Liikenne

Oletko pyöräillyt maistissa juhlista kotiin? Tulevaisuudessa se saatetaan kieltää

Liikenneväline on yhtä turvallinen kuin sen käyttäjäkin on. Tämä pätee yhtä lailla autoon kuin polkupyörään.

Autokolarien taustalla vaikuttaa hyvin usein varsinainen riskikasauma: kuljettaja on nuori j...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (93)

Vastaa
kävelijä
känniset pyöräilijät
Olen jo kauan ihmetellyt,miten känniset pyöräilijät saavat ajaa ilman rankaistusta muun liikenteen seassa.Jos auto tölmäsee kännistä niin nousee pyöräilijät takajaloilleen autoilijoita kohtaan.Samat promillerajat kaikille ketä käyttää ajotietä.LAKIPYKÄLÄT IHAN OUTOJA.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
simo h
Vast: känniset pyöräilijät
Niin eli sinä pidät yhtä suurena vahingona että vaarantaako kännikuski toisen ihmisen hengen vai aiheuttaako autoon pari naarmua?

Lakipykälät on suhteutettu rikoksen vakavuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinpä
Vast: känniset pyöräilijät
Miksi känniset jalankulkijat saavat toikkaroida ilman rangaistusta muun liikenteen seassa? Jos auto tölmäisee kännistä niin jalankulkijat nousevat takajaloilleen autoilijoita kohtaan. Samat promillerajat tosiaan kaikille jotka käyttää ajotietä (kyllä, jalkakäytävä on osa sitä tietä ja etenkin pyörätie ja suojatie).

Eli humalassa ei saa liikkua yhtään mihinkään. Ei sohvalta jääkaapille eikä ravintolan pöydästä tiskille vaan kun olet juonut itsesi humalaan, pitää sinun istua paikallasi kunnes puhallat alle 0,5 promillea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
P
Valvonta
Mistä löydetään resussit tuon valvomiseen???
Sekä miten pyöräilijän henkilöllisyys todennetaan, sillä pyöräilessähän ei ole pakko pitää mukanaan mitään henkilöpaoereitaan... 🤔
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
autoilija
Vast: Valvonta
Niin ja mitä yhteiskunta edes voittaisi valvomalla polkupyöräilijöitä, kun heistä aiheutuu sivullisille varsin vähän vahinkoa. Valvonta olisi kallista ja tehotonta. Itselleen aiheuttavat vahinkoa, mutta nekin ovat melko samassa suhteessa humalassa kävelemiseen. Miksei samantien kielletä koko alkoholia? - Ainiin, kieltolain aikana se kiellettiinkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyörävolttaaja
Vast: Valvonta
Juhannuksen aikaan voisi saada montakin pyöräfylleristiä haaviin. Toiset kaatuu vaikka neljäkin kertaa ja nousevat yhä satulaan. Juhannuksessa voi olla omaa taikaansa.

Itse olen heittänyt pyörällä volttia, kun rullaluistin meni ajaessa pinnoihin, oli toki kassissa, mut ohjaimessa. Pinnoissa on tullut siivutettua myös niin paprikaa kuin tomaattiakin. Nyt olen varovaisempi..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
näinpä
Kypäräpakkoko?
Aivan vääriä johtopäätöksiä taas. Kysykää vaikka pyöräliitosta tai sen äänitorvista. Pyöräilykypärä ei estä heidän mukaansa loukkaantumisia, joku Australiassa on näin kertonut. Jos lyöt pääsi reunakiveykseen, kypärä ei kulemma
auta yhtään, koska se lisää pään massaa ja vipuvaikutusta tjsp. Näille pyöräilypiireille ei järkipuheet tehoa, heidän mukaansa kaikkien sääntöjen tai pakkojen asettaminen pyöräilijöille on pahasta. Pyöräilijöiden pitäisi voida vapaasti koheltaa ja muilla pitää olla väistämisvelvollisuus ja rajoitteet. Heitä ei haittaa yhtään vaikka kypäränvastaisella propagandallaan aiheuttaisivat pyöräilijöiden vammautumisia tai kuolemia. (lääkärien arvioiden mukaan n. 10 kpl kypärättömyyden aiheuttamaa pyöräilykuolemaa vuodessa)
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
niinpä
Vast: Kypäräpakkoko?
Jalankulkijoita kuolee ja loukkaantuu enemmän. Miksi jalankulkijoille ei määrätä kypärää ja talvella nastakenkiä pakolliseksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
näinpä
Vast: Kypäräpakkoko?
Mopoilijoille taas on määrätty kypäräpakko. Samoilla nopeuksilla liikkuvat pyöräilijöiden kanssa. Mopoilu on paremmin verrattavissa pyöräilyyn kuin jalankulku.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmettelijä
Vast: Kypäräpakkoko?
Nimim. "näinpä" kirjoittaa mopoista: "samoilla nopeuksilla liikkuvat pyöräilijöiden kanssa."

Ilmeisesti nimim. "näinpä" kuuluu niihin, joiden mielestä pyöräilijän nopeus on aina vähintään 50 km/h - paitsi tietysti silloin kun pyöräilijä liikkuu "autotiellä" jolloin tämä matelee enintään 10 km/h nopeudella.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vauhti
Vast: Kypäräpakkoko?
Ja kun nämä 500000km/h vauhtia kulkevat pyöräilijät kuitenkin pakotetaan pyöräilemään jalankulkijoiden seassa, pitää jalankulkijoille säätää sama kypäräpakko koska ei se törmäysvoima ole jalankulkijalle pienempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Bi-syklisti
Hiprakassa fillarilla himaan?
Promille raja pitäis laittaa samaan kuin harrasteveneilyssäkin +0,5 promillea. Olen nähnyt tapauksia, joissa kuolema on ollut sekunneista kiinni kun humailanen pyöräilijä on ollut jäämässä bussin alle. No, ei kai sitä sentään alkolukkoa voi sykkeliin asentaa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
objektiivi
Vast: Hiprakassa fillarilla himaan?
Aika iso ero.

Kännissä pyöräilemällä saa olla aika kamikaze, että saa sivullisille aiheutettua kuoleman.

Veneellä tai autolla ajaessa voi helposti aiheuttaa kuoleman muille, mutta harvemmin itselleen, kun autot ja veneet ovat yhä turvallisempia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PP
Vast: Hiprakassa fillarilla himaan?
"Promille raja pitäis laittaa samaan kuin harrasteveneilyssäkin +0,5 promillea"
- olenko väärässä, vai onko se raja kuitenkin yhä 1,0 promillea?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää