Interrail-sukupolvi otti kopin Euroopasta

Neljäkymmentä vuotta sitten käyttöön otettu interrail-kortti oli lähtölaukaus eurooppalaisnuorten kansainvälistymiseen.

Kansainvälisen rautatieliiton juhlakokouksessa vuonna 1972 nousi esille ajatus, että nuorten pitäisi päästä liikkumaan edullisesti Euroopan maasta toiseen. Uskottiin, että se tekisi hyvää maanosan nuorille ja koko Euroopalle.

– Ajatus sai heti laajaa kannatusta, minkä seurauksena syntyi interrail-kortti, joka saavutti kovan suosion heti ensimmäisenä vuonna. Alle 21-vuotiaille tarkoitettua korttia myytiin Suomessa huippuvuonna 1986 yli 20 000 kappaletta. Pienen notkahduksen jälkeen suosio kääntyi vuonna 2007 jälleen nousuun, VR:n markkinointisuunnittelija Laila Suuronen kertoo.

Suosioon on monta syytä. Vain nuorille tarkoitettua korttia on myöhemmin kehitetty ja venytetty molempiin suuntiin. Vanhempiensa kanssa matkustaville alle 12-vuotiaille on oma korttinsa. Seniorikortin voivat ostaa yli kuusikymmenvuotiaat. Kirjailija Antti Tuurin tapaan heidän valintansa on yhä useammin ykkösluokka, jolloin lipun hintaan kuuluvat myös ateriat.

Italia ehdoton ykkönen

Italia on reilaajan kestosuosikki. Seuraavaksi eniten kortteja on myyty Saksaan ja Ranskaan. Määrällisesti kortteja ostetaan eniten Englannissa.

Interrailin suosio perustuu edullisen hinnoittelun lisäksi vapauteen, itsenäisyyteen ja elämyksellisyyteen. Vapaus mennä, tulla ja tavata toisia ihmisiä on aina ollut kiehtovaa. Lipun mukana seuraavaan karttaan on merkitty erikseen maisemareitit, jotka lisäävät elämysmatkailun viehätystä.

– Alkuaikoina saattoi olla, että rinkat terävine kulmineen saattoivat häiritä muita täysissä junissa matkustaneita. Aina ei riittänyt istumapaikkojakaan kaikille reilaajille. Enää ei ole juurikaan näitä ongelmia. Reilaajat ovat aina suhtautuneet toisiinsa rennon tuttavallisesti. Nyt samaa hyväntahtoisuutta on kaikkialla puolin ja toisin, Laila Suuronen sanoo.

Tärkeintä interrail-matkailussa on kuitenkin ollut asenteiden ja näkemysten muutos.

Se on antanut mahdollisuuden tavata, tutustua ja jakaa kokemuksia toisten samanmielisten nuorten ja vanhempienkin kanssa äidinkielestä ja isänmaasta riippumatta. Interrail on kiistatta yhdistänyt eurooppalaisia nuoria ja muokannut omalta osaltaan yhteistä eurooppalaista identiteettiä.

ILKKA NOUSIAINEN