Liikenne

Vuoden puheenaihe: Valvooko isoveli autoilua?

Suomessakin selvitetään tiemaksujen käyttöönottoa.
Suomessakin selvitetään tiemaksujen käyttöönottoa.

Liikenteen verotus on jälleen tapetilla. Jorma Ollilan johtama työryhmä pohtii Suomeen tiemaksuja, jotka voitaisiin periä ajan, paikan, ajoneuvotyypin ja ajotavan perusteella. Järjestelmän teknisiä ratkaisuja ja lakipohjaa selvitetään kevään aikana, työryhmällä on aikaa vuoden loppuun saakka.

Mikä hanke?

Nykyhallituksen ohjelmassa on maininta tienkäyttömaksujen selvittämisestä. Tätä varten liikenne- ja viestintäministeriö on liikenneministeri Merja Kyllösen johdolla asettanut työryhmän, jota johtaa Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila. Tavoitteena on ”oikeudenmukainen ja älykäs liikenne”.

Miksi tarvitaan?

EU:n pitkän aikavälin tavoite on soveltaa käyttömaksuja kaikkiin ajoneuvoihin koko liikenneverkolla. Työryhmä selvittää, miten Suomen tulisi edetä tiemaksujärjestelmien käyttöönotossa. Ruotsissa ruuhkamaksut ovat jo käytössä Tukholmassa ja Göteborgissa.

Mitä tehdään?

Työryhmä arvioi tiemaksujen teknisiä, liikenteellisiä ja taloudellisia kysymyksiä sekä tarvittavaa lainsäädäntöpohjaa. Ratkaiseva vaihe alkoi tammikuussa pidetyllä teknologiaseminaarilla. Kokonaisvaikutuksia yhteiskuntaan päästään arvioimaan ensi kesänä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Mitä malleja?

Uudistuksen 0-vaihtoehto on nykyjärjestelmä eli autovero + ajoneuvovero + polttoainevero. Sille on määritelty neljä vaihtoehtoista skenaariota. Niistä äärimmäinen on käytännössä satelliittipaikannukseen perustuva kilometrimaksu ajan, paikan, ajoneuvon tyypin sekä ajotavan perusteella.

Maksu vai vero?

Työryhmän tehtävänasettelussa käytetään termiä ”tiemaksu”. Nyt työryhmä on sillä kannalla, että tiemaksua onkin pidettävä verona. Veroa maksaisi ajoneuvon omistaja tai haltija. Maksullisuus koskisi koko maata, mutta veron suuruus voitaisiin porrastaa alueellisesti ja siitä voisi saada huojennusta tai vapautuksen.

Syntyykö ongelma?

Työryhmän mukaan aikaan ja paikkaan perustuva tienkäyttömaksu voidaan ottaa käyttöön, kunhan yksityisyyden suoja ja tietoturva-asiat ratkaistaan alusta lähtien kunnolla. ”Tiedot olisivat suojattuja ja niitä pääsisivät käsittelemään vain ne viranomaiset, joilla on siihen oikeus”, Jorma Ollila linjaa.

Autoliitto kritisoi

Autoliiton mukaan Ollilan vakuutus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta varmempaa olisi jättää tiedot keräämättä. ”Yleensä tietokantojen keräämisen aloittamisen jälkeen niiden käyttäjiksi ilmaantuu vähitellen uusia tahoja ja käyttöoikeuksia laajennetaan merkittävästi”, liitto huomauttaa.

Veroa veron päälle?

Autontuojat ry:n (AT) ja Autoalan Keskusliiton (AKL) mukaan uudella veroluonteisella maksulla on korvattava osittain tai kokonaan nykyisiä liikenteen veroja. Verotaakkaa ei saa lisätä. Jo nyt liikenteestä kerätään veroja noin 7 miljardia euroa joka vuosi. Niistä vain 0,8 miljardia käytetään tiestön hyväksi.

Varovaista tukea

AT ja AKL kuitenkin kannattavat asian selvittämistä. Järjestöjen mukaan Suomen autokanta nuorentuu, päästöt vähenevät ja liikenneturvallisuus kohentuu, jos autoilun verotus muuttuu omistamisen sijaan auton käytöstä maksamisen suuntaan.

Keskustelua on käytävä

Autoliitto kaipaa tieverokeskusteluun kansantaloudellista näkökulmaa. Julkinen keskustelu tieveron tarpeellisuudesta, verotasoista sekä järjestelmän rakentamis- ja käyttökustannuksista ei ole edes alkanut. On myös laskettava, miten verot vaikuttaisivat kotitalouksien liikkumiskustannuksiin eri puolilla Suomea.

Esimerkki

Kun Helsingin seudun ruuhkamaksuja selvitettiin, maksukatoksi arvioitiin kuusi euroa per arkipäivä. Vuoden 260 arkipäivältä olisi kertynyt näin enimmäismaksuja 1 560 euroa vuodessa. Summa vastaa 3 000 euron kuukausituloilla yli neljän prosentin kiritystä tuloveroasteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ennuste

Tienkäyttömaksusta tai -verosta tulee yksi liikennesektorin vuoden kuumista puheenaiheista. Virkamiestyöryhmä on ohittanut monet veroon vaikuttavat seikat liian kevyesti. Jorma Ollilan kytköksiä öljy-yhtiöön ja mahdolliseen järjestelmätoimittajaan arvioidaan kriittisesti. Moni kysyy, kannattaako Suomen pyrkiä maksujen määräämisessä aivan eturiviin.

Lähteet: Autoalan Keskusliitto, Autoliitto, liikenne- ja viestintäministeriö

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Gps
Seuranta käyttöön
Maksut ovat oikeudenmukaisia gps-seurannalla kerättyinä. Turha pelätä yksityisyyden suoja muetumisesta. Jo pitkän aikaa on ollut mahdollisuus seurata kännyköitä. Älykännyköitten kautta seurannan tarkkuus parani edelleen. Ja kännyköitä on niilläkin, joilla ei ole ajokorttia (lapset, teinit, vanhukset, muut) ja kännyköitä voi seurata teiden ja parkkipaikkojen ulkopuolellakin. Myös kauppojen bonuskorteista saa tietoa kuluttajaprofiilista tonnikalapurkin tarkkuudella ja kassan tarkkuudela. Kameroiden kasvontunnistuksella voidaan kartoittaa liikkuminen. Näissä kaikissa voidaan tunnistaa henkilön liikkuminen: missä, milloin ja kenen kanssa.
Joten ei auton likkeiden tunnistaminen riko yksityisyyden suojaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
harrasteautoilija
verotuksessa ei ole järjen häivää
Tällä hetkellä ajoneuvoveroa joutuu maksamaan kuvitteellisten päästöjen ja haittojen perusteella ajoneuvokohtaisen vakiosumman riippumatta siitä ajaako autolla parituhatta vai 200 000 km vuodessa.

Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maksaja
Mekö vain
Onhan se nyt varmasti niin että vain meitä verotetaan, ei tietenkään ulkomaisia liikkujia, kuten tehdään useissa muissa maissa, kaikki maksaa. Hieman myös kummastuttaa ollilan "kytkökset" onkohan ihan oikea kaveri tähän hommaa. Miksi ihmeeessä meidän pitää keksiä pyörä uudestaan, jos pakko kopioidaan joltain jo toimiva idea. Tosin silloin ei tarvitse maksaa hyvä veli porukalle palkkioita pyörän keksimisestä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Allan Savolainen
Liian moni taho haluaa käsiksi autoilijoiden liikkumisiin
Kännykkää ei ole pakko omistaa, tai sen voi laittaa halutessaan pois päältä. Kaupassa ei tarvitse käyttää bonuskorttia eikä ole pakko maksaa pankkikortilla, käteinen kelpaa. Kasvontunnistus toimii kohtuu huonosti ja siltäkin voi suojautua jos tahtoo.
Lisäksi GPS-seuranta on kallista, epätarkkaa, hankala päivittää koko autokantaan ja on olemassa jo paljon parempia järjestelmiä ruuhkamaksujen yms keräykseen. Kaksi esimerkkiä näistä on tietullit, eli ihan suoraan maksetaan maksu kun tullaan kaupunkiin, tai vaihtoehtoisesti rekisterikilpiseuranta. Kilpiä onkin Helsingissä seurattu jo vuosia, mutta pilottiprojekti lopetettiin koska selvisi että laki ei sallinut tietojen jakamista poliisin ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Kilpitunnistus olisi myös halpaa verrattuna GPS-laitteiden asentamiseen kaikkiin autoihin. GPS-projektin kohdallahan on kovasti mukana olleet myös poliisi ja vakuutusyhtiöt jotka mielellään myös haluasivat tuota tietoa itselleen ja tässä on yksi ongelma yksityisyyden suojan kanssa. Mikäli ruuhkamaksuja tms halutaan kerätä niin kerättyä tietoa ihmisten kulkemisista ei tule jakaa tai käyttää mihinkään muuhun kuin ruuhkamaksuihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ei edes tarvita
Vast: Liian moni taho haluaa käsiksi autoilijoiden liikkumisiin
Omituisia väitteitä.

Miten niin GPS olisi muka epätarkka ja hankala?

Paljon hankalampaahan sitä on pysähtyä johonkin kioskiin maksamaan sisääntuloväylällä.

Mutta onko Suomessa tarvetta ruuhkamaksuille? Ruuhkaa ei ole kuin pääkaupunkiseudulla, eikä sielläkään sietämättömän paljon. Pitääkö koko Suomea kurittaa pääkaupungin ongelmista? Jos ruuhkamaksuja tarvitaan, niin peritään niistä kuluja sitten vain niiltä joita ne koskee.

Autoilun veroa on parasta periä polttoaineessa, se maksaa joka saastuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää