Raisio-tunneli on tiukan paikan räjäytystyö

Elisan luolaston ja tunnelin väliin räjäytetään sata metriä pitkä railo, jotta katon räjäytyksestä ei aiheutuisi tärinähaittoja ja vahinkoa tietoliikenneyhteyksille, Juha Vuori tietää.
Elisan luolaston ja tunnelin väliin räjäytetään sata metriä pitkä railo, jotta katon räjäytyksestä ei aiheutuisi tärinähaittoja ja vahinkoa tietoliikenneyhteyksille, Juha Vuori tietää.

Pilli vinkuu ja ampu tulee Raisio-tunnelin purkutyömaalla Raision Pohjois-Haunisissa. Tunnelista kallioleikkaukseksi muuttuvaa Kuninkaanväylää autot pääsevät ajamaan taas marraskuussa.

Kallion räjäytyksestä varoittava kimeä, kolme minuuttia kestävä varoitusääni piippaa Raisio-tunnelin louhintatyömaalla vielä lukemattomat kerrat ennen kuin tunnelin katto on pudotettu alas: louhittavana on noin 121 000 kuutiota kalliota.

– Kaikkiaan kallioaineksesta mursketta kertyy 300 000 tonnia, josta kuorma-auton ja perävaunun kuormia tulee noin 7 500, laskeskelee Raision kaupungininsinööri Vesa-Matti Eura.

Viime viikot on kalliota louhittu tunnelin ympäristöstä ja tällä viikolla päästään todenteolla aloittamaan tunnelin katon poraaminen.

Reikää painetaan viiden poravaunun voimalla ja tinkiä riittää: räjäyttämistä varten reikiä on porattava kallioon peräti 15 kilometrin verran.

Porareikien syvyys vaihtelee neljästä kahteenkymmeneen metriin.

Vuonna 1992 käyttöön otettu, noin 220 metriä pitkä Raisio-tunneli suljettiin turvallisuussyistä viime lokakuussa, ja saman tien alettiin selvittää korjausmahdollisuuksia. Huonokuntoisen tunnelin korjaaminen olisi ollut paitsi hankalaa myös kallista, siksi tunnelista päätettiin leikata katto auki. Urakoitsijana on Destia Oy ja urakan hinta on 1,9 miljoonaa euroa.

Katon avaamisen lisäksi tunnelin reunat leikataan viistoon ja kummallekin puolelle tulee viiden metrin suojakaistat.

– Kuninkaanväylän leveys pysyy nykyisellään, mutta se siirtyy viitisen metriä ohikulkutielle päin. Jalankulkua tunnelialueelle ei vastakaan tule. Kevyt liikenne ohjataan Ohikulkutien kevyen liikenteen väylälle, Vesa-Matti Eura sanoo.

Louhinta-alan ammattilaisillekin työ on erikoislaatuinen, sillä tavallisimmin kallioon louhitaan tunnelia eikä pureta sitä, työmaan louhintavastaava Esa Salonen Destia Oy:ltä kuvailee.

– Tehtävä on vaativa ja mielenkiintoinen, mutta täysin toteutettavissa oleva.

Kohteen erikoislaatuisuudesta johtuen etukäteissuunnittelua on tehty tavallistakin tarkemmin.

– Varokerroin on aina tapissa, kun louhintatöitä tehdään asutuksen, lukuisten liikekiinteistöjen ja vilkkaan tieyhteyden varrella, Salonen lisää.

Raisio-tunnelin katonpurussa varo- ja vaikeuskertoimet ovat poikkeukselliset, sillä tunnelin viereisessä luolassa on tietoliikennekeskus. Lisäksi Kuninkaanväylän suuntaisesti maahan upotettuna on kaukolämpöputken lisäksi vesijohtoja ja erilaisia kaapeleita. Oman haasteensa tuo myös kallion harjalla kulkeva suurjännitelinja, jonka alle ei kaikkein pisimmillä puomeilla varustetuilla poravaunulla ole asiaa.

Turvallisuuden lisäksi erityishuomiota on Destian työmaapäällikkö Pauli Tuusan mukaan kiinnitettävä työmaasta aiheutuviin haittoihin.

– Tärinälle on asetettu tavallistakin tiukemmat rajat, ja sitä mitataan koko urakan ajan. Tärinädataa seurataan 7–8 mittauspisteestä, Tuusa kertoo.

Porauksesta ja räjäytystyöstä aiheutuvia tärähdyksiä on pyritty kaikin tavoin vähentämään. Tunnelin pohjalle on ajettu puolitoistametrinen murskekerros vaimentamaan katosta pudotettavien lohkareiden tömähdyksiä. Tunnelin ja Elisan luolan väliin porataan reikiä vieri viereen, jotta kallioon saadaan lohkaistua railo järistyshaittojen minimoimiseksi.

Poraamisesta, louheen käsittelystä ja pienimisestä sekä työmaakoneiden liikennöinnistä syntyvän pölyn kulkeutumista pyritään rajoittamaan kastelemalla ja suolaamalla tiemaita, työmaainsinööri Ville Juntto kertoo. Myös louheen murskauksessa käytetään vettä pölyn vähentämiseksi.

Tämänkaltaisissa hyvin vaativassa työkohteessa räjäytystyötä tekeviltä vaaditaan ylipanostajan pätevyys. Räjäyttämiseen käytetään patrunoitua räjähdysainetta, loppuosa rei’ästä täytetään täkkäysmurskeella kiven sinkoilun estämiseksi.

Jokainen räjäytyspaikka suojataan kuorma-autonrenkaista ja tuhdista vaijerista tehdyillä puolitoista tonnia painavilla kumimatoilla, jotka asetellaan moneen kerrokseen.

– Suojauksen täytyy olla täysin aukoton, sillä yhtään irtokiveä ei saa lentää, Esa Salonen korostaa.

Oikein tehtynä ja peiteltynä räjäytykseen ei liiemmin dramatiikkaa liity. Kuuluu kumea lohkeava ääni ja kumimatot vain hiukan lehahtavat. Kova kallio on säröytynyt lohkareiksi.

MARJA HEIKKILÄ

Poravaunut kolistavat Raisio-tunnelin yläpuolisilla jyrkänteillä ja iskevät suurilla kairoilla paksuun kallioon. Raisio-tunnelin katto louhitaan alas koko matkaltaan syksyyn mennessä.
Poravaunut kolistavat Raisio-tunnelin yläpuolisilla jyrkänteillä ja iskevät suurilla kairoilla paksuun kallioon. Raisio-tunnelin katto louhitaan alas koko matkaltaan syksyyn mennessä.
Vain pieni kumea jyrähdys ja kevyt kumimattojen heilahdus. Yksi kohta kalliosta on jälleen lohjennut isoksi lohkareiksi
Vain pieni kumea jyrähdys ja kevyt kumimattojen heilahdus. Yksi kohta kalliosta on jälleen lohjennut isoksi lohkareiksi
Panokset on pantu reikään ja räjäytysalue peitetty tuhtien kumimattojen pinolla.  Ylipanostaja Oskari Mannisella on johdot käsissä: kohta on pamauksen aika.
Panokset on pantu reikään ja räjäytysalue peitetty tuhtien kumimattojen pinolla. Ylipanostaja Oskari Mannisella on johdot käsissä: kohta on pamauksen aika.
Raisio-tunnelin louhintavastaava Esa Mäkelä (vas.) sekä poravaunujen käyttäjät Jari Merikanto ja Jussi Nurmi silmäilevät räjäytyksen onnistumista, samalla kun kaivurilla nostetaan suojana olleita massiivisia kumimattoja pois.
Raisio-tunnelin louhintavastaava Esa Mäkelä (vas.) sekä poravaunujen käyttäjät Jari Merikanto ja Jussi Nurmi silmäilevät räjäytyksen onnistumista, samalla kun kaivurilla nostetaan suojana olleita massiivisia kumimattoja pois.
Raisio-tunnelin työmaalla jytisee ja paukkuu pari, kolme kuukautta, kun tunnelin katto louhitaan auki.
Raisio-tunnelin työmaalla jytisee ja paukkuu pari, kolme kuukautta, kun tunnelin katto louhitaan auki.
Louhintatyö keskellä kaupunkia asutuksen, liike-elämän ja liikenteen ympäröimänä vaatii erityistä suunnittelua ja varman päälle pelaamista.
Louhintatyö keskellä kaupunkia asutuksen, liike-elämän ja liikenteen ympäröimänä vaatii erityistä suunnittelua ja varman päälle pelaamista.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kaikki tuhotaan
Miksi ne rikkovat kauniin tunnelin? Avolouhoksia on paljon, tunneleita vähän ja nuo ihmiset rikkovat tunnelin ja vielä kehuvat sillä. Miksi ELY ei tee mitään?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaikki tuhotaan
"Huonokuntoisen tunnelin korjaaminen olisi ollut paitsi hankalaa myös kallista, siksi tunnelista päätettiin leikata katto auki. "
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »