Pienistä teoista iso säästö

Taloudellisella ajolla tienaa enemmän kuin kahvirahat

– Bensan hinnan kalleutta kiukutellaan aina vähän aikaa, sitten koko juttu unohdetaan, Pekka Keloniemi Pöytyältä sanoo.
– Bensan hinnan kalleutta kiukutellaan aina vähän aikaa, sitten koko juttu unohdetaan, Pekka Keloniemi Pöytyältä sanoo.

– Jos joku huoltoasema myisi bensiiniä 20 prosentin alennuksella, jonoja riittäisi. Saman 20 prosenttia ja enemmänkin voisi säästää joka tankillisella kiinnittämällä huomiota ajotapaan, muotoilee autotekniikan lehtori Markku Ikonen Turun ammattikorkeakoulusta.

Kun bensiinin hinta lähenee 1,70 euroa ja dieselinkin 1,50 euroa, vähäinenkin kulutuksen vähennys tuntuu kukkarossa. Taloudellinen ajotapa on pätevä keino pienentää polttoainelaskua, samalla tulee säästäneeksi autoaan ja hermojaan: ennakoiva ajotapa parantaa myös turvallisuutta.

Ennakointi
tuo joustoa

Ennakoivaa, taloudellista ajotapaa on markkinoitu iät ajat, mutta tavaksi se ei näytä vieläkään tulleen.

– Päivittäin näkee, kuinka monet kiihdyttävät punaisiin liikennevaloihin pysähtymistä varten, Ikonen sanoo.

Turhat jarrutukset ja pysähtymiset sekä niistä johtuvat kiihdytykset nostavat polttoaineen kulutusta.

– Liike sinänsä on arvokasta ja sitä kannattaisi vaalia. Jos auto pysyy liikkeessä, liikennevaloistakin lähteminen sujuu joustavammin ja valokierrolla pääsisi nykyistä useampi auto menemään.

Taloudellinen ajotapa ei hidasta matkantekoa, vaan jopa päin vastoin. Se ei myöskään ole vaikeaa, mutta edellyttää toki oman ajotavan tarkkailua ja auton kulutuslukemien seurantaa.

– Tuhlaavaisinta on repivä ajotyyli. Yhteiskunnan hektisyydestä johtuen ihmiset käyttäytyvät liikenteessäkin hermostuneesti eivätkä tule ajatelleeksi matkaa kokonaisuutena.Mitä hyötyä on siitä, että olen liikennetolpalla kymmenen sekuntia ennen muita, jos me kaikki lähdemme siitä kuitenkin yhtä aikaa, Ikonen pohtii.

Ikonen on autoillut hybridillä jo monta vuotta, ja pitänyt tarkkaa kirjaa kulutuslukemista niin kaupunki- kuin maatieajossakin. Käppyröistä näkee selvästi kokemuksen tuoman opin. Ensimmäisten autoilukuukausien kulutuslukemat olivat huomattavasti korkeammat kuin nykyiset.

Myyntimäärät
ennallaan

– Polttoaineiden hinnat ovat nousseet tänä vuonna rajusti, mutta ainakaan vielä kokonaismyyntimäärässä ei ole näkyvissä laskua, Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula arvioi.

Sitä vastoin 95- ja 98-oktaanisen bensiinin myyntiosuudet ovat alkuvuodesta muuttuneet. 98 E 5:n osuus on 60–70 prosentin luokkaa. Edelleen uusien bensiinien soveltuvuudesta tulee päivittäin kysymyksiä.

Eri huoltoasemaketjuilla on hieman erilaatuisia bensiinejä, ja joillakin laaduilla on selkeä hintaetu puolellaan.

– Esimerkiksi Shellin V-Power -bensiini, joka on kehitetty yhdessä Ferrarin kanssa, on yhä huonosti tunnettu. Toki Alastaron moottoriradan käyttäjät ovat siitä hyvin tietoisia, Hamppula sanoo.

Kaikki on
suhteellista

– Kuljettaja voi vaikuttaa bensankulutukseen todella paljon, vakuuttaa pöytyäläinen Pekka Keloniemi kahden miljoonan ajokilometrin kokemuksella.

– Näyttöä tähän tuli, kun aikanaan työn puolesta ajoin jopa 80 000 kilometriä vuodessa. Nyt vuosittaiset kilometrit jäävät 10 000:een, eikä kulutukseen ehkä tule samalla tavalla kiinnitettyä huomiotakaan.

Polttoaineiden hinnannousu kismittää.

– Ensimmäinen viikko kävellään nyrkit taskussa ja kiukutellaan, sitten unohdetaan koko juttu, Keloniemi kuvailee suomalaisten suhtautumista pumppuhintoihin.

– Kaikki on suhteellista. Vuonna 1965 bensiini maksoi 60 penniä litra eli miehen päiväpalkalla sai 30 litraa bensiiniä.

Autossa hän arvostaa eniten hyviä ajo-ominaisuuksia, vasta toisena tulee kulutus.

– Litrahintaan en kiinnitä huomiota, sillä tankkaan aina kahdellakympillä.

MARJA HEIKKILÄ

– Tuskin autoilijat ovat vähentäneet ajojaan, sillä ainakin polttoaineiden myyntimäärät ovat pysyneet entisenlaisina, Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula kertoo.
– Tuskin autoilijat ovat vähentäneet ajojaan, sillä ainakin polttoaineiden myyntimäärät ovat pysyneet entisenlaisina, Oripään Shellin yrittäjä Jari Hamppula kertoo.