Kolumni: Toivoisin pyöräilijöiltä ammattimaisempaa asennetta

Liikennetoimittaja Kari Pitkänen
Liikennetoimittaja Kari Pitkänen

Kari Pitkänen

Pyörä on ajoneuvo, jossa on kaksi pyörää. Vauhti voi olla alamäessä 40 kilometriä tunnissa. Liikevoima ja raskas massa varmistavat, että mahdollisessa törmäyksessä jalankulkija jää aina toiseksi.

Tähän nähden moni polkija painaa eteenpäin liian huolettomasti. Joskus meno näyttää niin typerältä, että itsekin pyöräilijänä tekisi mieli pysäyttää vastaan tuleva tumpelo ja kysyä, tietääkö hän todella mitä on tekemässä.

Kuulokkeet korvilla eivät enää riitä. Milloin on yksi käsi kännykässä, milloin molemmat. Vastaan polkee teinejä, jotka tekstaavat tai somettavat polkiessaan, katse syvällä puhelimen näytössä.

Puhelin korvalla ajaminen on yleistä. Autoilijoita varoitetaan moisesta "multitaskaamisesta", joten tuskin se on suotava ajotapa pyöräilijällekään.

Ja kun puhelin on oikealla korvalla, vasen käsi on vapaana ja etujarrulla. Siitä kun hätätilanteessa painaa voimalla, pyörä pysähtyy kuin seinään ja polkija lentää tangon yli katuun.

Kypärästä en viitsi motkottaa. Päänsä ja aivonsa suojaavat ne, jotka kokevat sen hyödyn arvoiseksi. Jokaisen tietysti pitäisi.

Pyöräilyä halutaan lisätä, ja hyvä niin. Terveysedut ovat tuntuvat, ja ympäristökin kiittää. Se ei pelkästään riitä, vaan pyöräilijätkin pitäisi myös saada tunnustamaan vastuunsa turvallisesta liikenteestä ja käyttäytymään sen mukaisesti.

Siis jätä tilaa kävelijöille, älä polje jalkakäytävillä, älä kaahaa yhdistetyillä kevyen liikenteen väylillä, ylitä tie harkiten ja noudata liikennesääntöjä – erityisesti väistämissääntöjä.

Kunnissakin on skarppaamisen paikka. Pyöräilyväylät ja -reitit eivät pysy turvallisina ilman kunnossapitoa. Tunnistan oman päivittäisen pyöräreittini varrelta hyvinkin puolenkymmentä vaaranpaikkaa. Monessa kohdassa auttaisi pelkkä vesuri tai raivaussaha kasvuston kitkemiseksi.

Toivottavasti kuntapäättäjät nousisivat kerran itsekin pyörän satulaan. Sieltä katsottuna liikennetilanteet ja väylät näyttävät aika lailla erilaisilta kuin henkilöauton lasien takaa.

Milloin on yksi käsi kännykässä, milloin molemmat.

Aivonsa suojaavat ne, jotka kokevat sen vaivan arvoiseksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vastaa
Viita
Kesän pyöräilijä
Liikennevaloista sen verran että olisi hyvä opetella punaisen ja vihreän ero. Ja jos on pimeällä valot niin ne voisi suunnata muuallekin kuin vastaantulevan silmiin. Tasaisella tiellä pääsee tavallisella 21 vaihteisella helposti hetkellisesti yli 40km/h ja jyrkkään alamäkeen kyyristellen yli 60km/h, on kokemusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Minkä ammatin?
"Kunnissakin on skarppaamisen paikka. Pyöräilyväylät ja -reitit eivät pysy turvallisina ilman kunnossapitoa. Tunnistan oman päivittäisen pyöräreittini varrelta hyvinkin puolenkymmentä vaaranpaikkaa. Monessa kohdassa auttaisi pelkkä vesuri tai raivaussaha kasvuston kitkemiseksi."
- Varmasti pitää paikkansa, mutta asiaa auttaa myös vauhdin hidastaminen.
Kun meillä kuitenkin on vähän varsinaisia pyörille tarkoitettuja väyliä, joutuu liikenteessä seikkailemaan jalankulkijoiden kanssa. Säikähdän joka kerta kun "hiljainen uhka" ohittaa minut, kävelijän takaapäin.
Onko aina pakko painaa mitä kahdella renkaalla pääsee? Äänimerkkejähän teillä ei kai enää ole?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa Pasa
Vast: Minkä ammatin?
Kun kilisyttää kelloa, on tuloksena usein hätääntynyt vilkaisu taaksepäin ja säntäily arvaamattomaan suuntaan. Jos on vielä joku seurue ohitettavana, kaikki lähteävät eri suuntiin ja ainakin yksi soittaa suutaan. Että on kyllä se merkinantoväline, käyttäytykää te edes jotenkin älyllisesti sen kuullessanne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Minkä ammatin?
Sitä kelloa voisi rimpauttaa ajoissa, ei paria sekuntia ennen ohikiitoa. Ja tokihan kuljettaja varautuu pysäyttämään ajoneuvonsa kunkin tilanteen mukaan, tai ainakin sopeuttaa nopeutensa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Andy
Miksi poliisi ei puutu ?
Toimittaja Pitkänen kirjoittaa täyttä asiaa.

Pyöräilijät ja potkulautailijat pitävät jalkakäytävillä " ajelua " selviönä ja etuoikeutenaan.
Jos huomauttaa, niin on suuri vaara saada " turpaansa ".

Mutta, suurin huoleni onkin siinä, miksi virkavalta, eli poliisi ei puutu asiaan. Muutaman kerran olen havainnut Eerikinkadun alkupäässä poliisiauton ja pyöräilijän " ajavan " rinnakkain, poliisin kadulla ja pyöräilijän jalkakaytävällä, eikä poliisi ole puuttunut asiaan millän lailla. Huolestuttavaa.

Huomio poliisi. Ryhdistäytykää. Selitykseksi ei riitä, että ei ole resursseja. Havaitsemissani tapauksissa eivät olleet ainakaan hälytysajossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paavo Manninen
Nou hätä
Kohta tulevat liikenteeseen ne juuri Ranskassa esitellyt todelliset leijulaudat. Ei tarvi pelätä enää jalkakäytävällä. Korkeintaan, että sellainen tipahtaa niskaan...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tellervo Hannula-Lehtinen
Pyöräillen kuntoon leppoisasti
Pyöräily on todella kivaa ja terveyttä antavaa. Eikä suinkaan tarvi hikipäissään ajaa, vaan leppoisasti muut liikkujat huomioiden, niin korvien väli, ne aivotkin, saavat happea ja mieli rauhoittuu
Oon omakohtaisesti todennut, kun nyt vasta ’aikuisella iälläni’ olen pyöräilyn ’löytänyt’ oman terveyteni ylläpitämiseksi ja kohentamiseksi :)
Kauppareisutkin luontuvat täällä pikkukaupungissa sujuvasti pyörän sivulaukkujen avulla...
ja jos mäki tai matka on liian rasittava, niin se pikkuinen sähkömoottori polkimien välissä jelppii mukavasti ...fiiliksen mukaan enemmän tai vähemmän... ;)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
jokke
Näkemäesteet yms.
Monin paikoin risteysalueille on istutettu pensaita, joita kukaan ei hoida. Paljon tehokkaampia näkemäesteitä ei voisi tehdä. Yksi vaarallinen esimerkki on Jäkärlän rautatiesillan alla. Toinen itseäni mietityttänyt asia on se, että miksi pyöräteiden alkuun ja loppuun on laitettu monin paikoin betoniporsas asfaltin sijaan. Näitä ei pysty käyttämään retkipyörällä, invaskootterilla jne. Ehkä olisi hyvä korjata asia?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »