Punaisia päin ajanut kuljettaja hävisi oikeudessa: Liikennevaloa pitää kunnioittaa yölläkin

Maan ylimmän oikeusistuimen laatimat ennakkopäätökset määrittävät laintulkintaa siitä, milloin liikenneturvallisuuden vaarantaminen muuttuu törkeäksi. Uusin tapaus koskee ajamista päin punaista yöaikana.

Monen tekisi ehkä mieli yöllä ajaa risteyksen läpi punavalosta välittämättä, jos lähistöllä ei näy ketään tai liikennettä ei juuri ole. Oikaisu ei kannata, sillä kiinni jääneen edessä voi olla syyte törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Monen tekisi ehkä mieli yöllä ajaa risteyksen läpi punavalosta välittämättä, jos lähistöllä ei näy ketään tai liikennettä ei juuri ole. Oikaisu ei kannata, sillä kiinni jääneen edessä voi olla syyte törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Kari Pitkänen

Rikos oli sinänsä turha ja harkitsematon, mutta se johti Suomen oloissa harvinaiseen korkeimman oikeuden ennakkopäätökseen liikenneasioissa (KKO 2019:74).

Kuljettaja lähti Helsingissä auto...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vastaa
Ari Hyvönen
Hyvä
Aika huono tilanne jos jokaiseen liikennemerkkiin jouduttaisin laittamaan lisäkilpi, että ei tarvitse noudattaa pimeällä, ei tarvitse noudattaa maanantaisin ym potaskaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Hyvä
Niin, mutta järkevässä valtiossa liikennevalot sammutettaisiin silloin kun on hiljaista ja liikenteen sujuvuus paranee valot pois kytkemällä.

Sääntöjen kunnioittaminen riippuu (älykkäillä ihmisillä) paljon siitä koetaanko sääntö turvallisuudelle hyödyllisenä. Jos joku päättäisi yhtenä päivänä vaihtaa moottoriteille 50 km/h rajoituksen ilman mitään järkevää syytä ja laittaisi kaikkiin risteyksiin punaisen valon jatkuvasti palamaan, niin uskallan väittää että rajoitusta tai liikennevaloa ei pian enää kovin moni noudattaisi.

Diktatuurissa toki sitten otettaisiin käyttöön kuolemanrangaistus. Demokratiassa kuitenkin valtio ja sen lait pitäisi olla tehty kansaa varten eikä virkamiehiä ja hallintoa varten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
T.S.
Ajoin päin punaisia
Otsikossa lukee: "Liikennevaloa pitää kunnioittaa yölläkin"

Oma tapaukseni sattui keskellä kirkasta päivää. Sattui sellaisessa paikassa jossa on kolme kaistaa; suoraan ja oikealle, suoraan ja vasemmalle. Vasemmalle kääntyville on oma erillinen valonsa.
Useinhan nuo on järjestetty niin että on jotkin tunnistimet ja jos ei ole ketään sillä vasemmalle kääntyjien kaistalla niin kääntyvien valo pysyy punaisena ja muut saavat lisää aikaa. Yksi kierros siis saattaa jäädä väliin, mutta seuraavalla kierroksella sitten jo pääsee.
No minulle kävi niin että ehti mennä jo muutama sykli eikä vain tullut vihreitä. Kun taakse oli jo kertynyt jonoa ja olin ehtinyt opetella miten risteyksen valokierto menee niin katselin ettei virkavallan edustusta ole näkyvissä ja kun se oikea hetki tuli niin painelin päin punaisia.

Muistelen että joskus vuosia sitten oli hautausmaan kohdalla sellainen tapaus että vihreä paloi tauotta Uudenmaantiellä ja eräältä pikkutieltä pääsi kun tiessä ollut silmukka oli tunnistanut ajoneuvon tulleen. No tuli sitten moottoripyörä, ja niissähän on yleensä moottori kevytmetallia, samoin usein vanteet. Eli vehkeessä ei ollut tarpeeksi rautaa jotta magneettisilmukka olisi sen tunnistanut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »