Riittääkö sähköautojen latauspisteitä kaikille?

Kari Pitkänen

Artikkeli Nordkappin valloituksesta sähköautolla sai lukijan pohtimaan, montako sähköautoa matkalla riittää muuttamaan matkaajan suunnitelmat? Millaisia autojonoja syntyy latausasemille, ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (18)

Vastaa
Fiat 600
Kyllä riittää
Sähköautojen kasvuennusteet - 100 000 autoa vuodessa - ovat unimaailmaa. Hyvä jos päästään 1000 vauhtiin. Näihin riittää pelkästään K-kauppojen tolpat, sillä sähköautoja on vain kaupungeissa rikkailla ihmisillä. Vai käykö he K-kaupassa?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PeLa
Vast: Kyllä riittää
Olen samaa mieltä. Itse en täyssähköön lähde. Se ei sovi ajotarpeisiini. Hybridi voisi hieman kiinnostaa, jos hinta olisi kohtuullinen ja lataustekniikka tehokkaampi. Nyt ne ovat vain kallis mainoskikka. Myös akkuturvallisuus arveluttaa kerrostalon alakerran autohallissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaukana on haaveet
Vast: Kyllä riittää
Satatuhatta sähköautoa vuodessa tarkoittaisi sitä että melkein kaikki uutena myytävät henkilöautot olisivat sähköautoja. Nyt myyntimäärä on jotain parituhatta vuodessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Epätietoinen
Per lataus
Voisiko joku ystävällisesti kertoa paljonko Wirtasia kuluu yhteen lataukseen, vaikka keskimäärin?
Haluaisin vain laskea sen hinnan täkäläisen (Caruna) sähkönsiirtohinnan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Luvut löytyvät etsimällä
Vast: Per lataus
Muistaakseni sähköauton sähkön kustannus oli luokkaa 2e/100 km kun bensa-autolla ollaan viisinkertaisessa luvussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mauri
Vast: Per lataus
"sähköauton sähkön kustannus oli luokkaa 2e/100 km"
Pätee vain siellä missä ei Caruna pääse ryöstämän söhkön siirrosta.
"suora kopio laskulta
Laskun yhteenveto
Myynti yhteensä 29,99 ¤
Siirto yhteensä 64,53 ¤"
Näin Caruna hinnoitele siiron joten sähkön hinnalla ei merkitystä ole kun tuossa myynti yhtensä on mukana myös sähkövero ja ALV
Joten pelkä sähkö ei maksa oikeastaan mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Per lataus
Nimimerkki Mauri siteeraa aiempaa kirjoittajaa:
"sähköauton sähkön kustannus oli luokkaa 2e/100 km",

ja toteaa sitten:
"Pätee vain siellä missä ei Caruna pääse ryöstämän söhkön siirrosta."

En oikein usko tuohon kahden euron kustannuksiin / 100km.
Itse vaihdoin täyshybridistä, ei siis pistokehybridi, täyssähköautoon ja aloin seurata sähkön kulutusta.
Kaivoin sitten esiin omat sähkölakuni. Katsoin kilowattitunnit, liittymän hinnan, sähkön hinnan ja siirtohinnan ja sain kilowattitunnin hinnan. Lopputulos oli se että sadan kilometrin sähkökustannuksilla olisi saanut vajaat kaksi litraa bensaa. Se oli kesällä, nyt talvella kun on koko ajan lämmitys päällä on kulutus kyllä noussut, mutta ei ole lähelläkään sen pihin hybridin kulutusta.

Laskelmani tein siltä pohjalta että maksan itse sähköni. Nythän sähköä saa monesta paikasta ilmaiseksi. Sitä en tiedä kauanko tämä jatkuu ja mikä tulee olemaan kauppakeskuksissa lataamisen hinta. Mahdollistahan on että kauppiaat edelleen pyrkivät houkuttelemaan sähköautoilijoita asiakkaikseen.
Mistään suurista summista tässä ei ole kyse. Viimeksi kun kävin ruokaostoksilla sain akkuun 3 kWh sähköä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
noin 17kWh / 100km
Vast: Per lataus
Riippuu ajosta, lämmityksen tarpeesta yms. seikoista, mutta jos laskee että 17kWh / 100km, niin ollaan oikeassa suuruusluokassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
proffa
Siirto ?
Tein tossa wanhana töpselisetänä pikku laskelman jos mulla olisi patteriajoneuvo niin mulla kallistuisi tuo sähkölasku vaivaiset 7x ? Onko se paljon ? Ja sitten pitäisi sähköyhtiön vahvistaa linjat jo sitäkin varten että minä yksistään saisin pikaladattua patterini, sen jälkeen kun mulla on nostettu tuo sulakekoko äärettömän suureksi sekä vaihdettu syöttökaapeli , halpaa vai mitä ?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Siirto ?
Nimimerkki proffa on laskenut: "Tein tossa wanhana töpselisetänä pikku laskelman jos mulla olisi patteriajoneuvo niin mulla kallistuisi tuo sähkölasku vaivaiset 7x ? Onko se paljon ?"
Minäkin laskin. Ajan noin 15000 kilometriä vuodessa ja sähköä kuluu noin 15 kWh/100 km. Tuo tekisi siis 2250 kWh/vuosi. Minulla kuluu maalämpö omakotitalossa noin 9000 kWh/vuosi. Jos minun kulutukseni nousisi kuten proffalla seitsenkertaiseksi niin sähköä menisi 63000 kWh/vuosi.
Sähköauto lisää kulutukseni kuitenkin vain 11250 kilowattituntiin, eli kulutus on 1.25-kertainen.
Ja kun se sähköauto on ylivoimainen energiatehokkuudessa niin autoiluni energiakustannukset ovat noin viidesosa siitä mitä ne olivat bensa-autolla.

Lopuksi sitten proffa maalailee kauhukuvia: "Ja sitten pitäisi sähköyhtiön vahvistaa linjat jo sitäkin varten että minä yksistään saisin pikaladattua patterini, sen jälkeen kun mulla on nostettu tuo sulakekoko äärettömän suureksi sekä vaihdettu syöttökaapeli , halpaa vai mitä ?"
Minulla on tilanne edelleen se että omissa paikoissani lataan autoani tavallisesta 10 ampeerin sulakkeeseen liitetystä pistorasiasta. Ei ole sulakekokoja muutettu eikä syöttökaapeleita vaihdettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Taisit laskea väärin
Vast: Siirto ?
Meillä on kaksi autoa. Toisella ajetaan 40 tonnia vuodessa ja aika paljon vähän pidempiäkin matkoja, joten kaikki ajo ei onnistuisi mukavasti sähköautolla. Toiseen autoon tulee 10 tonnia vuodessa ja se on enimmäkseen työajoa ja lähialueajoa, joten sen voisi hoitaa sähköautolla. Myös toisen auton ajoa voisi siirtää sähköautoon. Tällä pohjalla voisi laskea että sähköautolla voisi tulla suunnilleen se mitä suomalaiset ajaa keskimäärin, eli 18 tonnia vuodessa. Sähköauto kuluttaa noin 17kWh/100km, joten tuolla 18 tonnin ajolla sähköä kuluisi sähköautoon 3000kWh, ei kuullosta pahalta, 15 sentin hinnnalla se tarkoittaisi 450€. Tuolla rahalla saa nykyisin 300 litraa bensaa, jolla ajelee noin 5000km. Sähköä kuluu siis alle kolmannes bensakuluista, jos lasketaan vain ajaminen. Mutta tavlikäytössä olisi fiksua alkaa käyttämään sähköautossa sisätilanlämmitintä, ettei autoa lämmitetä pelkästään akkusähköllä. Bensa-autossa lämppäriä ei ole kaivattu, koska auto lämpiää hyvin nopeasti käynnistyken jälkeen.

Tuo 3000kWh tekee vään reilu 8kWh vuorokaudessa ja tarkoittaa sitä että jos käyttää joka yö 8h lataamiseen, niin ladataan 1kW teholla, eli alle 5A virralla. Eiköhän sinun liittymä sen kestä ja jos ei kestä, niin ihan äärirajoilla olet jo nyt liittymän riittävyyden kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kallu
Ilmankos...
... eräiden kauppojen parkkihalleihin on tullut parkkikiekkovaatimus. Ei makuuteta autoja latauksessa ilmaiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sähköautoilija
Latauspisteitä riittää
Kyllä latauspisteitä on ihan tarpeeksi. Niistä nyt tehdään ihan liian suurta numeroa. Tavallisesta pistorasiastakin jo sähköautoa lataa, ei siinä sen ihmeempiä tarvita.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Verkkojen vahvistus maksaa
Vast: Latauspisteitä riittää
Aika harvalla edes on auton lähellä sitä omaa pistorasiaa. Tämä koskee vain lähinnä omakotitaloasukkaita. Kesta-alueen kerrostalojen asukkailla on usien autot kadunvarressa ilman sähköä. Vaikka olisi oma parkkiruutu ja siinä lämmitystlppa, niin sitä ei ole mitoitettu siihen että sitä käytettäisiin koko yö auton lataamiseen. Kun asuin kerrostalossa, niin auto oli usein aamulla kylmä, koska parkkialueen pääsulake oli tai vikavirta oli lauennut joko ylikuormituksen tai viallisten laitteiden vuoksi. Aika kiva jos sähkö puuttuu ja aamulla pitäisi lähteä sähköautolla liikkeille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Nurppi
Mopo keulii, sähköllä?
Viikon sisällä politiikot ovat keulineet pelastaakseen maapallon. Vouhotus on sitä luokkaa, että siirryn sivummalle ja menen Trumpin kanssa samaan nurkkaan odottamaan josko järki palaisi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mauri
Sähköauto
Kyllä jokainen joka sähköauton hankii huolehtii myös siitä että lataus piste löyty asunon luota ihan omaan käyttöön tehtynä.
Se ei paljoa maksa suhteessa sähköautoon ja käytöikää sillä kuitenkin on vähintään 4 sähköauton ikä,
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei ole niin helppoa
Vast: Sähköauto
Kääntäen, vain sellaiset hankkivat sähköauton, joilla latauspiste järjestyy helposti. Yli puolet suomalaista asuu yhtiömuotoisesti ja silloin latauspaikka kotona ei ole edes itse päätettävissä, vaan siitä päättää taloyhtiö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mutta se maksaa
Latauspisteitä saadaan tarpeen mukaan
Suurin osa lataa sähköautoa silloin kun se on normaalin äivärytmin vuoksi pysäköitynä. Eli mieluiten kotona ja toiseksi mieluiten työpaikalla. Tosin verottaja haluaa laskea työpailla lataamisen palkanarvoiseksi etuudeksi, joten voi olla että sitäkin vältetään, jos lataaminen suinkin vaan onnistuu kotona.

Kalliin sähköauton ostaja haluaa säästää energiankuluissa ja haluaa tietysti maksaa sähköstä korkeintaan kotitaloussähkönsä verran.

Jotta vapaasti maksusta käytettävät latauspisteet yleistyisivät, niille pitäisi olla kysyntää ja niistä pitäisi saada niin paljon katetta, että investoinnit saadaan kuoletettua ja vähän pitäisi tulla voittoakin. Mutta koska huoltoasemalatuasta käytetään vain pakosta, niin niiden tuotot jäävät vaatimattomiksi, eikä niiden järjestäminen tule juurikaan kiinnostamaan yrittäjiä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »