Kitkat vai nastat? Näin pelastusalan ammattilainen vastaa ikuisuuskysymykseen

Internetistä hankittujen renkaiden hintaetu voi kääntyä nopeasti miinusmerkkiseksi, jollet osaa varautua vaarallisiin huteihin ja yllättäviin lisäkuluihin. Pelastusalan ammattilainen näkee työssään, ettei ainakaan auton renkaista kannata säästää, etenkään talvella.

Pekka Virtanen

Nyt on juuri oikea aika tarkistaa talvirenkaiden kunto. Keliin sopivat ja hyväkuntoiset renkaat ratkaisevat turvallisen liikkumisen talvikaudella.

Muista, että huipprengaskin muuttuu ikää...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Tilaan 1 kk 0 €
Olen jo tilaaja
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

nastat
ilman muuta jos ei tunne olevansa huippukuski kitkoita muu liikenne kärsii pitkät jarrutusmatkat alhaisempi nopeus hitaanpi liikkeellelähtö kitkoja voi suositella pieniä matkoja ajaville ilman aikataulua
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: nastat
Päinvastoin. Paljon ajava pärjää kitkoilla. Nastarenkaat sopii satunnaisesti autoilevalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mielipidekkö ?
Jos haetaan pitoa ei liene vaikea kysymys kummat alle asennetaan , mielipiteensä saa pitää jokainen, raaka totuus vaan on toinen !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mielipidekkö ?
Nastat jos turvallisuutta haluat!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mielipidekkö ?
Märällä asfaltilla nasta onkin hyvä, varsinkin hieman huonommalle kuskille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mielipidekkö ?
Kuinka moni täällä kommentoivista on ajanut kitkoilla?
Ajan itse noin 60000 km vuodessa ja kumpiakin on ollut.
Nykyään ajan kitkoilla ovat kehittyneet paljon viime vuosina.
Itse ajan kaikilla mahdollisilla teillä päivittäin eli valtatiestä hiekkateihin joka kelillä olen päässyt kohteeseen oli alla nastat tai kitkat. Nastojen ongelma on minusta se että niihin luotetaan liikaa kun nastakaan ei poista fysiikanlakeja eli jos on liukasta niin nastakaan ei ihmeisiin pysty varsinkaan kun ovat nykyään niin pirun pieniä ja kun nastoilla ajat pidon menetys tulee tosi rajusti.
Kitkojen ongelma on rampit ja liikenneympyrät joissa jää kiillotetaan eli ei ole lainkaan karheutta. Taitaa olla tämäkin tosi paljon mielipide kysymys mutta aika usein ne ketkä parjaa kitkoja ei ole kokeillut lähi vuosina niitä ja eikä varsinkaan laatu merkkien kitkoja.

Ne kenellä on nastat toivoisin silti teidän muistavan etteivät ne kesäkeliä tee eli huonossa kelissä malttia liikenteeseen.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mielipidekkö ?
Jännää että ktikailijat kertovat että kitkat ovat ihan yhtä hyvät mutta kuitenkin pitää ennakoida enemmän. Penteleen nastarengaskuskit jatkavat ajoa kuin kesäkelillä...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mielipidekkö ?
Nastarengas pitää paremmin vain uutena. Yhden tai kahden talven jälkeen pidossa ei enää ole juurikaan eroa kitkarenkaaseen verrattuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Itse ajoin kesärenkailla neljä talvea
Olen niin vanha gubbe, että ajoin neljä vuotta pelkillä kesärenkailla vuoden ympäri silloin, kun talvirengaspakkoa ei vielä ollut. Hyvin kaikki sujui talviajossakin pelkillä kesärenkailla. Ja tammikuussa ajamani inssiajokin suoritettiin autokouluautolla kesärenkaat alla. Nastarenkaat olivat siihen aikaan vasta kehitteillä ja nastojen ulkonema taisi olla aluksi 2 mm ilman, että nastat painuivat sisälle kumiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Itse ajoin kesärenkailla neljä talvea
Samoin täällä. Kaskenmäki ei ollut kesäkumeilla ongelma kumpaankaan suuntaan, vaikka silloin talvet olivat talvia. Kerran en nollakelissä päässyt kinoksien valtaamaa Vasaramäkeä, mutta ei se haitannut, kun matka oli lyhyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nastakielto
Pakko kieltää nastat, tiet niin huonossa kunnossa, kamala ajaa ja syntyy kolareita liukkaalla.
Missä muualla levitetään kalliilla rahalla uutta asfalttia ja sen jälkeen aletaan oikein porukalla tuhoamaan sitä?
Aivan kertakaikkisen käsittämätöntä touhua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nastakielto
kolarikorjaamot ja lääkäriasemat kiittää nastakiellot
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nastakielto
Kitkarenkaiden pito perustuu pitkäli siihen, että suurin osa käyttää nastarenkaita. Ne karhentavat jäisen tienpinnan, jotta kitkoillakin pärjää jotenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Nastakielto
"jussuf": Asiaa on ihan tutkittukin: kitkarenkaat eivät näy mitenkään yliedustettuina kolaritilastoissa Suomessa. Mitään katastrofia ei ole tapahtunut esim Norjassa. Osasyy on varmaan että kitkarenkaita käytetään enemmän uudemmissa ja paremmissa autoissa. Onhan se aivan käsittämätöntä jos kuvitellaan ettei nelivetoisella nykyautolla pärjää pohjolan oloihin tehdyillä kitkarenkailla. Kollektiivinen autolehtien rengastestien ylläpitämä harha jyllää. Suomessa ajetaan enemään kuolonkolareita heinäkuussa nastarenkailla kuin kitkarenkailla helmikuussa.

"Kai": Kyllä kitkarenkaat pitävät jäälläkin ihan ilman nastojen aiheuttamaa karhennusta, kokeilisit vaikka joskus. Ja mitenkäs paljon sitä "karhennusta" muka tarvitsevaa jääpintaa oikeasti onkaan? Esimerkiksi verrattuna ihan paljaaseen asfalttiin, joka ei varmasti mitään puolen vuoden nastakarhennusta tarvitsisi. Paitsi rengasvalmistajien ja asfalttifirmojen mielestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
KIT KAT !
Mulla ei ole ajokokemusta kuin sellaiset runsaat 2,5 miljoonaa km, ja alueena on ollut koko suomi, keli kuin keli, kyllä minäkin jotakin tiedän, sekä olen ajanut muutama satatuhatta km rättikesäkumeillakin talvella !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
silloinennen
60 luvulla ajoin michelineillä kesät talvet, raskas diesel oli alla ja pakettiautossa oli talvirenkaat vain takana ilman nastoja jotka oli kalliita silloin
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: silloinennen
Minäkin muistan ajan,jolloin ei ollut mitään väliä, millaisilla renkailla ajeltiin ja kuinka lujaa. Kuuden voltin akku talvipimeällä antoi rapaisista lyhdyistä riittävän ajovalon ja heijastimista ei kukaan ollut edes kuullut. Kaikki käyttivät sääntöjen mukaan kulkusuunnassaan tien oikeaa laitaa. Kun jalankulkijoita koskeva sääntö uudistui ja vasemman puolen käyttöä suositeltiin, oli se laajan ihmetyksen aihe. Jos sama anarkia jatkuisi, voisi olla, etten ilman todella hyvää syytä lähtisi syksyllä ja talvella pimeän aikaan ulos. Minun työkaluni oli joskus englanttilainen kuorma-auto. Sen takapyörissä olivat suuripalaiset talvipyörät ja tiellä pysyminen oli kuskin ja tuurin varassa etenkin maaseudun polanteisilla ja jäisillä tientapaisilla. Joskus oli tiukassa paikassa paettava ojaan, kun vastaan tuli toinen samanlainen, jolta tuuri oli juuri loppunut ja tiekin näytti täyttävän vain osan tarpeesta. Onneksi tuota aikaa ei enää ainakaan näillä liikennemäärillä tarvitse elää. You Tuben kolarivideot tuolta Haminan itäpuolelta olisivat ihan lässyä juutua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikä ihmeen ikuisuuskysymys?
Nuorempana minä hiihdin kouluun kesällä ja uin kouluun talvella, eikä mitään ongelmia ollut.
Ja niin, kitkat ovat vain ammattilaisille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kitkarengas on oikea talvirengas
Miten ihmeessä esim Norjassa pärjäävät kun nastarenkaiden osuus on jo alle 40%? Norjassa keli vaihtelee pitkälti samoin kuin eteläisessä Suomessa, eli paljon plussakelejä ja toisaalta mustaa jäätä. Nastafanaatikothan aina puolustelevat miten juuri näissä keleissä nastoja tarvitaan. Ei siis oikeasti tarvita. Oohjoisen lumikeleillehän kitkat olisivat myös omiaan mutta toisaalta siellä on niin vähän liikennettä että aivan sama, jyrätkööt nastoilla. Onhan tuo paljaan asfaltin jyrsiminen nastoilla aivan kaistapäistä touhua, vastuutonta hätävarjelun liioittelua kuten VTT:n tutkija vuosi sitten totesi. Tottakai nasta pitää äärimmäisissä oloissa parhaiten, mutta onko se sitten kokonaisuuden kannalta tarpeen? Todennäköisesti ei. Kuitenkin se ajoissa alle laitettu kitkarengas toimii yllättävissä kelioloissa paljon paremmin kuin varastossa oleva nastarengas. Ja ne jotka väittävät, että kitkarengas pitää jäällä kuten kesärengas eivät tiedä mistä puhuvat. Kitka- ja nastarenkaan välinen ero on todella paljon pienempi kuin kitka- ja kesärenkaan. Henkilökohtainen kokemus voi johtaa harhakuvitelmiin mutta tässä kehoitan oikeasti kokeilemaan. Voin sanoa että perstuntumalta ei pysty sanomaan jäälläkään onko alla kunnollinen pohjolan oloihin tehty kitkarengas vai nastarengas.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kolme rengaskertaa paras, turvaa itsesi!
Kitkoilla voi olla sellaiset parin talven pitoaika, sitten toimivuus jo heikentynyt. Mikäli suhteuttaa nykyauton hintaan , paljon ajavalla saisi olla kolmet rengaskerrat omine vanteineen: kesärenkaat, kitkat ja nastat. Rengasliike vaihtaa paketin tuossa tuokiossa ja näin voisi mennä säärintamien mukaan. Uusi malli olisi jo ajat sitten pitänyt ottaa käyttöön!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kolme rengaskertaa paras, turvaa itsesi!
Sekä kitka- että nastarenkailla on tietysti rajallinen käyttöaika joka riippuu renkaan iästä, käytöstä ja säilytyksestä, tuskin suurta eroa onko kyseessä kitka- vai nastarengas, kumi vanhenee, nastat irtoilee ja nastaulkonemat on mitä sattuu. Pari vuotta = kaksi vuotta, tuskinpa toimivuus siinä ajassa vielä liikaa heikkenee. Viisi vuotta, ehkäpä, on hyvä vaihtoikä renkaalle kuin renkaalle vaikka pintaa vielä olisikin.

Tuo kolme rengaskertaa per auto olisi varmaan rengasvalmistajien ja rengasliikkeiden unelma, mutta sen tarpeettomuus tulisi lähes kaikille autoilijoille selväksi ensimmäisen talven aikana: kun ne kitkarenkaat on laittanut ajoissa alle niin ei tule enää talven aikana tarvetta vaihtaa nastarenkaisiin. Ja niillä kitkoilla voi sitten ajaa vaikka sinne vappuun saakka.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ensimmäinen talvi kitkoilla
Itsellä on kitkat ensimmäistä talvea alla. Pitoa on piisannut todellakin tarpeeksi kelillä kuin kelillä ainakin toistaiseksi. Muuten mukavatkin, mutta uraisilla teillä jotenkin mutjuavan oloiset. Vertailukohtana keskenään ovat siis vuoden vanhat kalliimman hintaluokan modernit nastarenkaat ja modernit kitkat. Kaksi autoa kun siis on perheessä.

Fakta on kuitenkin se, että juuri silloin kun sitä pitoa ja vakautta eniten kaipaisi eli yllättävissä tilanteissa, joihin ei aina voi vaikuttaa omalla ennakoivalla ja fiksulla ajollaankaan, ovat kitkat huonommat kuin nastat. Näin ilmoittavat rengasvalmistajat itse, samoin kuin kaikki rengastestitkin. Minulla ei ole mitään syytä lähteä taistelemaan tosiasioita vastaan omalla mielipiteelläni, varsinkin kun en koskaan ole kolaria ajanut tai tieltä luisunut millään renkailla. Kerta se voi olla ensimmäinenkin ja henki pois.

Kovasti peräänkuulutetaan keskusteluissa sitä, onko nastoja suosivilla kokemuksia moderneista kitkarenkaista. Onko kuitenkaan kitkoja suosivilla minkäänlaista käsitystä moderneista nastarenkaita? Ei ole äänissä eikä mukavuudessa kummoistakaan eroa. Vanhemmantyyppisiin nastoihin kun vertaa näitä uudentyyppisiä, niin ihan erilaiset ajaa ja kuunnella.

Valitkaa mitä haluatte mieltymystenne mukaan, mutta muistakaa että kitkoilla pärjää kunhan ajaa varovasti ja fiksusti. Nastoilla myös silloin kun varovaisuuskaan ei enää auta tai ratissa on joku perheenjäsen, jolla vähemmän kokemusta. Itse taidan valita toiseenkin autoon jatkossa kitkat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »