Liikenne

Ympäristötekniikasta osataan tehdä houkuttelevaa Japanissa

TS/<br />Suzuki Pixy. Yhdenistuttava henkilökuljetin voi liikkua jopa jalkakäytävillä.SSC-telakointiasemaan liitettynä Pixyllä voi taittaa pitkänkin matkan.
TS/
Suzuki Pixy. Yhdenistuttava henkilökuljetin voi liikkua jopa jalkakäytävillä.SSC-telakointiasemaan liitettynä Pixyllä voi taittaa pitkänkin matkan.

KARI PITKÄNEN

Kun autotehtaat Euroopassa keskittyvät päästöpuheissaan kiistelyyn, nokitteluun ja grammantarkkaan mittaamiseen, Japanissa asiaa lähestytään toisin.

Autosta tehdään kerta kaikkiaan niin hauska ja houkutteleva juttu, että uusin ympäristöteknologia uitetaan asiakkaille siinä sivussa, melkein huomaamatta.

Otetaan esimerkiksi vaikka Suzuki Pixy.

Tokion autonäyttelyssä esiteltävä yhden hengen kuljetin voidaan telakoida nelipyöräiseen ja kantikkaaseen SSC-kuljetusajoneuvoon. Pixy voi toimia siis osana autoa tai aivan itsenäisesti.

Koko järjestelmä saa voimansa vedystä ja aurinkoenergiasta. SSC-alustaa voidaan käyttää puhtaana voimanlähteenä myös muissa sähköä vaativissa kohteissa.

Hondan vetyauto valmis esittelyyn

Pixy ja muut Tokion näyttelyn uuden teknologian kokeilumallit ovat ehkä totta tulevaisuudessa. Toisaalta näyttelytarjontaa silmäillessä uskoo helposti, että tulevaisuus alkaa jo huomenna.

Esimerkiksi vedystä voimansa saava polttokennoauto on kehittynyt 2000-luvulla jo kaupallisestikin lähes valmiiksi tuotteeksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Honda esitteli FCX-vetyautonsa Tokion edellisessä näyttelyssä kaksi vuotta sitten. Tämän mallin perusteella tehty valmis vetyauto paljastetaan yleisölle Los Angelesissa marraskuussa.

- FCX ei ole pelkkä ekoauto. Kyseessä on seuraavan sukupolven ajoneuvo, joka voi muuttaa autoilun tulevaisuuden, Hondan pääjohtaja Takeo Fukui vakuuttaa.

Mazda toimittaa Norjaan 30 vetykäyttöistä RX-8-mallia vuonna 2008. Autot osallistuvat sikäläiseen HyNor-projektiin, jonka tarkoitus on luoda vetytankkausten vaatima infrastruktuuri 580 kilometrin mittaiselle reitille Oslosta Stavangeriin. Sopimus asiasta allekirjoitetaan Tokiossa 7. marraskuuta.

Japanin tavoite on parantaa autojen polttoainetehokkuutta lähes neljänneksellä vuoteen 2015 mennessä.

Maan kaikilla merkittävimmillä valmistajilla onkin omat kehitysohjelmansa, joilla pyritään päästöjen ja kulutuksen hallintaan.

Komposiittikori maksaa hurjasti

Toinen keino on rajoittaa ajoneuvon painoa. Toyota esittelee Tokiossa 1/X-konseptiversion seuraavasta hybridimallistaan. Kori on lasikuidulla vahvistettua komposiittimuovia ja painaa 67 prosenttia vähemmän kuin nykyinen Toyota Prius.

1/X:lle laskettu kulutus on sekin vain puolet Priuksen vastaavasta, alle kolme litraa satasella.

Toisaalta komposiittikorin valmistuskustannukset arvioidaan toistaiseksi jopa sata kertaa korkeammiksi kuin perinteisen teräskorin.

TS/<br />Suomalaisten perusauto. Ensimmäiset sedan-mallin Astrat saapuvat Suomeen tammikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu.
TS/
Suomalaisten perusauto. Ensimmäiset sedan-mallin Astrat saapuvat Suomeen tammikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu.