Robottiautoilta vaaditaan samoja taitoja kuin parisuhteessa – Tutustuimme tulevaisuuden Mersun turvaominaisuuksiin

Automaattisesti ajavilta autoilta odotetaan hyvää yhteistyökykyä, toisen huomaamista joka tilanteessa ja kommunikointia muiden tielläliikkujien kanssa. Mercedes-Benzin ESF-konsepti näyttää, miten temppu tehdään. Osa sen uusista turvallisuusominaisuuksista on lähes tuotantovalmiita.

Kari Pitkänen
ESF 2019 -auton viesti- ja tehosteväri on turkoosi, koska värin havaittavuus on poikkeuksellisen hyvä, turvallisuusinsinööri Matthias Struck kertoo. Robottiautoilta vaaditaan poikkeuksellisen hyviä kommunikaatiotaitoja, sillä liikenteessä tulee olemaan pitkään sekä autonomisesti liikkuvia että ihmiskuljettajan ajamia kulkupelejä. Lyhenne ESF on peräisin sanoista Experimental Sicherheits Fahrzeug.
ESF 2019 -auton viesti- ja tehosteväri on turkoosi, koska värin havaittavuus on poikkeuksellisen hyvä, turvallisuusinsinööri Matthias Struck kertoo. Robottiautoilta vaaditaan poikkeuksellisen hyviä kommunikaatiotaitoja, sillä liikenteessä tulee olemaan pitkään sekä autonomisesti liikkuvia että ihmiskuljettajan ajamia kulkupelejä. Lyhenne ESF on peräisin sanoista Experimental Sicherheits Fahrzeug.

Kari Pitkänen

Jos joku ehti luulla, että ajoneuvoturvallisuuden päätepiste on jo saavutettu, hän erehtyi.

Tulevaisuuden itsekseen ajavilta robottiautoilta vaaditaan suorastaan inhimillisiä turvallisuut...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk maksutta.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.