Liikenne

Muista tarkistaa öljyt

Mittatikku kouraan ja öljyntarkistukseen. Pitkien öljynvaihtovälien vuoksi öljyntarkistus on jopa aiempaa tärkeämpää.
Mittatikku kouraan ja öljyntarkistukseen. Pitkien öljynvaihtovälien vuoksi öljyntarkistus on jopa aiempaa tärkeämpää.

Muutaman vakiotoimen pitäisi kuulua jokaisen autoilijan arkeen tankkaamisen ja pissapojan säiliön täyttämisen ohella. Ensimmäinen ja tärkein niistä on öljyntarkistus.

– Vaikka nykyautot ovat varsin huoltovapaita, öljyntarkistus ei ole edelleenkään vanhanaikaista. Pikemminkin päin vastoin. Aiemmin öljyt vaihdettiin kymmenen, jopa viiden tuhannen kilometrin välein. Nyt vaihtoväli on jopa
30 000 kilometriä. Näin ollen öljyntarkistus on jopa tärkeämpää kuin ennen, neuvontainsinööri Krister Kronqvist ExxonMobil Finlandilta muistuttaa.

– Varsinkin talvella, jolloin öljyä kuluu hieman kesäajoa enemmän, moottoriöljyn määrä kannattaa tarkistaa vähintään kuukauden, kahden välein ajomäärästä riippuen ja lisätä sitä tarvittaessa. Useat autonvalmistajat suosittelevat jopa viikon tarkistusvälejä, Kronqvist muistuttaa.

Kylmä moottori syö öljyä enemmän, koska välykset ovat suuremmat. Mikäli öljy on huventunut, jäljelle jäävä öljy rasittuu enemmän, minkä myötä se likaantuu ja kuluu.

Moottoriin kannattaa valita täyssynteettistä moottoriöljyä, koska se kiertää moottorissa myös kovalla pakkasella, pitää sen puhtaana ja suojaa sitä kulumiselta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomalaisautoilijat ovat tulleet varsin huolettomiksi, sillä ExxonMobilin teettämän tutkimuksen mukaan vain alle joka kymmenes autoilija tarkistaa öljyt säännöllisesti.

– Autojen tekniikka pelottaa ihmisiä. Muutama vuosikymmen sitten moottoritila oli helppo ymmärtää. Nyt auton sydän on paketoitu mustaan hienoon muovikoteloon, ja maallikko kokee, ettei uskalla kajota mihinkään ja huoltoliikkeet lyövät löylyä lisää, Kronqvist kuvaa.

Vanhan tekniikan autoissa öljynpainevalon syttyminen enteili lähestyvää koneremonttia. Vakava paikka öljynpaineen merkkivalon syttyminen ajon aikana on edelleen, vaikka ihmiset toisin luulevat.

– Öljynpainevalo on viimeinen hälytys, sillä tosiasiassa voi olla, että öljy on ollut vähissä jo kauan ennen varoitusvalon syttymistä. Missä vaiheessa valo syttyy tai siitä tulee muu varoitus, on automerkkikohtainen. Valo ilmoittaa öljynpaineesta eikä se aina suoraan korreloi öljymäärään, Kronqvist muistuttaa.

On myös autoja, joissa ei ole perinteistä öljytikkua enää ollenkaan, vaan öljymäärän voi tarkistaa ajotietokoneen monitoiminäytöltä.

Edelleen on vallalla sitkeä käsitys, että öljyä kuluttava moottori on jotenkin viallinen.

– Pieni öljynkulutus on normaalia, monen autonvalmistajan mukaan jopa suotavaa, Kronqvist sanoo.

Mikäli öljyn taso alkaa kolkutella mittatikun minimirajaa, on lisättävä öljyä. Kahta erinimistä tuotetta saa sekoittaa, mutta öljyn pitää olla ominaisuuksiltaan ja luokitukseltaan samanlaista kuin öljytilassa on entuudestaan.

Joillain automerkeillä on erittäin tiukkoja vaatimuksia öljyille. Ongelmia voi ilmetä silloin, jos matkan päällä ollessaan tulee lisäystarve eikä samaa laatua ole mukana. Erikoisöljyä tai asiantuntevaa opastausta ei saa joka huoltamolta.

– Hyvä tapa olisi ostaa litran pullo mukaan huollon yhteydessä, silloin mukana olisi varmasti oikeaa öljyä.

Joskus voi käydä niinkin, että öljymäärä näyttäisi lisääntyvän. Varsinkin dieselautoille talvikeleillä toistuvat lyhyet matkat ovat kova rasite, ja ääritapauksessa saattaa käydä niin, että dieseliä joutuu öljyn joukkoon.

Kronqvistin mukaan maallikko ei tätä helposti havaitse. Ilmiötä voi epäillä, mikäli öljy on ajomäärään nähden yllättävän kirkasta tai jos se haiskahtaa dieseliltä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uudemmissa dieseleissä on hiukkassuodattimet pakokaasujen puhdistamiseksi. Ylimääräistä polttoainetta syötetään sylinteriin, joka ohjaa palotapahtumaa niin, että palaminen jatkuu pakokanavassa karstan polttamiseksi. Pelkästään lyhyitä matkoja ajettaessa tapahtuma jää toistuvasti kesken, ja näin on vaara, että dieseliä joutuu öljyn joukkoon.

– Olisikin ensiarvoisen tärkeää ajaa kerran viikossa kunnon maantiekierros, Kronqvist sanoo.

Öljyntarkistuksessa luotettavan mittaustuloksen saa, kun auto on tasaisella alustalla ja moottori lämmin. Pysäyttämisen jälkeen odotetaan muutama minuutti ennen mittausta.

– Eli tikku ulos, pyyhkäisy rätillä ja uusi mittaus. Mikäli öljyä on selkeästi liian vähän, lisätään sitä puolisen litraa. Täytön jälkeen odotetaan muutama minuutti ja tarkistetaan uudelleen. Litraa enempää ei kannata lisätä, sillä myös ylitäyttö on pahasta.

Jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys on syytä tarkistaa viimeistään nyt. Perinteisiä ja silikaattivapaita jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään.
Jäähdytinnesteen pakkasenkestävyys on syytä tarkistaa viimeistään nyt. Perinteisiä ja silikaattivapaita jäähdytinnesteitä ei saa sekoittaa keskenään.
Joissain uusissa autoissa ei ole enää lainkaan öljytikkua, vaan öljytason korkeus selviää ajotietokoneen monitoiminäytöltä.
Joissain uusissa autoissa ei ole enää lainkaan öljytikkua, vaan öljytason korkeus selviää ajotietokoneen monitoiminäytöltä.
Kylmällä ilmalla renkaan ilmanpaine laskee. Siksi talvirenkaisiin suositellaan hieman kesärenkaita korkeampaa ilmanpainetta.
Kylmällä ilmalla renkaan ilmanpaine laskee. Siksi talvirenkaisiin suositellaan hieman kesärenkaita korkeampaa ilmanpainetta.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vastaa
KV
Wanhanaikaista
Eipä ole uudessa autossa öljytikkua, saati lohkolämmitintä. Webasto kuluttaa akun lyhyellä matkalla, eikä mitään voi säätää ilman huollon tietokonetta. Tähän on tultu, joten ei kai tarvitse enää välittää autostaan, niitähän saa uusia...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.