Oikeanlaiset aurinkolasit autoiluun

Kesän aurinkolasimalleista löytyy sekä klassikoita että retromalleja. Kuvan lasit ovat valmistaneet Serengeti, Ray-Ban, Gucci, Versace, Police, D&G sekä Bollé.
Kesän aurinkolasimalleista löytyy sekä klassikoita että retromalleja. Kuvan lasit ovat valmistaneet Serengeti, Ray-Ban, Gucci, Versace, Police, D&G sekä Bollé.

Moottoripyöräilijät tulevat optikolle kypärä kainalossa. Lasien on oltava kaikin tavoin sopivat, jotta ne täyttävät tehtävänsä kypärän sisällä.

Myös autoilijan kannattaa valita aurinkolasinsa yhtä huolellisesti.

– Peruskriteerit täyttäviin aurinkolaseihin ei silti tarvitse käyttää satoja euroja, optikko Teemu Saarinen Rauman Valtakadun Silmäasemalta sanoo.

Jos haluaa erikoisominaisuuksia ja muodikkaat kehykset, rahaa on varattava enemmän.

Marketista tai huoltoasemalta ostetut aurinkolasit tai värikkäät asustelasit eivät yleensä sovi ajolaseiksi.

– Pysyvää silmien vahingoittumista ei tarvitse pelätä, mutta halpojen lasien optinen laatu voi olla vääristävä. Siitä voi aiheutua epämukavuutta ja päänsärkyä, kertoo silmätautien erikoislääkäri Juha Tuokko Turun Silmäaseman Silmäsairaalasta.

Koska ajoneuvon tuulilasi suodattaa suuren osan UV-säteilystä, kuljettaja tarvitsee aurinkolaseja nimenomaan häikäisyn torjumiseksi ja kontrastin parantamiseksi.

– Tietyissä silmäsairauksissa aurinkolasien käyttötarve korostuu. Esimerkiksi harmaakaihi ja silmänpohjaa rappeuttavat sairaudet aiheuttavat lisääntynyttä häikäistymisalttiutta.

Tuokko muistuttaa, ettei tummentavia laseja pidä käyttää sateella tai hämärässä.

– Pääsääntö on, että aurinkolaseja käytetään silloin, kun ne tekevät näkemisestä miellyttävämpää.

Värillä on
merkitystä

Autoilijan aurinkolaseihin sopivat ruskeat, vihreät ja harmaat linssit, koska ne näyttävät ympäristön värit luonnollisina.

Ruskea syventää punaisen ja vihreän värisävyjä sekä parantaa kontrastinäköä. Niiden kanssa näkyvyys säilyy myös tunneliin ajettaessa.

Harmaa linssi ei korosta mitään väriä, vaan näyttää värit luonnollisina. Tummanharmaiden linssien kanssa näkeminen voi tunnelissa heikentyä.

Perinteisin aurinkolasin linssin väri on vihertävä.

– Vihreää käytettiin ensimmäisissä Ray-Baneissa. Sekin on neutraali eikä korosta mitään väriä, kertoo optikko Saarinen.

Hänen mukaansa linssien väreihin liittyy myös makuasioita.

– Se, mikä auttaa toista näkemään selvemmin, voi tuntua toisesta vääristävältä.

Itselle sopivimman löytää parhaiten kokeilemalla laseja ulkona auringonpaisteessa.

Polarisoidut linssit ovat suosittu lisäominaisuus, vaikka sille riittää vastustajiakin.

– Kaikille ne eivät sovi. Lisäksi auton laitteiden nestekidenäyttöjä voi olla vaikea lukea.

Toinen kiistelty ominaisuus on lasien tummuminen UV-säteilyn mukaan.

– Koska myös auton tuulilasi suodattaa UV-säteilyä, kuljettajan lasit eivät välttämättä silloin tummu riittävästi.

Uusi kehysmuoti suosii kookkaita laseja, jotka antavat suojaa ja näköpintaa.

Autoilijan laseihin ei kuitenkaan suositella liian paksuja kehyksiä tai aisoja, sillä ne kaventavat näkökenttää.

– Kaikille niistä ei ole haittaa. He ovat ehkä ajaessaan tottuneet liikuttamaan päätä enemmän kuin silmiä.

Saarisen mukaan ammattikuljettajat ostavat yleensä yleispäteviä aurinkolaseja, joissa on hyvätasoiset kehykset.

– Ne voidaan muotoilla omien mittojen mukaisiksi.

Moni silmälasien käyttäjä päätyy nykyisin hankkimaan aurinkolasit voimakkuuksilla.

– Linssiteknologia on kehittynyt niin, että myös kaareviin laseihin voidaan hioa vahvuuksia.

Laseihin kiinnitettävien klipsien suosio on vähentynyt. Tilalle ovat tulleet lasien päällä käytettävät suncoverit, joiden alle silmälasit jäävät.

– Kaikki aurinkolasit antavat silmille mekaanista suojaa myös pölyltä, roskilta ja hyönteisiltä.

SUSANNE EKROTH

Aurinkolaseja kannattaa tietysti sovittaa ulkona auringonpaisteessa, jotta löytää itselleen sopivimman väriset linssit. Pilottimalliset kehykset sopivat hyvin autoiluun, sanoo Teemu Saarinen.
Aurinkolaseja kannattaa tietysti sovittaa ulkona auringonpaisteessa, jotta löytää itselleen sopivimman väriset linssit. Pilottimalliset kehykset sopivat hyvin autoiluun, sanoo Teemu Saarinen.