Liikenne

Risteyson pyöräilijän riskipaikka

Pyöräilijällä on erityinen riski jäädä kääntyvän auton alle.
Pyöräilijällä on erityinen riski jäädä kääntyvän auton alle.

Fillaristi pyöräilee liikenteen seassa samoilla säännöillä kuin moottoriajoneuvot. Sitä vastoin pyöräteillä ajamiseen liittyy muutamia poikkeuksia. Väistämissäännöt olisi hyvä kerrata niin pyöräilijöiden kuin autoilijoidenkin.

Varsinais-Suomen poliisilaitoksen liikenneryhmän ylikonstaapeli Simo Saviojan mukaan pyöräilijöillä on eniten hakusessa väistämissäännöt silloin, kun tullaan pyörätieltä ajoradalle ja ajetaan sen yli.

– Kun pyöräilijä ajaa pyörätieltä risteävälle ajoradalle, hän on tasa-arvoisessa risteyksessä aina väistämisvelvollinen. Sillä ei ole merkitystä tuleeko auto oikealta tai vasemmalta, sanoo Savioja.

Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Mikäli suojatie ei jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan ajaa suojatiellä.

Kun pyöräilijä taluttaa kulkuneuvonsa suojatien yli, hän muuttuu jalankulkijaksi. Silloin autoilija on väistämisvelvollinen.

Kolmion tai stop-merkin takaa tulevan autoilijan on aina väistettävä pyöräilijää, jonka matka jatkuu pyörätieltä ajotien yli. Myös kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Kenenkään eteen ei saa kääntyä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Saviojan mukaan pyöräilijän on pääsääntöisesti käytettävä pyörätietä tai pyöräkaistaa, mikäli sellainen on. Pyörätie ja kävelytie voivat olla rinnakkain, jolloin ne on erotettu toisistaan valkoisella viivalla. Kun pyörä- ja kävelytie on yhdistetty, pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella. Tällöin hän ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan vasemmalta puolelta.

Ajoradan
oikeassa reunassa

Silloin tällöin näkee pyöräilijän ajavan varsinkin keskikaupungilla muun liikenteen seassa keskellä ajotietä.

– Yleisenä sääntönä on, että kaikkien ajoneuvojen myös polkupyörien tulee ajaa tien oikeassa reunassa. Vasemmalle käännyttäessä pyöräilijän tulee ryhmittyä keskiviivan viereen, Savioja muistuttaa.

Vasemmalle kääntyminen muun liikenteen seassa on pyöräilijälle yksi vaarallisimmista tilanteista.

Turvallisin tapa on tehdä niin sanottu suorakulmakäännös, jolloin ajetaan ensin risteyksen yli ja talutetaan kulmassa pyörä turvallisesti tien yli.

Ajoradalla polkiessa pyöräilijä noudattaa autoliikenteen sääntöjä eli väistää tasa-arvoisessa risteyksessä normaalisti oikealta tulevaa, elleivät liikennevalot tai muut liikennemerkit toisin määrää.

Samoin tietysti autoilijan on väistettävä ajoradalla ajavaa, oikealta tulevaa pyöräilijää.

Nopeudet on syytä sovittaa tilanteeseen.

Pyörätie ei ole kiitorata; tiepitäjän kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suorilla osuuksilla suunniteltu enimmillään ajettavaksi 30 km/h nopeuden mukaan.

Yli 12-vuotias ei Saviojan mukaan missään tapauksessa saa pyöräillä jalankulkijoille tarkoitetulla jalkakäytävällä, vaikka se tuntuisikin turvallisemmalta.

– Turun keskustassa tulee kesäaikaan runsaasti palautetta ja valvontapyyntöjä poliisille juuri tästä asiasta.

Pyörä on oivallinen kaupunkikulkuneuvo, mutta tarkkana pitää olla.
Pyörä on oivallinen kaupunkikulkuneuvo, mutta tarkkana pitää olla.
Pyöräilijän tärkeä vakiovaruste on kypärä. Johanna Taskinen näyttää tyyliä.
Pyöräilijän tärkeä vakiovaruste on kypärä. Johanna Taskinen näyttää tyyliä.
Föri tuo, Föri vie, myös fillaristeja.
Föri tuo, Föri vie, myös fillaristeja.
Muista vilkuttaa: suuntamerkki kertoo muille aikeesi.
Muista vilkuttaa: suuntamerkki kertoo muille aikeesi.
Yli 12-vuotiaat eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä.
Yli 12-vuotiaat eivät saa pyöräillä jalkakäytävällä.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kumpi Väistää
Mites täällä?
Helsinki: Porvoonkadun ja Kotkankadun risteys.

Auto tulee Porvoonkatua ja pyöräilijä Kotkankadun suuntaista pyörätietä(vasemmalta, jatkaen suoraan).
Kumpi näistä väistää?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Mites täällä?
Pyöräilijä väistää koska autoilijaa ei ole liikennemerkillä määrätty väistämisvelvolliseksi.

Itse olen huomannut että eniten näitä väistämisvelvollisuusoppeja kaipaavat tosiaan autoilijat, nyt on taas se aika kun talven autoilleet ryhtyvät kohottamaan kuntoaan fillaroimalla ja ajavat fillarilla kuten ovat koko talven autoilleet. Samalla ne talven autoilleet jatkavat ajoaan kuten talvella jolloin ei sieltä pyöräilijää eilenkään tullut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Realisti
Autoilija väistää huonosti
Usein kun olen ajanut Kupittaankatua pyörälläni, tunkee autoja tasa-arvoisissa risteyksissä vasemmalta eteen vaikka nämä autot ovat väistämisvelvollisia!

Tämä kaikki autoilijoiden typerä käyttäytyminen on osittain perintöä siitä mielipuolisesta laista jossa määriteltiin, että autotien ja pyörätien risteyksessä pyöräilijä väistää aina.

Osa autoilijoista on sitten sitä mieltä, että pyöräilijää ei tarvitse ollenkaan väistää missään tilanteessa Lopputulos on katastrofi.

Päälleajo-oikeutta ei tietääkseni tieliikennelaissa lue.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Le Velo
Pyöräilijän paikka ajoradalla
Ylikonstaapelille tiedoksi, että pyöräilijän paikka on ajoradalla täsmälleen sama kuin muidenkin ajoneuvojen: niin oikeassa reunassa kuin on turvallista. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että pysäköityjen autojen vieressä ajaessa on siirryttävä vähintään autonoven mitan verran keskemmälle ajorataa. Viime kesänä nähtiin pariinkiin otteeseen millaista jälkeä saadaan aikaiseksi kun pyöräilijä erehtyy ajamaan ajoradan reunassa. Ruumitahan siitä tulee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tuunaaja
Ajoneuvo on ajoneuvo
Tosiaan ajoneuvonkuljettaja saa aivan itse arvioida mikä on turvallisin paikka ajorataa. Jos pyöräilijä siirtyy keskelle ajorataa parin autoilijan hasardiohituksen jälkeen niin siinä ei ole konstaapelilla mitään sanomista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kaksipyörä
Laki sallii turvallisen pyöräilyn kadulla
"Silloin tällöin näkee pyöräilijän ajavan varsinkin keskikaupungilla muun liikenteen seassa keskellä ajotietä.

– Yleisenä sääntönä on, että kaikkien ajoneuvojen myös polkupyörien tulee ajaa tien oikeassa reunassa."

Tieliikennelaki kuitenkin sallii turvallisemman keskellä kaistaa tapahtuvan pyöräilyn:

"Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

Kun vasemmalla puolella sarvien ja ohittavan auton kyljen välissä on 30 senttiä, ja oikealla puolella polkimen ja reunakiven tai sarvien ja pysäköidyn auton välissä 30 senttiä, olet kuolleessa kulmassa, ja ohittavan auton kylki alkaa lähestyä, mitä teet? Toivot ettet kuole. Keskellä kaistaa pyöräillessä oikealla puolella on vielä tilaa, jonne voit hätätilanteessa väistää. Ohittava autoilija joutuu odottamaan turvallista ohituspaikkaa, joka ruuhkien ulkopuolella löytyy hyvin nopeasti. Ruuhkassa taas autot kulkevat samaa vauhtia pyörien kanssa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää