Jätätkö tarpeeksi turvaväliä, kun ohitat pyöräilijän?

Kari Pitkänen

Monessa Euroopan maassa liikennemerkki opastaa autoilijoita jättämään vähintään 1,5 metrin turvavälin ohitettavaan pyöräilijään. Meiltä vastaava merkki puuttuu, mutta turvavälin tarve on ...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa TS Digi
1 kk maksutta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

sentti
Harvemmin tulee autojen seassa pyöräiltyä, mutta meikäläiselle riittää parin sentin hajurako, sellanen ettei osu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: sentti
Viestisi siis kuuluu että EVVK koska et itse pyöräile.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: sentti
Minusta taas vaikutti että kyseessä on yksi näistä jalkakäytävillä pyöräilevistä "sankareista".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyörätiet ?
Kun on niin tyhmiä Pyörälijöitä , että pitää puolen metrin reunaviivan tunkea pyöräilemään. Kun on pyöräilijät mankuneet pyöräteitä ja ajelevat jatkuvasti ajotien reunassa. Ruissalon tiet on hyvin selvä esimerkki. Hienoja puistoteitä on riittävästi ja tunkee pyöränsä linja-auto liikenteen sekaan. Mitäs selittelee kun on vammaisena lopun ikää. On ajan kysymys milloin tapahtuu vakavia pyörä vammoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyörätiet ?
??? että pitää puolen metrin reunaviivan tunkea pyöräilemään.
Tarkoitit selkokielellä mitä??
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyörätiet ?
Hyvä 'Kalle', ei Ammatti Autoilijalta voi vaatia liikoja. Etenkin on kyseessä on linja-auto liikenteen kuljettaja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jätän
Ylitän keltaisen sulkuviivan surutta pyöräilijää ohittaessani, jos siihen on sopivasti tilaa. Ei kiinnosta yhtään, että se rikkoo tieliikennelakia, koska tärkeämpää on turvallinen ohitus.

Pyöräilijän ohitus vaatii niin lyhyen matkan, että se on yleensä turvallisinta tehdä ylittämällä keltainen viiva, jolloin pyörän ja auton väliin jää paljon tilaa
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mutku
Jos on keltainen viiva niin se on laitonta ja sakko tulee ja laki sanoo että ajoneuvoa on kuljetetava lähellä oikea reunaa siitäkin saa sakkoa ainakin poliisit sarjassa lapin poliisilta. Ei laitonta pyöräilija vaistaa ojaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pakkohan se on, vaikka..
Kyllähän se on pakko ohittaa turvallisesti, vaikka useasti nämä suippokypärät ajaa liikenteen seassa ja vieressä olisi se oikea pyörätiekin mitä lainmukaan pitäisi jopa käyttää jos sellainen on. Ja kamala kitinä samoilta kavereilta et ei ole tarpeeksi pyöräteitä. Talvella jopa ärsyttää madella sen jäätyneen räkäisen pyöräilijän perässä kun ajaa keskellä tietä kun muualla ei pysty vielä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyörätiet ?
Nyt oli puhe niistä maanteistä, joilla ei pyöräteitä ole.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Saisko tilaa?
Kunpa pyöräilijät jättäisivät tarpeeksi turvaväliä jalankulkijoihin. Suhaavat kylkeä viistäen ohi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saisko tilaa?
Puhuttiinkos tässä kuitenkin siitä, että autoilijoiden pitäisi jättää riittävä turvaväli pyöräilijöihin ohittaessaan heidät jopa 76000 kg painavalla peltiohjuksellaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saisko tilaa?
Nimimerkki kävelijä peräsi myös pyöräilijöiltä sitä turvaväliä ja siihen nimimerkki Ihmettelijä vastasi:
"Puhuttiinkos tässä kuitenkin siitä, että autoilijoiden pitäisi jättää riittävä turvaväli pyöräilijöihin ohittaessaan heidät jopa 76000 kg painavalla peltiohjuksellaan?"
Ihan oikein että pysytään asiassa, mutta nyt tässä jäi sellainen mielikuva että yhdeltä ryhmältä saa vaatia turvallista ajoa, toiselta ei.
Ihmettelijä sitten ottaa esimerkikseen jopa 76 tonniset peltiohjukset.
Pari kysymystä Ihmettelijälle;
- onko noita 76-tonnisia paljonkin?
- kun Ihmettelijä mieluusti vetoaa tilastoihin niin löytyykö tilastoa että nämä 76-tonniset ovat jokin ongelma?
- kun Ihmettelijä kirjoitat 76-tonnisista peltiohjuksista niin onko ilmaisu asiallinen vai onko se mielikuvapeliä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saisko tilaa?
Nimim. T.S: En ottanut esimerkiksi 76-tonnisia ajoneuvoja, käytin sitä vain kielikuvana todetakseni että niinkin painavia ajoneuvoja liikkuu Suomen teillä. Teit jälleen kerran omia tulkintojasi, joilla koetat siirtää "keskustelua" sivuraiteelle. Vastaan nyt kuitenkin:

-en tiedä paljonko 76-tonnisia ajoneuvoja on enkä välitä; kuten totesin se on ajoneuvoyhdistelmien maksimipaino Suomessa.

-en tiedä löytyykö tilastoja 76-tonnisten ajoneuvojen ongelmallisuudesta enkä väittänytkään, että sellaiset tuottavat ongelmia.

-kolmas kysymys: itsehän siis kirjoitin "jopa 76000 kg painavalla peltiohjuksellaan" joka, kuten varmasti ymmärrät, tarkoittaa suunnilleen mitä tahansa tonnista 76 tonniin. Jostain syystä halusit tarttua juuri tuohon 76 tonniin. En tiedä miksi, koska tuolla tietyllä luvulla ei ollut muuta merkitystä kuin...niin...se, että 76 tonnia on ajoneuvoyhdistelmien maksimipaino Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saisko tilaa?
Ihmettely onkin suuri, kun jo nyt on liikenteessä lähes 100 tonnia painavia yhdistelmiä. Ihan laillisesti näin 2018. Siinä vasta ohjus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
En jätä
monasti pyöräilijät ajelevat keskellä kaistaa vaikka pitäisi ajaa oikeassa reunassa! Ylitän kuitenkin usein keltaisen viivan liikenteen turvallisen sujuvuuden takaamiseksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: En jätä
Lain mukaan pitää ajaa niin oikealla kuin on turvallista. Eli keskellä kaistaa koska muuten autoilija ohittaa kun on vastaantulevaa liikennettä ja se tarkoittaa 20-30cm 'turva'väliä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saisko tilaa?
Keskellä pyörätietä kävelevää ei voi tuon kauempaa väistää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Saisko tilaa?
Jos kyseessä on kevyen liikenteen väylä, niin todellakin voi väistää kauempaa. Ovat kyllä tarpeeksi leveitä siihen. Jos kyseessä on pyörätie, sen vieressä on jalkakäytävä, joten tilaa löytyy. Pyörä vaikka pysäytetään tarvittaessa. Pyöräilijän velvollisuus on väistää jalankulkijaa. Kevyen liikenteen väylät on tarkoitettu myös jalankulkijoille. Pyöräteillä harvemmin kukaan kävelee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Polkupyörillä ei velvollisuuksia
Kyllä täytyy pyöräilijöiden liikenne käyttäytyminen olla pielessä koska nämä pyöräilijöitä koskevat kirjoitukset herättävät jatkuvasti laajaa mielipiteiden vaihtoa. Autoilijoiden ja jalankulkijoiden yhteistoiminta on paljon sujuvampaa. Ilmeisesti poliisin pitäisi puuttua pyöräilijöiden käyttäytymiseen enemmän koska suomalainen ei usko muuta kuin sakkoja. Nyt on liikenteessä pyöräilijöitä jotka menevät kuinka itse haluavat välittämättä säännöistä ja sen jälkeen ei ole jalankulkijat eivätkä autoilijat tyytyväisiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polkupyörillä ei velvollisuuksia
"Autoilijoiden ja jalankulkijoiden yhteistoiminta on paljon sujuvampaa"

Niin, kun kerran 1970-luvulta saakka on toitotettu että suojatiellä jalankulkija väistää aina. Ja pitää muistaa katsoa ensin vasempaan, sitten oikeaan ja sitten vielä vasempaan ja olla astumatta suojatielle jos auto lähestyy.

Jahka ihmiset heräävät ja tajuavat että vastoin tuota Liikenneturman opastusta, suojatiellä ajoneuvon kuljettajalla on ehdoton väistämisvelvollisuus niin alkaa konfliktia löytymään.

Ja tosiasiahan on myös se, että juuri autoilijat menevät kuinka itse haluavat välittämättä säännöistä ja sen jälkeen ei ole jalankulkijat eivätkä pyöräilijät tyytyväisiä. Tästä kertoo ihan poliisin tilasto jonka mukaan 70%:ssa autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisiä kolareita syyllinen on se säännöistä piittaamaton autoilija.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polkupyörillä ei velvollisuuksia
Syyttelyn sijaan olisi hedelmällisempää etsiä syitä tähän. Ajoradat ja jalkakäytävät on 100 % selkeät ja jatkuvat odotetusti. Toisin on pyöräväylien laita. Niitä on vähän siellä täällä, vain toisella puolella katua. On pyöräkaistaa, pyörätietä, yhdistettyä kevyen liikenteen väylää, eroteltua kevyen liikenteen väylää, piennarta ja useimpia näistä sekä yksi- että kaksisuuntaisina. Ajoradan ylitykset ja käännökset on yhtä sekamelskaa, kun väylä ei jatkukaan toisella puolella tai on vaihtamassa puolta. Pitää odottaa kahdet liikennevalot ja painella jotain nappeja tolpassa, joka on siellä jalankulkijoiden puolella. Jotenkin pitäisi sitten vielä siirtyä sujuvasti ja turvallisesti ajoradalle ja tehdä se näkyväksi autoilijoille.

Onko joku ihme, että osa pyöräilijöistä valitsee sen jalkakäytävän, jota on jokaisen kadun molemmilla puolilla ja joka ei lopu risteykseen? Väärinhän se on, mutta ymmärrän syyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polkupyörillä ei velvollisuuksia
Nyt olisi Hämeenkadulla hyvä testipaikka. Eli uusi päällyste ilman maalauksia. Keskikoroke vielä pois niin voitaisiin katsoa että miten autoilijat ajavat kun on nelikaistainen tie jossa ei ole mitään ohjeita että missä pitäisi mennä eikä myöskään missään määräystä ettei saisi ajaa vaikka 3 tai 4 rinnan kunhan vastaantuleville jää yksi kaista...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polkupyörillä ei velvollisuuksia
Simo Savioja aikoinaan antoi ohjeistuksen, ettei poliisin tule puuttua jalkakäytävillä pyöräilyyn. Nyt miesoletettu on jo eläkkeellä, mutta perintönsä jatkuu vahvana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polkupyörillä ei velvollisuuksia
Samaa linjaa jatketaan kun Turussa mm. Puutarhakadun jalkakäytävää ollaan muuttamassa pyörätieksi. Toisin sanoen ihan lakiin pohjautuen pakotetaan pyöräilijät jalkakäytävälle pois sen Oikean Liikenteen tieltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.