Sähköautolla Nordkappiin ja takaisin – Saako akut pidettyä latingissa?

Tuomas Sauliala on kolunnut Lappia ja Norjaa sähköautolla kahtena kesänä. Teslalla matkaa taittui 3 695 kilometriä, ja lataussähköt maksoivat 73 euroa.

Matka Euroopan katolle Norjan Nordkappiin sujui Teslalla ilman isoja vaikeuksia. Maailman pohjoisin SC-latauspistekin sijaitsee Kilpisjärventien päässä Norjan rannikolla.
Matka Euroopan katolle Norjan Nordkappiin sujui Teslalla ilman isoja vaikeuksia. Maailman pohjoisin SC-latauspistekin sijaitsee Kilpisjärventien päässä Norjan rannikolla.

Kari Pitkänen

Automatka Helsingistä Nordkappiin ja takaisin on haastava millä käyttövoimalla tahansa. Bensiini- tai dieselautoilija voi kuitenkin olla varma yhdestä asiasta: sopivia tankkauspaikkoja ja...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suuri puhallus
Mielenkiintoinen tuo sähköautoilun verokohtelu verrattuna muuhun autoiluun.
Kalliin sähköauton hankintaa tuetaan halvemmalla verotuksella hankintavaiheessa. Tarkoittaa tuossa kohtaa verotukea hyväosaisille varakkaille henkilöille.
Käytetyn sähkön verotus on sitten vain murto-osa polttoaineiden valmisteverosta. Siis taas suositaan hyväosaisia.
Siis suuri puhallus köyhemmältä kansanosalta hyväosaisille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Suuri puhallus
Mielenkiintoinen ajattelu, mitä sähköautosta esitetään. Liekkö siinä lainkaan ymmärrystä?
Kun laskee sähköautoilun kilometrihinnan vaikkapa 300.000 km matkalle ja saman muille käyttövoimille, alkaa eri käyttövoimien todellisuus hahmottua - hankinta plus ylläpito plus käyttö. Mitkä mahtavatkaan olla rahvaan ajatukset rikkaiden menopelistä raakojen, hyvin paljaiden lukujen näkemisen jälkeen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eestaas
Itse ajan Lappiin ja takaisin yhdellä tankkauskerralla, myös talvella. Kuinkahan kauan olisi reissu kestänyt sähköautolla talvella? Talvellahan useimmat etelänvetelät Lappiin suuntaavat. Eikä kovin moni sadan tonnin autoilla. Miksei testiä tehty 15 000 euron käytetyllä Nissanilla? Siinä latausväli on max 150 kilometrin luokkaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eestaas
Et todellakaan aja. Ellet sitten asu lapissa. Tai keski-suomessa. Etkö myöskään pidä lainkaan wc/ruokailu taukoja? Kova sälli mikäli niin on. Mutta mainittakoon se että Teslaankin lataa jo aika monta kilometriä lyhyenkin tauon aikana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Eestaas
Sisälukutaito on hyve. Kyse oli tankkauskerroista. Turusta Leville on noin 1000 km. Autoni kuluttaa 4-4,5l/100km ja tankin koko 55l eli ajan tankillisella yli 1200km, toisin sanoen helposti yhdellä tankkauksella Leville edestakaisin. Minulla ei ole Teslaa, tuskin PP:lläkään. Leafillä latauskertoja tulee noin 12-14 ja kestää varsin kauan (4-14h) per latauskerta. Matka siis kestää ja kestää. Jollet PP usko niin kokeile, jos on aikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »