusta. Oudoksuttaa kuitenkin tuo sähkövoiman puutteiden vähättely. Muistan hyvin TS:n viime helmikuisen rehellisen testin sähkö-Hyundaista talviolosuhteissa kaikkine ongelmineen. Tuskin niitä on korjattu reilussa puolessa vuodessa. Lisäksi tässäkin melkein unohtuu se, että sähkö akkuineen ei ole läheskään ympäristöystävällistä.
Kannatan ympäristöystävällisten biopolttoaineiden käyttämistä harvaan asutun Suomen olosuhteissa. Ne säästävät autoilijan hermoja talvisilla mummolareissuilla akkuautoon verrattuna. Biodiesel ei kuitenkaan ole saasteeton niin kuin biokaasu. Olisi ollut mielenkiintoista lukea jutun biokaasuautoilijan kokemuksista kaasusta bensiinikäyttöön verrattuna erilaisissa olosuhteissa. Kaikki autokauppiaat muuten eivät näköjään suosi kaasuautoilua, koska bensakäyttöisestä saa kaasuauton ostamatta uutta autoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Huomioita
Nyt kun tämä juttu tuli jo paperilehteenkin voisi laittaa pari huomiota.
Sattuneesta syystä aloitan sähköautoista.

Plussapuolella on: "Loistavat ajo-ominaisuudet (kesällä), vähän huoltokohteita, pitkät takuuajat."
Outo yleistys. Outoa on myös se väite että ne hyvät ajo-ominaisuudet olisivat vain kesällä"
Toinen plussa: "Periaatteessa edulliset polttoainekulut, mikäli autoa voi ladata kotona tai työpaikalla."
Ei vain periaatteessa vaan myös käytännössä. Edullisuus ei ole kiinni latauspaikasta vaan siitä että sähkömoottorin hyötysuhde on parempi kuin polttomoottorin.

Miinuspuolella on: "Lataus kestää 8–14 tuntia, mikäli käytettävissä ei ole suurteholaturia."
Valtaosa ihmisistä elää säännöllistä elämää, aamuksi töihin, illaksi kotiin. Jos päivän ajokilometrit ovat luokkaa 40 niin lataus vie pari kolme tuntia, tavallisella 'keittiösähköllä'.
Toinen miinuspuoli: "Isot akut kasvattavat sähköauton kokonaispainoa, ja raskas auto voi yllättää talvikelissä puskemalla."

Tuo väite on kovin väkinäinen. Ja mikä sitten on raskas? Katselin että 300-sarjan bemarit ovat järjestään puolitoistatonnisia.nSkoda Octavia painaa jopa yli 1600 kiloa. Volvolla ja Mersulla on noita isoja katumaastureita, jotka painavat reilusti yli kaksi tonnia.
Ylipäätään tuo väite että auto puskisi siksi että se on painava on hataralla pohjalla. Useimmiten auto puskee siksi että peräpäässä on liikaa painoa ja keula liian kevyt. Todellisuudessahan sähköautoon on helpompi saada oikea painojakauma kuin polttomoottoriautoon. Satuin lukemaan autolehden jutun silloin kun Tesloja alkoi tänne tulla. Siinä kehuttiin juuri sitä että kun akut sijoitetaan alas niin painopistekin on alhaalla ja akkujen sijoittelulla saadaan ideaali painojakauma.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Huomioita 2
Maa- ja biokaasuautojen kohdalla lasketaan plussaksi:
"Mahdollisuus hyödyntää kotimaista jätepohjaista biokaasua, jolla voi helposti ajaa ekologisesti."
Lisäksi kuvatekstissä mainitaan myös
"Kotimaisen uusiutuvan dieselin elinkaaripäästöt ovat jopa 90 prosenttia fossiilista dieseliä alhaisemmat."

Nyt on paljon puhuttu erityisesti jätteestä tehtävästä dieselistä, on mainittu muun muassa teurastusjätteet.
Tavoitteet menevät ristiin. Puhutaan lihan syömisen vähentämisestä. Mutta pitäisikö sitten syödä lisää lihaa jotta tulisi lisää teurasjätettä, nykyiset määräthän eivät riitä kuin pienelle autokannalle.
Sama pätee myös tuohon biokaasuun, jätteiden tuottoa pyritään koko ajan vähentämään. Toki aina syntyy jätettä josta saadaan tehtyä kaasua. Mutta onko se järkevää siirtää autoihin vai voisiko sitä tehokkaammin polttaa joissain voimalaitoksissa. Sehän on niin että autolla se meno on tempoilevaa, kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Tuon huomaa selvästi jos ajaa dieselin perässä kun lähdetään liikennevaloista, melkoisia savupöllähdyksiä tulee.
Jossain voimalaitoksissa sitä kaasua voitaisiin polttaa aina ihanteellisissa oloissa, parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tepa
Vast: Huomioita 2
Niin näköjään sähköautoa fanitit, sen verran tasapuolisuutta, että teurasjätteet kokonaisjätteistä vain pieni osa, sen sijaan sähköverkkomme ei kestä kaikkia latauksia samaan aikaan, joten pitäisi saada kaksi suuntaisia latureja jotka mahdollistavat myös auton antavan sähköverkkoon virtaa piikin ajan ja sen ohi mentyä lataa takaisin. Akkuteknologian pitää vielä kehittyä, jotta se pärjään tarpeeksi hyvin, lähellä jo ollaan. Mutta valtio siirtää verotuksen kohta käyttöön, joten ei se sen halvempaa tule olemaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Huomioita 2
Tepa: "Niin näköjään sähköautoa fanitit, sen verran tasapuolisuutta, että teurasjätteet kokonaisjätteistä vain pieni osa, sen sijaan sähköverkkomme ei kestä kaikkia latauksia samaan aikaan..."

Outo sana, fanitus. Yleensä urheilijoita tai pop-tähtiä fanitetaan ja fanittaminen on järjestäytynyttä, perustetaan Fan Club.
Minä taas vajaan kymmenen vuoden välein menen autokauppaan. Näytän myyjälle että tuossa pihalla on vanha autoni ja tässä hallissa on tällainen auto. Paljonko minun pitää maksaa jos teemme vaihtokaupat, tietyin lisävarustein. Saman kysymyksen esitän useammalle kauppiaalle eri puolilla maata. Pudotuspelin jälkeen sitten sovin voittajan kanssa että ota sinä vanha autoni ja anna minulle uusi, tässä väliraha.
Nyt se sattui olemaan sähköauto, mutta ei siinä hyvänen aika mitään fanitusta ollut.

Kysymys Tepalle. Oletko havainnut huoltoasemilla kilometrien mittaisia jonoja kun kaikki Suomen autoilijat haluavat ostaa bensansa yhtaikaa?
No eipä tietenkään. Ajatus että kaikki sähköautoilijat lataisivat autonsa samaan aikaan on täysin absurdi. Itse muuten siirryin kaupungista maalle tarkoituksena kaataa puita. Latasin autoni yön hiljaisina tunteina, ei kaatunut valtakunnanverkko.

Tepa: "... joten pitäisi saada kaksi suuntaisia latureja jotka mahdollistavat myös auton antavan sähköverkkoon virtaa piikin ajan ja sen ohi mentyä lataa takaisin."

Olen lukenut tuosta. Useinhan siellä auton akussa on jokunen kymmentä kilowattituntia energiaa. On tosiaan tuumailtu että vakavissa häiriötilanteissa voisi auton akulla pitää oman kotinsa toimintakunnossa aika pitkäänkin. Tiedä sitten toteutuuko tuo koskaan, nämä valtakunnanverkot kun ovat nykyään luotettavuudeltaan niin korkealla tasolla ettei oikein taida kannattaa ruveta sähköautoista tekemään varavoimaloita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »