Sähköautoon saa jo ladattua 5 minuutissa sata kilometriä – Pian kohtuuhintaiset täyssähköautot saapuvat Suomeenkin

Frankfurtin autokatselmus on käytännössä muuttunut sähköautonäyttelyksi. Kävimme katsastamassa tekniikan kehityksen ja autoilun uusimmat trendit. Seuraavaksi Euroopassa vaaditaan selvästi kattavampaa ja nopeampaa latausverkostoa.

Kari Pitkänen
Sähköaikakaudella mikään ei ole pyhää edes Lamborghinissa, paitsi ehkä muotoilu. Sián-mallissa Lambon perinteiseen vapaasti hengittävään V12-moottoriin on yhdistetty 34 lisähevosta tuottava sähkömoottori. Yhteisteho on tyrmäävät 819 pollea ja huippunopeus yli 350 km/h. Auto ei ole vielä myynnissä.
Sähköaikakaudella mikään ei ole pyhää edes Lamborghinissa, paitsi ehkä muotoilu. Sián-mallissa Lambon perinteiseen vapaasti hengittävään V12-moottoriin on yhdistetty 34 lisähevosta tuottava sähkömoottori. Yhteisteho on tyrmäävät 819 pollea ja huippunopeus yli 350 km/h. Auto ei ole vielä myynnissä.

Kari Pitkänen

Autonäyttelyyn poikennut satunnainen tarkkailija voi tällä hetkellä tehdä ainakin kolme nopeaa johtopäätöstä:

1. EU:n uudet tiukat päästörajat ja niistä lipsumisesta langetettavat sakkomak...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vastaa
AlliKurkinen
riittääkö akut
Miten mahtaa ilmastointi ja lämmitys toimia pohjolan oloissa ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: riittääkö akut
AlliKurkinen kysyy: "Miten mahtaa ilmastointi ja lämmitys toimia pohjolan oloissa ?"

Kymmeniä vuosia ajoin bensan voimalla. Seuraavaksi sitten vuosikausia hybridillä. Seuraavaksi sitten täyssähköautolla.

Polttomoottoriautossahan lämmitys toimii vasta kun moottorin hukkalämpö on lämmittänyt jäähdyttimen veden. Sähköautossa kun ei jäähdytysvettä ole niin lämmitys hoituu lämpöpumpulla. Ja kas kummaa, sehän alkaa toimia heti, ei tarvitse kilometritolkulla ajaa ja odotella että koska sitä moottorin hukkalämpöä saisi. Samoin on kesällä ilmastoinnin kanssa, hyvin pelaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkkailija
Vast: riittääkö akut
Ilmastointi ja lämmitys vievät tietysti energiaa akuista ja lyhentävät sitä kautta sähköauton toimintamatkaa. Jos en ihan väärässä ole, kunnon pakkaskeleillä sähköauton toimintamatka voi jopa puolittua lähinnä kylmyydestä johtuen. Se paitsi lisää energiankulutusta, myös vaikuttaa akkujen toimintakykyyn. Tämän kannattaa huomioida sähköautoa hankkiessa. Yleensä autovalmistajat ilmoittavat toimintamatkan optimaalisissa olosuhteissa. Vähän sama kuin polttomoottoriautojen kulutuslukemat. Niihinhän saa yleensä lisätä sen yhden litran sataa kilometriä kohti lisää.

Akkujen kesto ei itse asiassa ole se oleellisin kysymys sähköautojen kohdalla vaan hinta. Sähköauton elinkaarikustannukset pakkaavat edelleenkin olla selvästi polttomoottoriautoja suuremmat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: riittääkö akut
Nimimerkki Tarkkailija vastaa: "Ilmastointi ja lämmitys vievät tietysti energiaa akuista ja lyhentävät sitä kautta sähköauton toimintamatkaa. Jos en ihan väärässä ole, kunnon pakkaskeleillä sähköauton toimintamatka voi jopa puolittua lähinnä kylmyydestä johtuen. Se paitsi lisää energiankulutusta, myös vaikuttaa akkujen toimintakykyyn. Tämän kannattaa huomioida sähköautoa hankkiessa."

Olen toki tietoinen että ilmastointi ja lämmitys vievät energiaa ja sähköautossa se otetaan akuista. Toki se että lämmitys hoituu lämpöpumpun avulla parantaa tehokkuutta. Olen myös tietoinen siitä että kyllä ne polttomoottoriautossakin energiaa vievät ja nostavat kulutusta.
Sellaisesta en kyllä ole havainnut että talvella toimintamatka jopa puolittuisi.

Mutta korostan vielä sitä että vastasin tähän arkiseen kysymykseen: "Miten mahtaa ilmastointi ja lämmitys toimia pohjolan oloissa ?"
Niin, onko tuo kysymys vaiko toteamus.
Ainakin se pitää sisällään melkoisen arvolatauksen.
No hyvin nuo tuntuvat toimivan. Paremmin kuin aiemmassa äärettömän pihissä hybridissä jossa talvisin oli lämmöstä pulaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Kenellä on varaa maksaa 30 000 € koirankopin kokoisesta kinneristä, jolla voi kesällä ajaa 100 km kerrallaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Mankala kysyy: "Kenellä on varaa maksaa 30 000 € koirankopin kokoisesta kinneristä, jolla voi kesällä ajaa 100 km kerrallaan?"

Kovin harvalla varmaankin, ainakin jos kysymys esitetään juuri noin.
Minulla kuitenkin oli varaa ostaa sähköauto. Ei se kuitenkaan ollut koirankopin kokoinen kinneri vaan jopa isompi kuin edellinen autoni joka sekin oli riittävän kokoinen. Ja onneksi pääsen myös kertalatauksella monin verroin pidemmälle kuin Mankala uskottelee.

Se on muuten mielenkiintoista että monet kauppakeskukset arvostavat maksukykyisiä asiakkaita ja tarjoavat ilmaista latausta. Ei minulla ole ollut mitään tarvetta viipyä siellä kaupassa turhan päiten akkua lataamassa mutta niin on että ihan normaalin kaupassa käynnin aikana sinne akkuun tulee enemmän kilometrejä kuin mitä kauppamatkan pituus on. Eli vuoden verran tässä on ajeltu melkein ilmaiseksi.

Varmaankin jossain vaiheessa pitää itse maksaa se sähkö. Edellinen autoni kulutti lähes kymmenen vuoden ajohistorian aikana noin 5 litraa satasella. Jos bensa maksaa 1,5 euroa litralta niin se tekee 7,5 euroa 100 kilometriä kohti.
Kun sähköauto näkyy kuluttavan noin 15 kWh / 100 kilometriä niin tuosta voi itsekukin laskea hinnan. Itse sähköä saa noin viiden sentin killowattitunnin hintaan, eli 75 senttiä. Siirtohinta siihen päälle ja kuukausimaksut liittymästä. Asia on kuitenkin täysin selvä, sähköauton taloudellisuus on ylivoimainen. Ja bonuksena se ettei siinä ole pakoputkea lykkäämässä käryjä ympäristöön. Miinuspuolena se ettei pakoputken puuttuessa voi 'tuunata' autoonsa machomaista ääntä. Tosin sitten sähkömoottorin ylivoimainen vääntömomentti saa sen lähtemään liikkeelle sellaisella ripeydellä johon harva bensa-auto pystyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Lucky you.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Mankala: "Lucky you."

Viitaten vielä Mankala tuohon väitteeseesi koirankopin kokoisesta kinneristä jolla pääsee vain 100 kilometriä. Oletko Mankala ylen huono tiedoiltasi vai heitteletkö tahallasi vääriä tietoja?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkkailija
Vast: Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Tuohon nimimerkin T.S. tekstiin liittyen herää kysymyksiä:

Jos olet ajanut vuoden verran melkein ilmaiseksi lataamalla vain kauppakeskuksissa, taidat käydä siellä kohtuullisen usein? Tai sitten ajat erittäin vähän? Meikäläinen kun käy kaupassa vain kerran viikossa ja samaan aikaan tulee kilometrejä 500, niin vastaava ei onnistuisi millään. Sähköautojen toimintamatkat ovat käytännössä edelleenkin vain luokkaa 200 km/lataus (luvataan kyllä 250-300 km/lataus) eli kyllähän sillä työmatkat ajaa mutta saa sitten vastaavasti koko yön ladata siitä omasta kotitalouspistorasiasta. Siltikin saa talvella jännittää miten sulakkeet kestää, kun lämpöpumppu ottaa myös mukavasti tehoa. Taloni liittymää en kuitenkaan aio suurentaa, sillä se maksaisi tuhansia euroja ja nostaisi lisäksi verkkomaksuja roimasti.

Sähköautothan (esim. Nissan Leaf, Kia Soul, Huyndai Ioniq) maksavat 35000 eur ja lisävarusteilla mennään 40000 euroon. Vastaavan polttomoottoriauton saa 10-15000 euroa halvemmalla. Lisäksi niiden jälleenmyyntiarvo heikkenee nopeammin kuin polttomoottoriautolla. Sähköauton "polttoaine"kustannukset ovat noin 2 eur/100 km ja polttomoottoriautolla n. 8 eur/100 km. Näin ollen 100000 km kohti sähköautolla säästää noin 6000 eur. Jotta sähköautolla säästäisi ostohinnan eron, pitäisi sillä siis ajaa 200-250000 km. Mutta tällä kilometrimäärällä sähköauton akun joutuu jo uusimaan, josta aiheutuu huomattavat lisäkustannukset. Miten sähköauton taloudellisuus siis voi olla ylivoimainen? Edellä ei toki huomioitu huoltokustannuksia, jotka polttomoottoriautolla ovat jonkin verran suuremmat. Toisaalta ei myöskään huomioitu sähköauton lisääntyvää sähkönkulutusta talvikeleillä.

Mitenkä muuten on, joko nykyään sähköautoilla saa vetää peräkärryä ja jos, niin paljonko on toimintamatka silloin?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kohtuuhintaista sähköautoa ei ole
Tarkkailija: "Jos olet ajanut vuoden verran melkein ilmaiseksi lataamalla vain kauppakeskuksissa, taidat käydä siellä kohtuullisen usein? Tai sitten ajat erittäin vähän?"
Totta, käyn usein kaupassa. Mutta ne kauppakäynnit tapahtuvat yleensä muun kulkemisen ohella. Kun tulen salilta tai uimasta niin se kauppa on aivan tien vieressä. Ja kilometrejä tulee noin 15000 vuodessa.
Tarkkailija: "...eli kyllähän sillä työmatkat ajaa mutta saa sitten vastaavasti koko yön ladata siitä omasta kotitalouspistorasiasta. Siltikin saa talvella jännittää miten sulakkeet kestää, kun lämpöpumppu ottaa myös mukavasti tehoa."
Minulle tulee siis keskimäärin 40 km päivässä. Kun sähköä kuluu 15 kWh satasella niin se on 6 kWh per päivä. Autotallissa on ihan tavallinen pistorasia, 10 ampeerin sulakkeella. Ei se lataus koko yötä vie, pari kolme tuntia riittää. Maalämpöpumppu on siinä seinän takana, mutta se on ihan omien sulakkeidensa takana, ei siis mitään ongelmia.

Tarkkailija: "Taloni liittymää en kuitenkaan aio suurentaa, sillä se maksaisi tuhansia euroja ja nostaisi lisäksi verkkomaksuja roimasti."
Minun ei tarvinnut muuttaa liittymää, se vanha noin 60 vuotta vanha riittää vallan hyvin.

Tarkkailija: "Sähköauton "polttoaine"kustannukset ovat noin 2 eur/100 km ja polttomoottoriautolla n. 8 eur/100 km."
Minulla menee siis sähköä noin 15 kWh/100 km. Siitä voi jokainen laskea oman sähkösopimuksensa pohjalta hinnan.
Ostin sähköautoni oikeastaan sisä- ja tavaratilojen perusteella. Kylkiäisenä sitten tuli hevosvoimia noin 50 enemmän kuin entisissä polttomoottoriautoissani.
Tarkkailija antaa polttomoottoriauton kustannuksiksi 8 euroa satasella, joka on noin 5 l/100 km. Kovin pieneltä tuntuu.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mali
Kohtuuhintainen
Sitten kun tulee myyntiin alle 20000€ maksava täyssähköauto jolla ajaa täysillä akuilla talvella kovassa pakkasessa yli 300km ja akkujen käyttöikä tai aika on noin 50000 km sekä uusi akkusatsi maksaa korkeintaan neljänneksen uuden auton hinnasta niin voisi tuota jo vähän alkaa pohtimaan jos sitä vaikka sähköautoon vaihtais. Ja ei haittaa jos auto olisi vielä tavallisen auton näköinen eikä mikään omituinen tötterö.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Kohtuuhintainen
Kyllä se on sitten hienoa kun kaikki hankkivat sähköautot.

Autoon ja sen akkuihin vaaditaat tuhoton määrä erilaisia metalleja. Niiden louhinta ja rikastaminen aiheuttaa päivittäin pahempaa tuhoa kuin Talvivaaran muutama ylivuoto. Kehitysmaissa kaikki hapot ja myrkyt päästetään luontoon.
Lisäksi valmistus vaatii runsaasti energiaa, joten jos kaikki ostaisivat sähköauton nyt, CO2 päästöt kasvaisivat valtaviin mittasuhteisiin. Vuodessa tulisi aiheutettua yhtä suuret päästöt kuin vanhalla diisselillä ajaen olisi tullut vasta 10 vuoden keskimääräisillä kilometreillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leevi
Sähköauton todelliset kulut on aivan eri asia
Todellisia kuluja ei näköjään osata laskea oikein. Sähköauton ostohetkellä ei kiinnitetä huomiota akkupaketin hintaan, ja joka yllättää noin 5v jälkeen, kun joudutaan hankkimaan uusi akkupaketti. Itsepetosta syntyy juuri siinä kun emme ota huomioon akkujen ikää ja hankintahintaa. Kulutuksen hinta nousee koko ajan akkujen vanhetessa, ja latauskertojen tihentyessä kapasiteetin heikkenemisen seurauksena.
T.S.:lle
Tavaratalotkin huomaavat ajanmyötä kulutuksen kasvaessa tarkistaa ja hinnoittaa latauspisteet, joten edut voivat olla lyhytaikaisia. On lyhytnäköistä luottaa "ilmaisiin" latauspisteisiin. Me kaikki maksamme kuitenkin jonkun kulutustuotteen yhteydessä korotettua hintaa, joilla kauppa kuittaa latauspisteistä sytynyttä kulua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauton todelliset kulut on aivan eri asia
Leevi: "Sähköauton ostohetkellä ei kiinnitetä huomiota akkupaketin hintaan, ja joka yllättää noin 5v jälkeen, kun joudutaan hankkimaan uusi akkupaketti. Itsepetosta syntyy juuri siinä kun emme ota huomioon akkujen ikää ja hankintahintaa."

Tiedä sitten minkälaisista sähköautoista nuo Leevin kokemukset kertovat, mutta itselläni oli ennen täyssähköautoa hybridi eikä akkupaketti osoittanut minkäänlaisia heikkenemisen merkkejä viiden vuoden kohdalla, eikä sen jälkeenkään.

Leevi: "Kulutuksen hinta nousee koko ajan akkujen vanhetessa, ja latauskertojen tihentyessä kapasiteetin heikkenemisen seurauksena."

Vaikka akkujen varauskapasiteetti ajan myötä heikkenisi niin ei se sähkömoottori sen enempää kuluta.


Leevi: "Tavaratalotkin huomaavat ajanmyötä kulutuksen kasvaessa tarkistaa ja hinnoittaa latauspisteet, joten edut voivat olla lyhytaikaisia. On lyhytnäköistä luottaa "ilmaisiin" latauspisteisiin. Me kaikki maksamme kuitenkin jonkun kulutustuotteen yhteydessä korotettua hintaa, joilla kauppa kuittaa latauspisteistä sytynyttä kulua."

En minä lyhytnäköisesti luotakaan kauppakeskusten ilmaisiin latauspisteisiin vaan minulla on myös omat latauspisteet.
Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa että kun sähköautot ovat vielä aika harvinaisia niin kaupat haluavat houkutella ostovoimaisia asiakkaita.
Itse muuten en käyttäydy niin että toisin autoni kauppakeskukseen ladattavaksi vaan kytken piuhat ja teen ostokseni normaalisti. Monessa latauslaitteessa ilmoitetaan ladatun sähkön määrä ja näköjään normaalin kauppareissun yhteydessä tulee 2-3 kilowattituntia. Kun monet kauppakeskukset ovat 'päällystäneet' kattonsa aurinkopaneeleilla niin ei tuo sähkömäärä ihan kauheasti kauppiaalle maksa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leevi
Vast: Sähköauton todelliset kulut on aivan eri asia
T.S. Kirjoitit: "Vaikka akkujen kapasiteetti ajanmyötä heikkenisi niin ei se sähkömoottori sen enenpää kuluta".
Pointti onkin siinä, kun akut vanhenee. Vanha akku täyteen ladattuna vaatii pidempää latausaikaa ja toiminta aikakin (kapasiteetti) lyhenee iänmyötä, joka nostaa kuluja, kun pitää useammin akkuja ladata.
Hyvään oikeaoppiseen akkujen hoitoon kuuluu välttää lyhyitä vajaa latauksia, joka vaikuttaa akkujen ikään.

Kun oikein pikkutarkaksi mennään, niin akkujen ikään vaikuttaa myös sää olosuhteetkin, talven kovat pakkaset ja kesän helteet.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Heiskalaine
Sähköauto, harvojen herkkua.
Vuonna 2018 Suomen teillä liikkuvien autojen keskihinta oli noin 3600 euroa. Mikä mahtaa olla sähköauton akun kunto eli auton ajokilometrit per lataus, kun auton arvo on 3600 euroa? Ei tule sähköauto olemaan jokapojan menopeli. Ostakoot ne, joilla on varaa, muut tulevat ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto, harvojen herkkua.
Heiskalaine: "Vuonna 2018 Suomen teillä liikkuvien autojen keskihinta oli noin 3600 euroa. Mikä mahtaa olla sähköauton akun kunto eli auton ajokilometrit per lataus, kun auton arvo on 3600 euroa?"
Nyt on sellainen trendi keskusteluissa että sähköautoon liitetään kaikki huonot puolet ja polttomoottoriautoihin ne hyvät puolet. Useinhan ne huonot puolet ovat keksittyjä.
Kun auton arvo on 3600 euroa niin mikä mahtaa olla moottorin kunto / kuinka mones vaihtomoottori menossa / kuinka paljon tehty remontteja?

Heiskalaine: "Ei tule sähköauto olemaan jokapojan menopeli. Ostakoot ne, joilla on varaa, muut tulevat ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään."

Tuo on valintakysymys, jokainen päättää millä ajaa.
Tilastojen mukaan Corolla on erittäin suosittu automalli. Hinnat 27.000 - 32.000. Juuri uutisoitiin että Skoda Octavia on työsuhdeautoissa ykkösvalinta. Katselin hinnastosta sellaisia sopivan tehoisia, hinnat 24.000 - 33.000 euroa ja kallein malli yli 40.000 euroa.
Kun tuolla tiellä liikkuu niin bemareita ja mersuja on yllättävänkin paljon. Tiedä sitten kuinka paljon löytyy niitä kolmen tonnin kulkupelejä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Sähköauto, harvojen herkkua.
T.S., et ehkä tiedä mitä tarkoittaa keskihinta. Jos teillä liikkuu yli 30.000 euron mersuja ja bemareita niin siellä on paljon enemmän tonnin fiiuja ja tojoja, moottoremontoituja tai ei. Sinä elät omassa kuplassasi ja köyhien ihmisten arki on kaukainen asia. Jokainen ostaa auton johon on varaa, se ei ole ”valintakysymys”.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto, harvojen herkkua.
Heiskalaine: "T.S., et ehkä tiedä mitä tarkoittaa keskihinta."
Jatko-opintoja silmällä pitäen valitsin lukiossa ylipitkän matematiikan, joten enköhän minä tiedä mikä on keskihinta.
Mutta olisin kyllä utelias kuulemaan kenen toimesta ja millä menetelmällä on määritelty valtakunnan autojen keskihinta.

Heiskalaine: "Sinä elät omassa kuplassasi ja köyhien ihmisten arki on kaukainen asia. Jokainen ostaa auton johon on varaa, se ei ole ”valintakysymys”."

En elä missään kuplassa. Omasta lapsuudesta muistan miksi lauantai-makkara oli sen nimistä. Sitä sai jokainen perheenjäsen yhden viipaleen viikossa, lauantaina saunan jälkeen.
Ja kun vanhempien piti maksaa töllilainat ja oppikoulun lukukausimaksut niin koulun maksulliseen ruokailuun ei ollut enää varaa. Eli oli eväät, pikku pullo maitoa ja kaksi voileipää. Ainakin vähävaraisten ihmisten elämä on siis tuttua. Opiskelulla ja töitä tekemällä olen omaa osaani saanut kohennettua.

Tuolla valintakysymyksellä tarkoitin oikeastaan sitä että jokainen elää tyylillään. Joidenkin rahaa kuluu tupakkaan, juomiseen ja ravintoloihin. Erinäisiä valintoja tekemällä voi sitten satsata laadukkaaseen elämään, tai vaikkapa sähköautoon, valintakysymys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Sähköauto, harvojen herkkua.
T.S., legendaarinen KVG, esim. haulla suomalaisen auton keskihinta selventää asioita sinullekin. Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, kirjoitustesi perusteella, ettet tiedä köyhyydestä paljoakaan. Selvitä myös arvoitus 100-0,14=99,86(%) niin ymmärrät ettei suomalaisten tekemillä valinnoilla ole mitään merkitystä, muuhun kuin omaantuntoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Sähköauto, harvojen herkkua.
Heiskalaine: "T.S., legendaarinen KVG, esim. haulla suomalaisen auton keskihinta selventää asioita sinullekin."
Piti ihan googlata tuo KVG. Selvisi että se on nykynuorison ilmaisu, ja selvisi että Heiskalaine on siirtynyt alatyyliin.
Mutta googlasin kuitenkin nuo sanat ja löytyi Autoliiton toimitusjohtajan lausuma: "Suomessa on liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin 3600 euroa. Ei ole realistista, että suomalaiset alkaisivat yhtäkkiä ostaa uusia autoja, kalliista uusista sähköautoista puhumattakaan."
Ei selvinnyt miten keskihinta on selvitetty, mutta selvisipä että asialla on Autoliitto jonka kannanottoja tällaisissa asioissa ei voi pitää mitenkään objektiivisina.

Heiskalaine: "Edelleen olen vahvasti sitä mieltä, kirjoitustesi perusteella, ettet tiedä köyhyydestä paljoakaan."
Taas tuo mielipiteenvapaus. Heiskalaine saa esittää mielipiteensä vapaasti. Mutta kun Heiskalaine ei minua tunne eikä elämästäni mitään tiedä niin mielipidekin kuvaa vain Heiskalaisen antipatioita.

Heiskalane: "Selvitä myös arvoitus 100-0,14=99,86(%) niin ymmärrät ettei suomalaisten tekemillä valinnoilla ole mitään merkitystä, muuhun kuin omaantuntoon."
Mieluummin näkisin Heiskalaisen oman selvityksen tuon prosenttilaskun merkityksellisyydestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »