Ovatko pitkät huoltovälit huijausta? Viekö merkitön huolto auton takuun? Kysyimme 11 kiperää kysymystä auton huollosta

Suomessa on yli miljoona autoa, joiden huolto-ohjelmista tingitään vaihtamalla vain välttämättömät öljyt ja suodattimet. Huollosta ei kannata kuitenkaan tinkiä, sillä se voi katkaista auton takuun. Kysyimme autonhuollon asiantuntijoilta, miten usein eri merkkisiä autoja tulee huoltaa ja mitä huollossa kannattaa huomioida.

Kari Pitkänen

 

Kuinka usein auto on huollettava?

Yhtä oikeaa vastausta ei ole. Nyrkkisäännön mukaan Suomen oloissa auto on hyvä käyttää huollossa joka vuosi.

Säännöllinen merkkihuolto voi olla edellytys ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vastaa
Valohoito
Älkää tuijottako pelkkää hintaa
Olen kilpailuttanut auton määräaikaishuoltoja ja todennut, että "määräaikaishuolto valmistajan huolto-ohjeen mukaan" voi tarkoittaa, korjaamosta riippuen, ihan mitä tahansa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Säfööri
Vast: Älkää tuijottako pelkkää hintaa
Näin on käynyt. Eikä se merkkiliike ole aina onnistunut, edes välttävästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jakari
Juuh
Onneksi olen niin köyhä ettei ole varaa ostaa uutta tai edes vähän käytettyä autoa niin ei tarvitse välittää merkkihuolloista. Itse korjaa mitä pystyy ja halpapaja loput.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
"Reeraaja"
Vast: Juuh
Sama juttu. 21 vuotias autovanhus ja yli 400 000km ajettu. Aina läpi katsastuksesta. Vanhassa vara parempi. Kuka ne miljoona uutta sähköautoa ostaa Suomeen, kun palkat on 2000 euroa/kk tai alle? Sipilän on helppo huudella Teslan kyydistä ja alentaa kalliiden sähkö-ja hybridiautojen verotusta omaksi hyödykseen, jonka sitten köyhät, vanhojen autojen omistajat maksavat. Se uuden auton ja varsinkin sähköauton hankinta onkin varsin suuri ympäristöteko (luetaan ympäristörikos. 500 kiloa akkuja = ympäristörikos, uuden auton valmistukseen tarvittavat raaka-aineet = ympäristörikos) Vanhaa korjaamalla maailma pelastuu, vai rakennetaanko aina uusi talo, kun kylpyhuoneen hana hajoaa????. Todellinen ympäristön tuhoaja on WTO, joka mahdollistaa 400m konttilaivojen järkyttävät pienhiukkaspäästöt, jotka ovat ihmiselle hengenvaarallisia aiheuttaen miljoonia kuolemia ympäri maailman. 20 maailman suurinta rahtilaivaa päästää ilmaan ihmisiä tappavia pienhiukkasia yhtä paljon kuin kaikki maailman dieselautot ja rahtilaivoja kulkee pitkin maailman meriä 65 000 kappaletta. Siinä on ympäristörikosta kerrakseen, mutta siitä ei voi puhua, koska vapaakaupan kieltäminen köyhdyttäisi pääomaherroja kun ei voisi käyttää kaukoidän orjatyövoimaa..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tarkkuuttaa, kiitos
Vast: Juuh
WTO ei säätele laivojen päästöjä vaan YK:n alainen IMO.
Köyhäkin saa aikanaan sähköauton jos joku ostaa niitä uutena, muuten ei.
Ns. hyvätuloinen kymmenys maksaa kolmanneksen tuloveroista; ei se köyhä niitä veroja maksa jos ei rikaskaan. Palkkatyössä on näköjään tyhmää olla kun sekä ylhäältä että alhaalta ilkutaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
autoilija
helppoa ja halpaa
Öljynvaihdot kun tekee 15t välein, jäähdytys- ja jarrunesteiden vaihdot joka kolmas vuosi. Automaattivaihteistoöljyn vaihdot 60t välein. Tulpat 60-120t välein. Jarrujen tarkastus ja puhdistus tarvittaessa palojen vaihto talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Sillä mennään pitkälle ja halvalla
Viat korjataan kun niitä ilmestyy. Vikakoodit luetaan 7€ palikalla ja kännykällä. Ennen katsastusta.



Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kyynikko
Vast: helppoa ja halpaa
Oikein, monien autojen ohjekirjoissa lukee pienellä että öljynvaihtoväli on 30 000km mikäli ei ajeta lyhyitä matkoja ja/tai kylmässä. Moni auto menee tuon 30 000km välein vaikka oikeasti täällä pitäisi vaihtaa öljyt useammin. No, ongelmat eivät osu ensimmäiselle omistajalle joten systeemi tavallaan toimii joka tapauksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »